Syslog funkar inte.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
emilvr6

Syslog funkar inte.

Inlägg av emilvr6 »

hmm jag installerade syslog, men vet i tusan vad som har hänt. Har jag glömt att confa något kanske?

det här felmeddelandet får jag.

Kod: Markera allt

May  6 00:13:19 spindelmannen syslog-ng[15722]: Error opening file for writing; filename='/var/log/syslog', error='Permission denied (13)'
May  6 00:13:19 spindelmannen syslog-ng[15722]: Error opening file for writing; filename='/var/log/messages', error='Permission denied (13)'
May  6 00:14:18 spindelmannen syslog-ng[15722]: Error opening file for writing; filename='/var/log/auth.log', error='Permission denied (13)'
May  6 00:14:18 spindelmannen syslog-ng[15722]: Error opening file for writing; filename='/var/log/syslog', error='Permission denied (13)'
och så vidare....

Rättigheterna ser ut så här på filerna:

-rw-r----- 1 syslog adm      1107 2011-05-06 00:16 messages
Jag tycker det ser bra ut... men hmm vart ska jag börja leta?
Börjar bli lite smått irriterad. ;)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Syslog funkar inte.

Inlägg av revoltism »

Hmm.. har du installerat någon annan version av Syslog? Vilken? Du har annars en syslog per default när du installerar Ubuntu. Kan tänka mig att båda dessa är i konfilkt då båda vill skriva till /var/log/syslog.

Du måste troligen konfigurera.. är tyvärr ingen expert på området.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
emilvr6

Inlägg av emilvr6 »

Hmmm ingen som vet något om det här? :)
revoltism

Inlägg av revoltism »

Du får gärna försöka svara på mina frågor.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
emilvr6

Inlägg av emilvr6 »

revoltism skrev:Du får gärna försöka svara på mina frågor.
Oj förlåt!
Jo jag hade installerat syslog-ng paketet, men jag provade att ta bort det igen och se om det var någon konflikt. Men blir samma fel fortfarande.

Borde det inte finns en config-fil för "vanliga" syslog?
revoltism

Inlägg av revoltism »

Jo, du kan läsa om det här: http://manpages.ubuntu.com/manpages/nat ... ogd.8.html http://manpages.ubuntu.com/manpages/nat ... onf.8.html Detta problem har nog inget med config-filen att göra utan behörighetsproblem. Såg att syslog-ng använder root istället för syslog som user. Vilket innebär att man troligen måste chown:a till rätt user för att få det att fungera.

Har du något speciellt behov av syslog-ng eller "råkade" du installera det i tron att det var syslog? Eller vad var din tanke med det? Normalt behöver en användare inte syslog-ng.

Om du inte vill ha syslog-ng kan du prova med att purga installationen på båda paketen och sedan installera om den normala sysloggen.

sudo dpkg -P syslog-ng

sudo dpkg -P rsyslog

sudo apt-get install rsyslog
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"