Hi!
Har kört ubuntu ett bra tag men har inte riktigt fått koll på hur grafik drivrutiner och Xorg hänger ihop.
1)
Tex om jag editerar i xorg.conf så att jag ändrar Driver i koden nedan till fglrx är det då Xorg som
laddar in den nya driver modulen i kärnan eller hur går det till?
Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon R350 NH [Radeon 9800 Pro]"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection
2)
En annan fråga är om man vill få 3D att funger så ska man installera fglrx men varför är inte den redan kompilerad med kärnan i ubuntu?
3)
Så som jag har förstått det så är Xserven ett interface mot drivrutinerna så att utvecklare inte ska behöva göra direkta anrop till drivrutinen utan kan göra det vi grafiska bibliotek som GTK eller QT som i sin tur gör anrop till Xserven, har jag rätt?
Blir inte det lite kaka på kaka? Sedan kommer ju Xgl och AIGLX och om jag inte missförståt det så måste Xgl ha Xserver körande som den kör ovanpå och om inte det var nog så ligger sedan Compiz eller beryl på detta som skappar effekterna var ska det sluta. Då tycker jag att AIGLX kanske är bättre som är inbäddat i Xserver.
4)
Om man jag nu vill köra tv ut med mitt ATI Radeon 9800 pro så måste jag köra med fglrx drivrutinen varför? är det så att de andra drivrutinerna saknar tv tuner driver?
5)
Vad måste jag konfigurera för tv ut är det bara i xorg.conf?
Annledningen varför jag frågar är för att när jag söker efter detta så nämner vissa att jag ska editera i xorg.conf samtidigt så nämns GUI program för att göra inställningar editerar dessa program då xorg.conf?
Tack så mycket.
Det blev kanske lite för mycket för att ni ska orka svara men om
ni orkar svara på en fråga så uppskattas det.
Fråga om grafik drivrutiner och Xorg [LÖST]
Fråga om grafik drivrutiner och Xorg [LÖST]
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 29 gånger.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
SV: Fråga om grafik drivrutiner och Xorg
Snabba, inte så värst utförliga svar:
Fråga 1 och 5 : Ja, det är Xorg som "laddar" in drivaren, och eventuella GUI-program man kan göra ändringarna i ändrar då motsvarande värde i xorg.conf.
Fråga 2 är inte helt lätt att svara på, men det har inte med tekniska svårigheter att göra, utan har att göra med tvisten mellan proprietära drivrutiner vs. open-source-drivrutiner i ett open source-operativsystem.
Fråga 3: Jag håller med dig helt och hållet, XGL innebär ett steg i fel riktning, ytterligare ett lager i grafikhanteringen är inget man bör sträva efter, bättre då att implementera anrop i redan befintliga lager, precis som AIGLX gör.
Fråga 1 och 5 : Ja, det är Xorg som "laddar" in drivaren, och eventuella GUI-program man kan göra ändringarna i ändrar då motsvarande värde i xorg.conf.
Fråga 2 är inte helt lätt att svara på, men det har inte med tekniska svårigheter att göra, utan har att göra med tvisten mellan proprietära drivrutiner vs. open-source-drivrutiner i ett open source-operativsystem.
Fråga 3: Jag håller med dig helt och hållet, XGL innebär ett steg i fel riktning, ytterligare ett lager i grafikhanteringen är inget man bör sträva efter, bättre då att implementera anrop i redan befintliga lager, precis som AIGLX gör.
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
SV: Fråga om grafik drivrutiner och Xorg
tack för hjälpen