"VRO"

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Svento
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

"VRO"

Inlägg av Svento »

Nu har jag fått en videoinspelning på en dvd-skiva. Till att börja med märkte Ubuntu inte alls att jag hade stoppat in en skiva. Jag gick in i XP och klickade på filen och då öppnades den i Nero... Jag kopierade den filen till en NTFS-formaterad disk som jag bara använder till lagring av media, men den filen kunde inte öppnas av vare sig Nero eller nåt annat. Då startade jag om igen, gick in i Ubuntu och klickade på den där. Då öppnades filen - som har ändelsen .VRO och är 972,3 MB stor - problemfritt av vanliga filmuppspelarn. I XP kan jag alltså se filmen direkt från skivan men kan inte öppna kopian på hårddisken. Ubuntu kan inte öppna skivan men spelar gärna upp filen på hårddisken. Jag försökte dessutom bränna den i Ubuntu, men det blev en dataskiva som inte går att visa i dvd-spelarn som är kopplad till tv:n.

Det jag nu vill göra är att redigera den på nåt vis och stycka upp den i hanterbara MP4:or eller nåt, men jag vet inte hur. Pitivi kan inte öppna den och inte Handbrake heller. Hur kan jag konvertera till nåt vettigt format?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: "VRO"

Inlägg av Kirill »

Du kan läsa mera om filformatet här: http://www.fileinfo.com/extension/vro
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Tack för länken. Men jag hittar inga program för Linux som kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska använda det där programmet... Jag lyckas skapa en start- och en slutpunkt, men när jag sen spelar upp den börjar ändå ljudet ändå från början, och bilden är bara en stilbild som visar startpunkten jag satte.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Jag hittade nåt som heter Avidemux men det fattade jag ingenting av. För det första blev bilden hög och smal, för det andra hittade jag inget sätt att verkställa ändringarna. Jag lyckades alltså ta bort dom bitar jag ville ta bort, men jag kunde liksom inte spara projektet till nåt som gick att spela upp. Det blev bara en textfil av det.
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Nu lyckades jag få Handbrake att acceptera filen och programmet höll på i fyra timmar och kodade om - till ingen nytta. Handbrake verkar inte kunna göra nåt mer med den och jag kunde fortfarande inte redigera den i Pitivi.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Lättast är väl att be personen som skickade dig filmen skicka den i ett format som fungerar crossplattform och inte i ett helt nytt knepigt format som VRO.

:P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Svento

Inlägg av Svento »

Kirill skrev:Lättast är väl att be personen som skickade dig filmen skicka den i ett format som fungerar crossplattform och inte i ett helt nytt knepigt format som VRO.
Han kunde inte ens spela skivan i sin dator.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"