Read-only file system efter avbruten uppgradering

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Hannibal
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Read-only file system efter avbruten uppgradering

Inlägg av Hannibal »

Hej,

Jag har sökt runt på olika forum och manualer efter en lösning på det här problemet, men bara hittat lösningar som inte fungerar i mitt fall.

Det hela började med att jag skulle uppdatera till Ubuntu 11.04. Processen liknade till en början de andra gångerna jag har uppdaterat Ubuntu. I mitten blev dock skärmen svart, och höll sig svart, länge, länge. Till slut började jag att misstänka att något inte stod rätt till och när ytterligare en tid hade gått utan varken någon aktivitet på skärmen eller ljud från datorn, gjorde jag en reboot. Efter det har datorn vägrat att komma längre än till grub-skärmen (utan någon 10-sekunders nedräkning) och med meddelandet:

"Diskenheten för / är inte redo än eller finns inte"‏

Därefter står det: "Fortsätt att vänta; eller tryck S för att hoppa över montering eller M för manuella åtgärder." Jag har prövat alla tre, och det enda som visar någon ingång är M som leder till en terminalliknande sida där det står "Root filesystem check failed. A maintenance shell will now be started." och en kommentar om hur man avbryter det, men inget händer sedan. Därifrån kan man dock skriva kommandot reboot och en kort text svishar då förbi där en rad visar [ FAIL ] i rött, "Disconfiguring swap" eller något liknande.

Via vänner som kan det här lite bättre än jag, har jag lyckats ta reda på att problemet består i att systemet har blivit read-only. Jag sökte på några av svaren och hittade den här tråden:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=388348

Det fungerade inte. Det gjorde inte heller det här:

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-635768.html

Men eftersom systemet är read-only vill det inte lösa sig med Live-CD.

I själva verket har jag försökt med Live-CD flera gånger. Resultatet blir att datorn står vid skärmen "Preparing to install Ubuntu" (och de tre rubrikerna hårddiskutrymme, el och internet har gröna okej-tecken). Inget händer. När jag väntat mer än en timme utan någon reaktion och trycker avbryt händer heller inget mer än att bekräftelserutan kommer upp.

Jag har i nuläget Ubuntu 10.10. Lyckligtvis har jag mina filer på en extern hårddisk och möjlighet till andra datorer, men jag vill gärna ha tillbaka min vanliga dator.

Alla svar och vidare frågor uppskattas.

Med vänliga hälsningar,

Lennart
Hannibal
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Read-only file system efter avbruten uppgradering

Inlägg av Hannibal »

Efter att inte fått ett enda svar här lyckades jag få en kompis på besök som uppmuntrade mig att installera om den gamla versionen av Ubuntu (och rensa bort allt på disken - vilket inte var några problem eftersom jag hade allt på extern hårddisk). Det fungerade mycket bättre, och när installationen var klar uppdaterade den "automatiskt" till Natty Narwhal.

Min kompis rekommenderade också, eftersom datorn gav ifrån sig lite underliga signaler att byta intern hårddisk, trots att den bara är drygt tre år, istället för att förlora information senare.

Så, nu fungerar det som det ska.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"