Ubuntu 10.04 stänger av USB

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
khizzle
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ubuntu 10.04 stänger av USB

Inlägg av khizzle »

Hej, jag är rätt ny med Linux och gillar det skarpt. Jag har fått ett problem på halsen som uppkom idag och jag får ingen ordning på det.

När jag bootar så fungerar USB-kontakterna vilket jag ser på att lampor på t-bord och ritplatta lyser och t-bordet fungerar i BIOS. Sedan när jag loggar in på Ubuntu så slocknar alla lampor och mus, t-bord och ritplatta upphör att fungera. Sedan får jag vänta kanske 2-3 minuter innan de hoppar igång igen per automatik.

Vad kan jag göra för att lösa detta problem? Är det hårdvaruproblem eller är det Ubuntu-problem?

Tack på förhand :)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ubuntu 10.04 stänger av USB

Inlägg av ubot »

Jag vet inte riktigt vad ditt fel beror på men testa att byta USB-portar så att grejerna sitter i andra portar om du har några lediga. Testa gärna att koppla in grejerna i en USB-port på motsatt sida mot där dom sitter nu om du har t.ex. en laptop. Höger till vänster eller tvärtom.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Kan du öppna terminalen och skriva "lsusb" och sedan klistra in det här...
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
khizzle
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av khizzle »

ubot skrev:Jag vet inte riktigt vad ditt fel beror på men testa att byta USB-portar så att grejerna sitter i andra portar om du har några lediga. Testa gärna att koppla in grejerna i en USB-port på motsatt sida mot där dom sitter nu om du har t.ex. en laptop. Höger till vänster eller tvärtom.
Det är en stationär och usb-portarna på framsidan fungerar. Där har jag dock bara två stycken. Räcker iofs till tangentbord och mus men är inte optimalt att ha inkopplat där.
revoltism skrev:Kan du öppna terminalen och skriva "lsusb" och sedan klistra in det här...
Klistra in vad? :)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Om du öppnar terminalen (ctrl+alt+t) och skriver "lsusb" kommer den spotta fram lite text. Den säger vad du har kopplat till datorn via usb.

Du markerar texten > högerklickar > kopiera > klistra in i en post.

Du kan också skriva "lsusb > Hämtningar/lsusb-khizzle.txt" i Terminalen och sedan bifoga lsusb-khizzle.txt som hamnar i mappen Hämtningar här.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"