Googlas skrev:Hej!
Har precis installerat Ubuntu från en hel körd Windows Vista. Men av någon anledning så finns Windows kvar, får alternativ att välja mellan Windiws och Ubuntu när jag startar upp. Men nu vill jag ju bli av med skiten för gott men vill inte radera "fel" partition så att säga, så jag raderar Ubunbu

Så hur ser jag skillnad? Ursäkta för denna noobighet!
Ja du, jag skall ge dig mina råd. Men jag vill ändock att du simmar lugnt och inte handlöst kastar dig in i och på det, som jag kommer att föreslå.
Först och främst, så tycker inte jag, att man helt skall blåsa sitt windows, innan man själv är helt säker på, att Ubuntu, eller något annat operativ heller, för den delen, är det som man vill hålla sig till. Försök till en början, att behålla windows, till dess att du verkligen har testat allt som du vill göra med din dator och att allt det, också fungerar i ditt Ubuntu.
Det anser jag, vara grundläggande och det bästa råd jag kan ge.
Däremot, så skulle jag istället ha gjort följande:
I det program, Gparted, som du nu har installerat, så skulle jag börja bakifrån (det blir från höger i bilden ovan) och därifrån "börja städa upp" på disken.
Läs några stycken ner, om detta med liveskiva för att göra jobbet.
Du gör det inte från ditt nuvarande system.
Det skulle jag göra så, att kanske den näst sista partitionen (delen på disken, som nu har en ljusblå ram runt sig på din bild) som heter Sda4 i din bild och med "filsystem" extended (om du tittar i kolumnrubriken för filsystem), den skulle jag högerklicka på och sedan välja "ta bort", i den dialogruta som öppnar sig, när du har högerklickat.
Det är inte helt klart, att du kan ta bort den i det här läget. Det avgör Gparted. Annars, välj ta bort.
Sedan skulle jag ge mig på den del som benämns sda3 och som är din windowspartition. Den skulle jag förminska, men inte mer, än att windows fortfarande "kan lira/fungera" för dig. Där har du idag använt dig av 74 gig på en disk som rymmer 285 gig. Säg, att du skall behålla den ursprungliga ntfs-disken (windows) på 100 gig och ge resten till ett nytt ubuntusystem. Då får du ett sådant, med 185 gig. Mycket bra. Mycket stort. Du skulle kunna dela upp den mer. För fler ubuntu-utgåvor om du vill. Det bryr jag mig för stunden inte om.
Din nuvarande ntfs-partition skall således reduceras ner, till 100 gig.
Det gör du så här:
Starta upp datorn med en liveskiva med ubuntu.
Man reducerar inte en disk som är monterad (uppstartad i datorn). Välj vid uppstart, att du vill pröva ubuntu. Med liveskivan i datorn, ubuntu klart för att testa, gå tillbaks till system, administration och där, partitionsredigeraren Gparted.
Samtidigt kan du också, om du vill och innan det att du startar upp något annat, välja att även starta upp Firefox på ett annat skrivbord (i bottenpanelen, längst ner till höger, klicka på en annan ledig markering för ytterligare ett skrivbord och starta ff där).
Därigenom kan du ta fram denna sida i ditt firefox och gå mellan skrivborden ff och gparted och följa rad för rad på denna sida och sedan in i Gparted för att göra arbetet. Smart, vad?
Till Gparted.
Högerlicka på den del som är markerad sda3. Välj bland de alternativ som dyker upp "ändra storlek/flytta". Nu har du bara den markerade partitionen i bild, i den mindre rutan. Med musen fångar du in den slutkant på inramningen av sda3 som är längst till höger (slutet på partitionen). Dra den kanten åt vänster, mot partitionens början. Följ med i dialogrutan som har dykt upp, så att du närmar dig de 100 gigen som du vill ha kvar för ditt windows. Du kan även skriva in värdet direkt i en av rutorna som har dykt upp (100 gig skrivs 100000). Drar du med musen, så stanna upp, när du är nöjd med tilldelningen av windowspartitionens storlek.
Bekräfta att det är detta, som du vill göra och när du har bestämt dig, klicka den gröna bocken, högt upp och uppe till vänster i gparted. Nu startar programmet och genomför din önskan.
Efter detta, bör du göra ett avbrott och kontrollera att ditt MS-windows fortfarande fungerar som det skall. Avbryt, således och starta om datorn. Funkar windows, gör dig beredd med live-skivan igen, lägg den på plats och starta om datorn.
Välj "pröva ubuntu" ännu en gång och återvänd till det. Starta Gparted än en gång. Starta upp firefox på ett annat skrivbord och fortsätt där du slutade, innan du valde att testa windows i MS.
Nu, efter fullgjord ändring av din MS-windows motsvarighet till ditt /home i Linux, har du tre delar, längst till höger på bilden här ovan, som inte är "allokerade". (Tilldelade).
Om inte förr, så bör du nu kunna högerklicka på sda4 och välja "ta bort". Även på den.
Dessa tre, för du på ett liknande sätt ihop till en enda partition, som fortfarande inte är "allokerad".
I din bild som gparted har givit dig, skall du nu ha, från vänster, till höger: sda1, sda2 och sda3. Detta är ditt windows.
Sedan bör du försöka ta bort och slå ihop de tre, ej allokerade delarna som finns kvar på disken. Helst till en enda, sammanhållen del. Bäst för dig, så att du slipper "småslaskar" här och där.
(Även om lite skit i hörnen, är bättre än ett rent helvete, som någon lär ha sagt

).
Vi skall nu utöka hårddiskens ej allokerade utrymme, till det som kan användas för annat ändamål. Linux. Ubuntu.
Man kan inte dela upp disken med fler primära partitioner än fyra stycken. Men vi vill ha tre nya partitioner för eget bruk. Det innebär, att kvarvarande helhet av det frigjorda diskutrymmet, det väljer vi att högerklicka på och därefter välja alternativet "extended" (utökad) på. Det, är det första du skall göra. (Extended-diskar, kan ha c:a 60-64 partitioner. Stor skillnad, m.a.o..).
Förmodligen, men inte säkert, kommer denna nya, ljusblåmarkerade partition, att få numret sda4, men det kan även bli sda5.
Den, kan du nu sedan, utöka till det som du vill att ditt ubuntu skall ha. Det bör (skall) finnas en
swap-partition (1), en partition för dina systemfiler i ubuntu (
rootpartitionen (skrivs med ett
/))
(2) och slutligen, minst, en partition för ditt eget blivande
/home (3), i ubuntu.
Du börjar med att högerklicka i den nya, extended, partitionen. Denna gång väljer du "Ny", bland alternativen. Du anger den nya partitionens storlek med hjälp av ett, av de två, alternativen som tidigare har nämnts. Funderar du över i vilken ordningsföljd som du skall skapa de tre alternativen, så vill jag bara säga, att det, spelar egentligen ingen roll.
Rent praktiskt och för framtiden, kan det vara så, att du vill öka, eller förminska, din /home. Då bör den ligga så, att det låter sig lätt att göra. Den bör ha möjligheter, antingen före, eller efter. Så, ett förslag skulle kunna vara, att lägga upp de tre, respektive partitionerna i samma ordningsföljd som jag har numrerat dem här ovanför. 1, 2 och 3.
På samma sätt arbetar du fram de återstående partitionerna.
Klicka på kvarvarande, ej åtgärdade del, välj
ny, samt dess storlek. Stannar du upp vid den tredje åtgärden och bestämmer dig för att behålla kvarvarande storlek, så behöver du bara kvittera att det föreslagna också skall vara det som du vill ha. Klart!
Grön bock klickas och gparted utför arbetet.
Om detta och dess fördelningar, storlekar och ordningsföljder, det finns det åtskilliga skrivningar om, både här på forumet och lite annorstädes.
Swappen är till viss del beroende på ditt eget arbetsminne i datorn och förenklat kan man säga, att dess storlek bör vara ungefär lika stort som arbetsminnet i datorn som du har.
Storleken för
systempartitionen bestäms också litet beroende på tycke och smak. Baken är delad, så ock, smaken.
Jag själv, skulle nog sätta den på c:a 15 gig, eftersom du har så pass mycket att ta av, på hårddisken.
Resten, kvarvarande del, kan bli din
home-partition. Det avgör du själv. Men särdeles mycket mer, än vad du har haft på din gamla winpartition, det behöver du kanske inte. Fråga gärna i forumet, om du behöver råd och dåd.
Tänk också på, att det som du själv har skapat i windows, musik, dokument, bilder etc., det kommer du även att kunna hämta in till ditt installerade ubuntu. Deras plats på windows, behöver du således inte ens tänka på, att även lägga till inne på ubuntu. Om du inte hellre vill ha dem där, förstås. Du hämtar och lämnar tillbaks dem, annars.
Från Linux kan du gå in till windows och hämta*) xls-, doc-, jpg-, gif-, etceterafiler, bearbeta dem i ett Linux(-ubuntu-)program som även kan spara i dessa format och sedan lägga tillbaks dem i windows. Där de fortfarande kan användas!
') hämta, må vara ett dåligt ordval. De ligger, där de ligger, men med möjlighet för dig, att med program i ubuntu, gå till din windowsdisk (monterad i linux) och där, öppna den sökta filen. Använda dig av den, ändra i den, om det är en sådan fil och därefter, spara tillbaks filen, där den ligger.
Windows i sig, är ett låst operativ och ser sig därtill, som det enda som kan behövas, så omvänd bearbetning går inte från windows. Windows kan inte ens "se" dina Linuxpartitioner, än mindre, kunna göra något med dem.
Helt efter ditt eget tycke och smak.
Det enda du inte kan göra, det är att använda dig av windowsprogram för att skapa nytt inne i ubuntu.
--- *** ---
Vill du fortfarande göra dig kvitt windows, (tänk dig noga för

) så blir partitioneringen som ovan, men med den skillnaden, att du då istället har hela hårddisken till förfogande. Då behöver du heller inte hålla på med den utökade delen, eftersom du, åtminstone till en början, bara har behov av tre partitioner till ditt ubuntu. (Av fyra möjliga primära partitioner).
--- *** ---
Vill du med tiden utöka med fler linuxpartitioner, då först, måste du ta till detta med utökat, igen.
Lyd mitt råd, behåll windows ännu en tid. Du bör absolut veta, innan du tar bort det helt, att ditt nya ubuntu fungerar gentemot din bank och alla andra kontaktytor som du har där ute, i den grymma verkligheten.
Medan jag har skrivit detta, så har jag varit inne och kollat, om det har dykt upp fler inlägg i din tråd, än Ganymedes. Så är inte fallet. Ändå ber jag dig att ha fortsatt "is i magen" innan du går åstad. Kanske att någon annan, har något än bättre att komma med och i så fall, så kanske det blir än lättare för dig att fatta ditt beslut.
Oavsett vilket du bestämmer dig för och om du sparar windows ännu en tid, eller inte, så hoppas jag att det skall gå bra för dig och att du skall komma att bli nöjd.
Ubuntu behöver inte skämmas för sig. Med tiden, kommer du kanske också, som jag, att både ha windows och ubuntu på samma dator. Windows samlar damm och känns väldigt plastigt för mig, idag. Men, jag har det hellre kvar, än blåser bort det.
Mina välgångsönskningar följer dig. Berätta gärna, i sinom tid, hur du gjorde.
tukken