Förmoderingen tar onormalt lång tid.

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Förmoderingen tar onormalt lång tid.

Inlägg av Rune.K »

Det här är ju Sveriges största Ubuntuforum om man räknar antalet medlemmar, och dessutom det Officiella Ubuntuforumet med LoCo och CoC med mycket mera.

Hur lång tid ska det tänkas kunna ta att behandla ett av mina förmodererade inlägg!
Nu frågar jag alla medlemmar!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Förmoderingen tar onormalt lång tid.

Inlägg av mcNisse »

De borde komma in så fort en moderator ser dem... dvs om de är rumsrena.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Just nu kan jag inte hitta några icke-godkända inlägg av vare sig dig eller någon annan. Men som du kanske märkt består den här gemenskapen uteslutande av eldsjälar som på sin fritid engagerar sig i LoCot, utan att få någon ersättning för det. Arbete och andra sysslor går alltså före och därför ser jag inget konstigt med att det kan ta någon dag innan en moderator ser inlägget och kan godkänna det, om det ska godkännas.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

m!rage skrev:
därför ser jag inget konstigt med att det kan ta någon dag innan en moderator ser inlägget och kan godkänna det

Om det kan ta någon dag (dygn?) att godkänna inläggen så finns det ju stor risk att många av de förmodererades inlägg inte kommer med i diskussionerna eller beaktas i supporten. (De förmodererade svaren "trillar ju in mitt i tråden".)

Förmodereringen skapar ju en del dubbeljobb. Jag svarade nyligen på en fråga där det redan fanns ett bra svar, fast det inte var publicerat när jag skrev (gissningsvis pga förmoderering).

Det verkar ju vara stor brist på moderatorer och jag undrar också om det är en bra åtgärd att använda förmoderering i det läget.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@ycc

Med tanke på (årstiden/arbete/frivilligt arbete) kan jag inte se att "förmoderingen" kan skyndas på. Behandlingen av "förmodererade svaren/trådar" utförs skyndsamt och frekvent av moderatorgruppen.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
revoltism

Inlägg av revoltism »

m!rage skrev:Just nu kan jag inte hitta några icke-godkända inlägg av vare sig dig eller någon annan. Men som du kanske märkt består den här gemenskapen uteslutande av eldsjälar som på sin fritid engagerar sig i LoCot, utan att få någon ersättning för det. Arbete och andra sysslor går alltså före och därför ser jag inget konstigt med att det kan ta någon dag innan en moderator ser inlägget och kan godkänna det, om det ska godkännas.
Jag förstår absolut varför det skulle kunna ta upp till en dag men tror inte det är acceptabelt. Det är en sak om det skrevs kl. 01.00 och inte blir släppt förrän kl 08.00 men annars tycker jag det borde kunna godkännas snabbare. Finns det något diskutabelt kan man ju säga det till den förmodererade så att de vet att den kan ta lite längre.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

revoltism skrev: Jag förstår absolut varför det skulle kunna ta upp till en dag men tror inte det är acceptabelt. Det är en sak om det skrevs kl. 01.00 och inte blir släppt förrän kl 08.00 men annars tycker jag det borde kunna godkännas snabbare. Finns det något diskutabelt kan man ju säga det till den förmodererade så att de vet att den kan ta lite längre.
En dag eller ett dygn verkar vara den vanligaste tiden för mina inlägg att gå igenom byråkratins kvarnar. Rekordet är 3 veckors fördröjning på 2 st av mina inlägg, de finns i tavlan för bortmodererade inlägg.
Det är helt meningslöst att försöka hjälpa till i supporten här, med den tidsfördröjningen.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Rune.K skrev:
revoltism skrev: Jag förstår absolut varför det skulle kunna ta upp till en dag men tror inte det är acceptabelt. Det är en sak om det skrevs kl. 01.00 och inte blir släppt förrän kl 08.00 men annars tycker jag det borde kunna godkännas snabbare. Finns det något diskutabelt kan man ju säga det till den förmodererade så att de vet att den kan ta lite längre.
En dag eller ett dygn verkar vara den vanligaste tiden för mina inlägg att gå igenom byråkratins kvarnar. Rekordet är 3 veckors fördröjning på 2 st av mina inlägg, de finns i tavlan för bortmodererade inlägg.
Det är helt meningslöst att försöka hjälpa till i supporten här, med den tidsfördröjningen.
Nej, detta är inte bra. Nu verkar det dock gå lite snabbare. I alla fall för dig. Att det kan ta någon timme får man nog räkna med.. mer än så ska det normalt inte behöva. Är moderatorerna för få får de se till att ragga lite fler. Sedan tror jag de kan släppa förmoddningen på dig då du har skött dig och även visat på förståelse.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Det ideala fallet vore att vara såpass många moderatorer att alltid minst en är inloggad och kan kolla förmoddning av inlägg så att fördröjningen inte blir mer än max en kvart. Något sådant är nog tyvärr omöjligt att uppnå men något som borde vara möjligt är att det inte ska dröja mer än några timmar. Till exempel att ett inlägg som görs på förmiddagen får vänt till eftermiddagen.

Tyvärr håller jag med om att det har tagit orimligt lång tid att godkänna (alternativt godkänna och bortmoderera) en del inlägg.
ycc skrev:Det verkar ju vara stor brist på moderatorer och jag undrar också om det är en bra åtgärd att använda förmoderering i det läget.
Detta håller jag med om. Jag tycker definitivt vi är för få moderatorer. Som det ser ut nu tror jag vi kan få problem om det blir oroligheter här.
Huruvida vi är för få för att hålla med förmoderering är dock inte samma sak. Frågan är ju om alternativet ger mer eller mindre arbete.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Utanför ämnet: Kan passa på att uppmana dom som är intresserade av att moderera att skicka iväg ett PM till någon av oss moderatorer. Vi har dock vissa krav, här är dom viktigaste:

- Du ska ha varit medlem minst några månader
- Du ska vara inne på forumet regelbundet, helst varje dag. (Det är ok att ha perioder då du inte kan vara här, men då får du meddela detta i förväg så att vi vet)
- Du får inte vara alltför hetsig i diskussioner (däremot måste du inte alltid tycka likadant som övriga i administrationen).
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Nu har jag ett inlägg som jag skrev för cirka 36 timmar sedan, som ännu inte har behandlats av moderatorkåren.
Sedan undrar jag hur det är rimligt att jag som inte har någon aktiv varning, ska behöva vara förmodererad? Har jag månne kritiserat administrationen för mycket?
Det här påminner lite om att spela spel med barn, som gärna ändrar reglerna under spelets gång för att de ska vara säkra på att vinna. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"