Om Unity and Gnome 3.

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Om Unity and Gnome 3.

Inlägg av Pink Panther »

"Clem", (Linux Mint) skriver följande: "more time was given to ensure this release would feature a functional yet traditional desktop". Därför kommer inte "Clem" inte använda sig av varken " Unity and Gnome 3" i nya Linux Mint 11 utan forsätter med Gnome 2.32. Alla som nu är sugna på att testa Gnome 3 får räkna med lite strul. Det känns inte rikt färdigt och stabilt för ett "functional yet traditional desktop".

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Lundberg
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Om Unity and Gnome 3.

Inlägg av Lundberg »

Nej, jag försökte installera Gnome 3 för att jag inte riktigt blev kompis med Unity (som förresten inte vill starta efter jag gjorde en ren installation istället för uppgradering som tidigare). Kanske skulle kolla in Mint... :)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@Lundberg

Funkar inte Ubuntu Classic Desktop?

Mitt syfte är att påminna alla användare/besökare om att Gnome 3 inte är helt "bugfree". Linux Mint 11 är inte färdig i nu. Det dröjer förmodligen några veckor till innan "Clem" och medarbetarna är nöjda.

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Lundberg

Inlägg av Lundberg »

Jodå, classic funkar så jag kör väl vidare på det. Unity var som sagt ändå inte min väska med té riktigt... Och Gnome 3 bara kraschade för mig. Får avvakta tills en stabilare version finns. Eller tills nästa Mint släpps, tycker den är riktigt trevlig, hade den på min förra laptop.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Vad jag kan förstå är det lite problem när man vill tillbaka till "Classic Gnome 2 Desktop". Den här beskrivning kanske hjälper en del användare http://ubuntuguide.net/ubuntu-11-04-nat ... -2-desktop

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Lundberg

Inlägg av Lundberg »

Ja... just det där löste jag. Vad jag däremot inte får ordning på är att fönstersystemet visst inte kan styra Wine på samma sätt längre och det gör allt lite krångligare för mig eftersom jag använder en massa windowsprogram hela tiden. Nåja, det löser sig på nåt sätt. O0
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag såg det på WineHQ forum.

"Most likely it won't be fixed in Wine. Report bugs to ubuntu".

Ja! Mint 11 är förmodligen ett bra val.

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Lundberg

Inlägg av Lundberg »

Där ser man... Kanske skulle testa om det funkar bättre i XFCE. Jag hade nog förespråkat att fega kvar i Gnome 2 i den här releasen och kört på Gnome 3 i 11.10 om jag hade haft något att säga till om. Tur att man är en händig kille... ;)

(Edit: Fast det kanske i praktiken inte blir nåt annat än Gnome 2 om man kör Klassisk-Ubuntu-alternativet vid inloggning och att problemet med Wine beror på nåt helt annat. Nåja, jag drar iväg lite från ämnet i tråden, känner jag.)
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

Pink Panther skrev:"Clem", (Linux Mint) skriver följande: "more time was given to ensure this release would feature a functional yet traditional desktop". Därför kommer inte "Clem" inte använda sig av varken " Unity and Gnome 3" i nya Linux Mint 11 utan forsätter med Gnome 2.32. Alla som nu är sugna på att testa Gnome 3 får räkna med lite strul. Det känns inte rikt färdigt och stabilt för ett "functional yet traditional desktop".

***/Pink Panther
Trodde dom skulle köra på GNOME 3 utan GNOME Shell i Fallback mode. Inte för att det är fel med GNOME 2.32 det är jättestabilt vid det här laget.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@Swedish Berserk

"I received many emails and questions about Linux Mint 11, whether it was coming with Unity or Gnome 3, when it was going to come out and what should be expected from it… so, here’s a bit of information about our upcoming release".

Källa, Written by Clem: http://blog.linuxmint.com/?p=1746

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
m!rage

Inlägg av m!rage »

Flyttade tråden. Det här är en nyhetsrapportering.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Jag installerade Gnome3 ganska fort efter det att det släpptes.
Gillar inte alls Unity.
Men med Gnome3 så leker livet igen :)
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

itmannen_online skrev:Jag installerade Gnome3 ganska fort efter det att det släpptes.
Gillar inte alls Unity.
Kör du med Gnome Shell eller har du inaktiverat det för enbart köra Gnome 3? Vad gör Gnome 3 bättre än Unity? Kör då du med mutter också?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
itmannen_online

Kurdistan skrev:
itmannen_online skrev:Jag installerade Gnome3 ganska fort efter det att det släpptes.
Gillar inte alls Unity.
Kör du med Gnome Shell eller har du inaktiverat det för enbart köra Gnome 3? Vad gör Gnome 3 bättre än Unity? Kör då du med mutter också?
Vad jag förstår så kör jag enbart Gnome3 :)
Du får inte ta så svåra frågor. Vad är mutter ? :D
Vad som är bättre i alla detaljer kan jag inte svara på. Helhetsintrycket passar mig bättre helt enkelt.
En viktig sak är att jag slipper den enligt mig fula sidofältet med blaffiga ikoner.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

itmannen_online skrev:
Kurdistan skrev:
Gillar inte alls Unity.
Vad som är bättre i alla detaljer kan jag inte svara på. Helhetsintrycket passar mig bättre helt enkelt.
En viktig sak är att jag slipper den enligt mig fula sidofältet med blaffiga ikoner.
Okej för Gnome-shell är rätt så lik Unity-dockan. Så du kör nog enbart Gnome 3. Mutter är fönsterhanterare precis som Compiz som Ubuntu använder. Gnome 3 distar kommer oftast med mutter förinstallerad. Trevligt att du gillar Gnome 3, Linux handlar ju om valmöjligheten. Vi kan ju välja mellan massa skrivbordsval. Unity är rätt så ung projekt, den behöver nog tid. Tidigare fanns den enbart för netbook versionen, men nu är det Unity som gäller. Kommande LTS lär Ubuntu med Unity rocka. Många som kör Ubuntu med Unity bör veta fram till kommande LTS är dem samtliga beta användare. Dock när Unity väl blir stabil, kommer Unity rocka loss. ;)

Själv testkör jag KDE. ;D
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Användarvisningsbild
itmannen_online

Kurdistan skrev:
itmannen_online skrev:
Kurdistan skrev:
Gillar inte alls Unity.
Okej för Gnome-shell är rätt så lik Unity-dockan. Så du kör nog enbart Gnome 3. Mutter är fönsterhanterare precis som Compiz som Ubuntu använder. Gnome 3 distar kommer oftast med mutter förinstallerad. Trevligt att du gillar Gnome 3, Linux handlar ju om valmöjligheten. Vi kan ju välja mellan massa skrivbordsval. Unity är rätt så ung projekt, den behöver nog tid. Tidigare fanns den enbart för netbook versionen, men nu är det Unity som gäller. Kommande LTS lär Ubuntu med Unity rocka. Många som kör Ubuntu med Unity bör veta fram till kommande LTS är dem samtliga beta användare. Dock när Unity väl blir stabil, kommer Unity rocka loss. ;)

Själv testkör jag KDE. ;D
Bara för att försöka vara noga.
Det är ingen färdig dist med Gnome3 jag laddat hem.
Utan jag har installerat Gnome3 i efterhand.
Jag fick trixa lite men till slut så funkade det perfekt.
Jag har tur som en tok ibland :D
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Så länge det fungerar så är jag glad för din skull. Frimjukvara och Linux är skoj att syssla med. ;D
Påvels blogg:
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"