Installationen verkar inte starta.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
erikb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installationen verkar inte starta.

Inlägg av erikb »

Hej

Jag är ubuntu-nybörjare och försöker installera ver. 10.10 på en lite äldre stationär Dell-dator med 512 MB ram, processor 1.7 GHz och runt 160 GB ledigt på hårddisken. Operativ-systemet är ursprungligen windows xp professional men planen är att enbart ha ubuntu installerat.

Problem
Jag startar installationen från windows via en ubuntu-skiva, startar om datorn och ubuntu verkar i någon mening starta då det kommer upp en ubuntu-logga, men efter detta händer ingenting på flera timmar.

Försök till lösning
Tog bort ubuntu från windows, provade att installera igen, men med samma resultat, dvs efter att ubuntu-loggan kommit fram händer ingenting.
Tacksam för tips på hur jag kommer vidare.

Erik
ycc
Kontakt:

Re: Installationen verkar inte starta.

Inlägg av ycc »

Tjena, välkommen

Ibland hjälper det att använda alternativskivan "alternate CD" om installation med Live CD hänger.

Kör bara på med fler frågor eller kommentarer till problemet, om du har det, så skall vi alla försöka hjälpa till :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ycc skrev:Ibland hjälper det att använda alternativskivan "alternate CD"
Men inte i fallet med en Wubi-installation :(

Det du kan göra är att se hur långt du kommer i booten. Jag antar att du, efter att ha valt Ubuntu i menyn, kommer till ännu en meny, den sk grub-menyn som har en timeout på 10s.

I så fall, tryck tangenten E så kan du editera i den menyn. Sök därefter efter orden quiet splash och ta bort dem. Avsluta sen med Ctrl-X som då gör att datorn fortsätter att boota men nu med en massa text på skärmen.

Skriv ner de sista raderna om den fortfarande blir hängande.

Om du gör ytterligare en ominstallation så välj då helst inte automatisk inloggning så vet vi om du kommer till inloggningsskärmen eller inte.
erikb

Inlägg av erikb »

Om man startar om datorn men väljer att boota (?) från cd-enheten istället för hårddisken, är det samma sak som en Wubi-installation?

Jag har en ubuntu 10.10-skiva som ser väldigt "officiell" ut, finns alternativskivan på den här cd'n också? isåfall hur får jag fram den ...

Om jag väljer att boota från ubuntu-skivan går saker väldigt snabbt fram till dess att ubuntu-loggan dyker upp med fem prickar under sig, efter detta händer som sagt ingenting. Någon grub-meny tycker jag mig inte hinna se, vad kan detta bero på?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

erikb skrev:Om man startar om datorn men väljer att boota (?) från cd-enheten istället för hårddisken, är det samma sak som en Wubi-installation?
Nix, att köra Ubuntu live skiljer sig en del från att köra den på en existerande installation. Men man får en möjlighet att testa Ubuntu utan att påverka datorns innehåll. Dessutom får man också en första test på hur den fungerar med den hårdvara man har.
erikb skrev:Jag har en ubuntu 10.10-skiva som ser väldigt "officiell" ut, finns alternativskivan på den här cd'n också? isåfall hur får jag fram den ...
Nix även här. Alternate-skivan är en annan skiva som du inte kan köra live eller wubi utan endast installera med på hårddisken. Den innehåller en del extrafunktioner för mer avancerade användare som inte finns med på LiveCD, t.ex raid och lvm.
erikb skrev:Om jag väljer att boota från ubuntu-skivan går saker väldigt snabbt fram till dess att ubuntu-loggan dyker upp med fem prickar under sig, efter detta händer som sagt ingenting. Någon grub-meny tycker jag mig inte hinna se, vad kan detta bero på?
När du kör liveCD så finns ingen grubmeny utan den kan du endast få fram för en Wubi eller skarp installation.

Om du startar Wubi så håll nere vänster Shift-tangent direkt efter du valt Ubuntu i Windows bootmeny och håll den nere tills grubmenyn dyker upp.
erikb

Inlägg av erikb »

Installerade ubuntu från windows och höll nere vänster shift-tangent direkt efteråt, nu startar installationen och i ett "windows-liknande" fönster visas exempel på de olika program som kommer med. När detta är slut startar datorn om och jag kan logga in varvid jag kommer till en ":~$", vit text på svart bakgrund, det här känns lite mkt hardcore för mig, ska jag starta ubuntu från prompten på något sätt för att komma till skrivbordet?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Blir lite förvirrad av din beskrivning men antar att det blev rätt.

Det jag menade var att när du t.ex startar datorn så kommer du till en bootmeny med Windows och Ubuntu. Du väljer Ubuntu och trycker Enter och håller sen ner Shift-tangenten så kommer du till en ny meny där jag föreslog att du skulle ta bort quiet splash enligt ovan, just för att se var den stannar upp någonstans.

Nu kom du på något sätt till en prompt, hur som helst, och har du gjort rätt så skriver du där:

Kod: Markera allt

login erikb
om nu ditt användarnamn är erikb, annars ändrar du till rätt användarnamn som du angav under installationen.

Sen kommer du att promptas på ditt lösenord som du då också anger och trycker Enter igen. Notera att inga tecken eller * syns när du skriver in lösenordet.

Då har du loggat in i terminalmode.

För att starta upp i grafiskt mode så skriver du då kommandot

startx
så får vi se om det lyckas starta upp grafiken.

Annars är det nog något problem med din grafikdrivrutin.
erikb

Inlägg av erikb »

Jag kan logga in när jag kommer till prompten, när jag skriver startx visas rätt många textrader, mot slutet står bl.a. " Fatal server error: no screens found", dvs kommer inte fram till ubuntu-skrivbordet.
Om det är problem med grafikkortet känns det som att det här börjar gå mig över huvudet (kanske gjorde det i ett tidigare skede också ...) och jag kommer nog inte kunna få igång ubuntu, men tack för alla svar.

Erik
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

erikb skrev:Fatal server error: no screens found
Japp, problem med grafikdrivaren.

Frågan är då vad du har för grafikkort?

Om du loggar in igen och istf startx skriver följande kommando:

sudo lshw -C display
så prompats du på ditt lösenord igen.

Därefter, vad är det för product och vendor?
Vidare vid configuration: vilket drivrutin används, dvs driver=?????
erikb

Inlägg av erikb »

product: NV20 [GeForce3]

vendor: nVidia Corporation

configuration: driver=nouveau

det här fick jag fram, men det säger inte mig så mycket ... nästa steg?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, grafikdrivaren nouveau borde klara av en första uppstart.

Kommer dock ihåg att det var en del problem med grafiska drivrutiner (läs nouveau) in i det sista för 10.10-releasen så jag föreslår att du först uppdaterar systemet så får vi se om det blir någon förbättring efter en omstart.

Förhoppningsvis har du tillgång till internet när du loggat in via terminalen.

I så fall kör följande två kommandon:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Boota sen om systemet med

sudo reboot
Drivrutinen nouveau borde fungera för ditt kort i 2D-mode. Om det fortfarande inte fungerar kolla om det finns någon annan drivrutin för ditt grafikkort med kommandot:

jockey-text --list
Sen kan du kolla i loggen om du fått några felmeddelanden med kommandot:

grep "(EE)" /var/log/Xorg.0.log
EDIT
En annan sak du kan testa är att inaktivera automatisk inloggning om du valde det under installationen.

Kommandot för det är

sudo mv /etc/gdm/custom.conf /etc/gdm/custom.conf_bak
vilket bara byter namn på filen custom.conf så att du senare kan återställa om du vill det.
Sen kan du starta om GDM för att komma till inloggningsskärmen med

sudo service gdm restart
eller starta om datorn om det inte fungerar.

Kommer du sen till inloggningskärmen så ändra session i mitten på panelen längst ner efter det att du valt användare, och välj då
- Ubuntu klassisk, alternativt
- Ubuntu klassisk (inga effekter)
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Var inte nouveau väldigt ny i 10.10? Vore nog bättre att prova 11.04 istället.

Alternativet är väl att uppdatera drivrutinen med apt-get som Bowmore beskrev. Jag skulle nästan rekommendera att lägga in xorg PPA för senaste drivare. Skulle prova först utan xorg-edgers och sedan med.. xorg-edgers kan bugga om man har otur. Så funkar det skulle jag rekommendera att man avaktiverar den repon efteråt.

sudo apt-get install add-apt-repository

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
erikb

Inlägg av erikb »

Nu fungerar det!

Nästa steg blir att ta bort windows helt, kanske kommer frågor om det också ...

Tack för hjälpen,
Erik
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"