Ta bort rätt partition!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Googlas
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ta bort rätt partition!

Inlägg av Googlas »

Hej!

Har precis installerat Ubuntu från en hel körd Windows Vista. Men av någon anledning så finns Windows kvar, får alternativ att välja mellan Windiws och Ubuntu när jag startar upp. Men nu vill jag ju bli av med skiten för gott men vill inte radera "fel" partition så att säga, så jag raderar Ubunbu :'( Så hur ser jag skillnad? Ursäkta för denna noobighet!

Edit:
Sätter tråden som löst. :)
/
Kurdistan
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ta bort rätt partition!

Inlägg av mcNisse »

Starta en terminal (eller System->administration->disk utility och leta efter HPFS/NTFS partioner) och skriv

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l 

Kod: Markera allt

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        9729    78148161    7  HPFS/NTFS
På min dator är just nu /dev/sda1 en windows partition.
Googlas

Inlägg av Googlas »

Den säger att enheten är upptagen. Det är en HPFS/NTFS i alla fall. Kan lägga upp en dump.
Bilagor
Skärmbild.png
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du
och välkommen till vårt forum.

Jag är vare sig mannen eller munken, till att ge dig ett rakt svar på din fråga. Så jag säger gärna "pass" på att direkt försöka hjälpa dig tillrätta.

Jag ser, på skärmdumpen som du har lagt upp, att du har Ubuntus loggor, att du synbarligen inte har, en ubuntupartition någonstans. Andra medlemmar, mer insatta i detta, än vad jag är, kommer förhoppningsvis snart in och hjälper dig tillrätta.

Vad jag däremot gärna hade sett, det skulle ha varit en motsvarande skärmdump från programmet Gparted (som ligger under det program som du här har valt att använda dig av, "diskverktyg").

Har du installerat ubuntu i wubi, inne i windows? Du har ju synbarligen enbart NTFS-partition, systemåterställning etc., men inget Linux, så vitt jag kan se.

I nuvarande situation och innan någon med bättre kunskaper än vad jag har, träder in, så är mitt råd: gör ingenting. Där finns enbart en stor ntfs-partition och den, bör du inte radera i detta läge.

Kör med GParted (system->administration) och ge oss den bild som det programmet visar, så kanske det blir något mer enkelt att greppa.

Ha is i magen, invänta fler och mer, kvalificerade svar, än vad jag har kunnat bjuda på.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Googlas

Inlägg av Googlas »

Tackar Broder Tuck! Ja precis, jag gjorde det inne från Windows och jag misstänkte att det såg mystiskt ut. Men nu har jag här en skärmdump ;D Hoppas det ska gå lättare att hjälpa nu ;)
Bilagor
GParted.png
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Om man installerar Ubuntu med wubi lägger sig Ubuntu som ett program i Windows, och då går det inte att ta bort windows.

Du har en Recoverypartition där i början av disken och då blir jag lite osäker på hur man ska göra för att installera Ubuntu på enklast sätt utan att ta bort den. Men det vet någon annan.

// Peter
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Googlas skrev:Hej!

Har precis installerat Ubuntu från en hel körd Windows Vista. Men av någon anledning så finns Windows kvar, får alternativ att välja mellan Windiws och Ubuntu när jag startar upp. Men nu vill jag ju bli av med skiten för gott men vill inte radera "fel" partition så att säga, så jag raderar Ubunbu :'( Så hur ser jag skillnad? Ursäkta för denna noobighet!
Ja du, jag skall ge dig mina råd. Men jag vill ändock att du simmar lugnt och inte handlöst kastar dig in i och på det, som jag kommer att föreslå.

Först och främst, så tycker inte jag, att man helt skall blåsa sitt windows, innan man själv är helt säker på, att Ubuntu, eller något annat operativ heller, för den delen, är det som man vill hålla sig till. Försök till en början, att behålla windows, till dess att du verkligen har testat allt som du vill göra med din dator och att allt det, också fungerar i ditt Ubuntu.

Det anser jag, vara grundläggande och det bästa råd jag kan ge.

Däremot, så skulle jag istället ha gjort följande:
I det program, Gparted, som du nu har installerat, så skulle jag börja bakifrån (det blir från höger i bilden ovan) och därifrån "börja städa upp" på disken.
Läs några stycken ner, om detta med liveskiva för att göra jobbet. Du gör det inte från ditt nuvarande system.

Det skulle jag göra så, att kanske den näst sista partitionen (delen på disken, som nu har en ljusblå ram runt sig på din bild) som heter Sda4 i din bild och med "filsystem" extended (om du tittar i kolumnrubriken för filsystem), den skulle jag högerklicka på och sedan välja "ta bort", i den dialogruta som öppnar sig, när du har högerklickat.

Det är inte helt klart, att du kan ta bort den i det här läget. Det avgör Gparted. Annars, välj ta bort.

Sedan skulle jag ge mig på den del som benämns sda3 och som är din windowspartition. Den skulle jag förminska, men inte mer, än att windows fortfarande "kan lira/fungera" för dig. Där har du idag använt dig av 74 gig på en disk som rymmer 285 gig. Säg, att du skall behålla den ursprungliga ntfs-disken (windows) på 100 gig och ge resten till ett nytt ubuntusystem. Då får du ett sådant, med 185 gig. Mycket bra. Mycket stort. Du skulle kunna dela upp den mer. För fler ubuntu-utgåvor om du vill. Det bryr jag mig för stunden inte om.

Din nuvarande ntfs-partition skall således reduceras ner, till 100 gig.

Det gör du så här:
Starta upp datorn med en liveskiva med ubuntu. Man reducerar inte en disk som är monterad (uppstartad i datorn). Välj vid uppstart, att du vill pröva ubuntu. Med liveskivan i datorn, ubuntu klart för att testa, gå tillbaks till system, administration och där, partitionsredigeraren Gparted.

Samtidigt kan du också, om du vill och innan det att du startar upp något annat, välja att även starta upp Firefox på ett annat skrivbord (i bottenpanelen, längst ner till höger, klicka på en annan ledig markering för ytterligare ett skrivbord och starta ff där).

Därigenom kan du ta fram denna sida i ditt firefox och gå mellan skrivborden ff och gparted och följa rad för rad på denna sida och sedan in i Gparted för att göra arbetet. Smart, vad? ;D

Till Gparted.

Högerlicka på den del som är markerad sda3. Välj bland de alternativ som dyker upp "ändra storlek/flytta". Nu har du bara den markerade partitionen i bild, i den mindre rutan. Med musen fångar du in den slutkant på inramningen av sda3 som är längst till höger (slutet på partitionen). Dra den kanten åt vänster, mot partitionens början. Följ med i dialogrutan som har dykt upp, så att du närmar dig de 100 gigen som du vill ha kvar för ditt windows. Du kan även skriva in värdet direkt i en av rutorna som har dykt upp (100 gig skrivs 100000). Drar du med musen, så stanna upp, när du är nöjd med tilldelningen av windowspartitionens storlek.

Bekräfta att det är detta, som du vill göra och när du har bestämt dig, klicka den gröna bocken, högt upp och uppe till vänster i gparted. Nu startar programmet och genomför din önskan.

Efter detta, bör du göra ett avbrott och kontrollera att ditt MS-windows fortfarande fungerar som det skall. Avbryt, således och starta om datorn. Funkar windows, gör dig beredd med live-skivan igen, lägg den på plats och starta om datorn.

Välj "pröva ubuntu" ännu en gång och återvänd till det. Starta Gparted än en gång. Starta upp firefox på ett annat skrivbord och fortsätt där du slutade, innan du valde att testa windows i MS.

Nu, efter fullgjord ändring av din MS-windows motsvarighet till ditt /home i Linux, har du tre delar, längst till höger på bilden här ovan, som inte är "allokerade". (Tilldelade).

Om inte förr, så bör du nu kunna högerklicka på sda4 och välja "ta bort". Även på den.

Dessa tre, för du på ett liknande sätt ihop till en enda partition, som fortfarande inte är "allokerad".

I din bild som gparted har givit dig, skall du nu ha, från vänster, till höger: sda1, sda2 och sda3. Detta är ditt windows.

Sedan bör du försöka ta bort och slå ihop de tre, ej allokerade delarna som finns kvar på disken. Helst till en enda, sammanhållen del. Bäst för dig, så att du slipper "småslaskar" här och där.
(Även om lite skit i hörnen, är bättre än ett rent helvete, som någon lär ha sagt ;D ).

Vi skall nu utöka hårddiskens ej allokerade utrymme, till det som kan användas för annat ändamål. Linux. Ubuntu.

Man kan inte dela upp disken med fler primära partitioner än fyra stycken. Men vi vill ha tre nya partitioner för eget bruk. Det innebär, att kvarvarande helhet av det frigjorda diskutrymmet, det väljer vi att högerklicka på och därefter välja alternativet "extended" (utökad) på. Det, är det första du skall göra. (Extended-diskar, kan ha c:a 60-64 partitioner. Stor skillnad, m.a.o..).

Förmodligen, men inte säkert, kommer denna nya, ljusblåmarkerade partition, att få numret sda4, men det kan även bli sda5.

Den, kan du nu sedan, utöka till det som du vill att ditt ubuntu skall ha. Det bör (skall) finnas en swap-partition (1), en partition för dina systemfiler i ubuntu (rootpartitionen (skrivs med ett /)) (2) och slutligen, minst, en partition för ditt eget blivande /home (3), i ubuntu.

Du börjar med att högerklicka i den nya, extended, partitionen. Denna gång väljer du "Ny", bland alternativen. Du anger den nya partitionens storlek med hjälp av ett, av de två, alternativen som tidigare har nämnts. Funderar du över i vilken ordningsföljd som du skall skapa de tre alternativen, så vill jag bara säga, att det, spelar egentligen ingen roll.

Rent praktiskt och för framtiden, kan det vara så, att du vill öka, eller förminska, din /home. Då bör den ligga så, att det låter sig lätt att göra. Den bör ha möjligheter, antingen före, eller efter. Så, ett förslag skulle kunna vara, att lägga upp de tre, respektive partitionerna i samma ordningsföljd som jag har numrerat dem här ovanför. 1, 2 och 3.

På samma sätt arbetar du fram de återstående partitionerna.
Klicka på kvarvarande, ej åtgärdade del, välj ny, samt dess storlek. Stannar du upp vid den tredje åtgärden och bestämmer dig för att behålla kvarvarande storlek, så behöver du bara kvittera att det föreslagna också skall vara det som du vill ha. Klart!

Grön bock klickas och gparted utför arbetet. ;)

Om detta och dess fördelningar, storlekar och ordningsföljder, det finns det åtskilliga skrivningar om, både här på forumet och lite annorstädes. Swappen är till viss del beroende på ditt eget arbetsminne i datorn och förenklat kan man säga, att dess storlek bör vara ungefär lika stort som arbetsminnet i datorn som du har.

Storleken för systempartitionen bestäms också litet beroende på tycke och smak. Baken är delad, så ock, smaken.
Jag själv, skulle nog sätta den på c:a 15 gig, eftersom du har så pass mycket att ta av, på hårddisken.

Resten, kvarvarande del, kan bli din home-partition. Det avgör du själv. Men särdeles mycket mer, än vad du har haft på din gamla winpartition, det behöver du kanske inte. Fråga gärna i forumet, om du behöver råd och dåd.

Tänk också på, att det som du själv har skapat i windows, musik, dokument, bilder etc., det kommer du även att kunna hämta in till ditt installerade ubuntu. Deras plats på windows, behöver du således inte ens tänka på, att även lägga till inne på ubuntu. Om du inte hellre vill ha dem där, förstås. Du hämtar och lämnar tillbaks dem, annars.

Från Linux kan du gå in till windows och hämta*) xls-, doc-, jpg-, gif-, etceterafiler, bearbeta dem i ett Linux(-ubuntu-)program som även kan spara i dessa format och sedan lägga tillbaks dem i windows. Där de fortfarande kan användas! ;D
') hämta, må vara ett dåligt ordval. De ligger, där de ligger, men med möjlighet för dig, att med program i ubuntu, gå till din windowsdisk (monterad i linux) och där, öppna den sökta filen. Använda dig av den, ändra i den, om det är en sådan fil och därefter, spara tillbaks filen, där den ligger.

Windows i sig, är ett låst operativ och ser sig därtill, som det enda som kan behövas, så omvänd bearbetning går inte från windows. Windows kan inte ens "se" dina Linuxpartitioner, än mindre, kunna göra något med dem.
??? >:D :unerd:

Helt efter ditt eget tycke och smak.
Det enda du inte kan göra, det är att använda dig av windowsprogram för att skapa nytt inne i ubuntu.

--- *** ---
Vill du fortfarande göra dig kvitt windows, (tänk dig noga för :) ) så blir partitioneringen som ovan, men med den skillnaden, att du då istället har hela hårddisken till förfogande. Då behöver du heller inte hålla på med den utökade delen, eftersom du, åtminstone till en början, bara har behov av tre partitioner till ditt ubuntu. (Av fyra möjliga primära partitioner).
--- *** ---

Vill du med tiden utöka med fler linuxpartitioner, då först, måste du ta till detta med utökat, igen.

Lyd mitt råd, behåll windows ännu en tid. Du bör absolut veta, innan du tar bort det helt, att ditt nya ubuntu fungerar gentemot din bank och alla andra kontaktytor som du har där ute, i den grymma verkligheten. ;D :kram:

Medan jag har skrivit detta, så har jag varit inne och kollat, om det har dykt upp fler inlägg i din tråd, än Ganymedes. Så är inte fallet. Ändå ber jag dig att ha fortsatt "is i magen" innan du går åstad. Kanske att någon annan, har något än bättre att komma med och i så fall, så kanske det blir än lättare för dig att fatta ditt beslut.

Oavsett vilket du bestämmer dig för och om du sparar windows ännu en tid, eller inte, så hoppas jag att det skall gå bra för dig och att du skall komma att bli nöjd.

Ubuntu behöver inte skämmas för sig. Med tiden, kommer du kanske också, som jag, att både ha windows och ubuntu på samma dator. Windows samlar damm och känns väldigt plastigt för mig, idag. Men, jag har det hellre kvar, än blåser bort det.

Mina välgångsönskningar följer dig. Berätta gärna, i sinom tid, hur du gjorde. :)

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Googlas

Inlägg av Googlas »

Tackar enormt mycket för ditt jätte inlägg! Funkar kanon nu! Tusen tack!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Re: [LÖST]Ta bort rätt partition!

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Det gläder mig mycket, att det gick bra för dig och att du känner dig nöjd.

Hur gjorde du med ditt miserabla Vista, som var så segt?
Borta, eller kvar?

När jag skrev:
Windows samlar damm och känns väldigt plastigt för mig, idag. Men, jag har det hellre kvar, än blåser bort det.
så skulle jag naturligtvis ha lagt till, att en av orsakerna till att det samlar damm, det är enbart av det skälet att jag aldrig går in där, mer än för att sköta de återkommande uppdateringarna.

Men också, därför att jag, när jag har snurrat runt litet i windows, alltid får den lyckliga känslan när jag sedan får starta om och återgå till Ubuntu.

Ingen "plastighet" längre, större känsla av säkerhet och, att det är jag som bestämmer. Inte MS.

Hemmavid får jag knappt heller bestämma i annat, än i vilket operativsystem jag skall vara inne i. Allt övrigt, bestämmer min fru . . . ;)

Jag läser gärna ditt svar på min fråga och gläds över att se, att du är nöjd med det du har.

tukken
Googlas

Inlägg av Googlas »

Vill bara tacka så mycket igen! Jag blåste bort skiten. Det strular ganska ofta och är så himla destruktivt! Den datorn du hjälpte mig med dog många gånger, trots ominstallationer och massa uppdateringar. Droppen var när den låste sig själv och var omöjlig att använda. Tillslut stod den still i boot up läget och bara snurra omkring. Lyckades ställa tillbaka den men då kom frysningen tillbaka. Jag blev skit förbannad och ville då helt enkelt blåsa bort skiten. Provade Ubuntu förut, 7.10 tror jag att det var men det var svårt att få igång en del grejer så ja gtvingades att ha windows. För övrigt är det ett skit system, även om sjuan verkar vara betydligt bättre än sin föregångare så tycker jag personligen inte att det är värt pengarna nu när man har sett vad ubuntu kan(!). Tycker som du att det är plastigt och med tiden känns det så handikappande.

Jag bestämde mig för att köra Ubuntu på min egen vista dator, men naturligtvis så strular bugnr1 igen! Vill göra en säkerhetskopia därifrån för att lägga in på ubuntu och ha windows liggande och damma som du, men det blev problem direkt! ;) postar en skärm dump.
Bilagor
Skärmbild.png
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Finns här någon som kan hjälpa till, med att rädda en broder i nöd?

Själv vill jag börja med att säga "pass" även denna gång och hoppas på att fler ser tråden och att den, som har några råd att ge, kliver in och avlämnar dem till Googlas.

Tack,
å hans och mina vägnar.

tukken
Googlas

Inlägg av Googlas »

Haha precis! Rädda mig någon! Måste bara säga att jag tror att Ubuntu mycket snart, kanske med 11.04 med unity, borde kunna slå Windows. Tycker redan nu att det är mycket bättre.
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Hej & välkommen till Ubuntu! Personligen kör jag med Win7 samt 10.10, eftersom min bank (Handelsbanken) envisas med att ha dåligt stöd för Linux (eller ska vi skylla på Nexus som fått en massa miljoner för att ordna detta?)
Via Gparted kan du minska/öka partitioner. Ubuntu tar inte stor plats, men det viktiga är att säkerhetskopiera INNAN du kör igång! Om något går snett måste du installera Win först, sen Ubuntu.
Men det kanske finns någon som bättre kan lotsa dej.
Det finns ju många guider också, om du söker på Google!
Tror inte att du blir besviken att använda Ubuntu - jag tycker att det funkar kanon! Men än så länge måste man ibland använda Windows....
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Jag går vidare på den här tråden, eftersom den delvis ger mig svar på min fråga.

När jag för ett par år sedan bestämde mig för att konvertera följde jag goda råd här och installerade Ubuntu med dual-boot. Men jag har inte underhållit mitt Windows, och nu är det nog över ett år sedan jag senast loggade in där. Det lilla jag behöver Windows till (mitt bokföringsprogram är det enda jag kommer på nu) kör jag på sambons dator.

Vid uppgraderingen till 11.04 klagades det en del på brist på diskutrymme, och nu vill jag radera Windows-partitionen helt. Det ligger ju bara där till ingen som helst nytta och tar en massa utrymme. Några viktiga filer finns inte där längre heller.

Hur går jag bäst tillväga? Kan jag bara radera partitioner med ntfs genom gParted för att sedan slå ihop dem? Så här ser det ut på min disk:
partitioner.png
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Mitt förslag är att du tar backup på dina filer och installerar om Ubuntu på hela disken. Vidare att du då formaterar med ext4 och skapar en separat /home-partition så det blir enklare nästa gång du behöver installera om.

Men det går ju att fixa det du har mha av GParted också men rekommendationen även där är att ta backup först. Jag har råkat ut för en krasch under de senaste 10-15 åren och då har jag partitionerat en hel del så risken är liten men finns där.
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Bowmore skrev:Mitt förslag är att du tar backup på dina filer och installerar om Ubuntu på hela disken. Vidare att du då formaterar med ext4 och skapar en separat /home-partition så det blir enklare nästa gång du behöver installera om.

Men det går ju att fixa det du har mha av GParted också men rekommendationen även där är att ta backup först. Jag har råkat ut för en krasch under de senaste 10-15 åren och då har jag partitionerat en hel del så risken är liten men finns där.
Jag var lite inne på den lösningen också faktiskt. Men då har jag två följdfrågor:

1. Att ta backup på alla filer är inget större problem, det mesta som är viktigt har jag redan backup på. Och kontakter kan jag ju alltid synka med gMail. Men alla inloggningar och lösenord, hur sparar jag enklast (och sedan importerar) dessa?
2. Formatera med ext4 och skapa separat home-partition, är det frågor som kommer upp under installationen? Eller finns det någon lättfattlig guide för detta någonstans?

Hursomhelst så blir det här en mer tidsödande operation (att installera alla program och hitta tillägg osv till dessa som jag behöver, tar ju sin lilla tid det också) som jag inte har tid med nu på ett tag.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Samma rekommendation som Bowmore. Ta bort allt och börja om från början. Gör en partition som är 10 Gb, Ext4, på root "/". Sedan en Swap som är lika stor som du har ram-minne. Samt resterande hd-plats, Ext4, på "/home". Du kommer kunna välja det här under manuell i partitioneraren.

Utan att veta exakt så borde det se ut något liknande det här:
"/" (Ext4), 10 Gb
"Swap" (), 2 Gb
"/home" (Ext4), 68 Gb

Använder du Firefox så rekommenderar jag att du fixar Sync (en extension). Den sparar allt från lösenord till bokmärken. Se bara till att ha valt det i inställningarna av Sync.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det finns rätt bra metoder för att installera om och snabbt komma upp i nuvarande status igen. Dina lösenord ligger i hemkatalogen, antingen i data för resp applikation eller i nyckelringen. Men då har vi hamnat utanför ämnet i denna tråd och du startar i så fall förslagsvis en ny tråd.

En tillfällig lösning tills vidare, om du nu har problem med utrymme och tid, är att ta bort Windows och utöka ditt Ubuntu med det utrymmet. Det ger ju 35GB extra och räcker ett tag.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

LenaTh skrev:. . Men då har jag två följdfrågor:

1. Att ta backup på alla filer är inget större problem, det mesta som är viktigt har jag redan backup på. Och kontakter kan jag ju alltid synka med gMail. Men alla inloggningar och lösenord, hur sparar jag enklast (och sedan importerar) dessa?
Får jag föreslå två program (googla på Mozilla och resp. namn, så kan du installera dem. De fungerar även i windows och i många webbläsare) Xmarks för bokmärken, lösenord samt historik. LastPass för dina lösenord, även detta. Något av dem kanske du gillar och väljer. Jag själv kör med båda. LastPass loggar in dig om du vill, genererar lösenord åt dig, etc., etc..

Fungerar via molnet, så du kan ha dem via olika datorer, olika operativsystem.
LenaTh skrev:2. Formatera med ext4 och skapa separat home-partition, är det frågor som kommer upp under installationen? Eller finns det någon lättfattlig guide för detta någonstans?
Här kan du finna en bra hjälpreda. Den är för ubuntu 10.10, men principen gäller för vilken version som helst av de senare ubuntuversionerna.
* edit (7/5 2011) *Från samma bloggsida (du kommer till detta tips om du längst ned på föregående bloggsida, till höger, klickar på nästa länk) kommer detta, något mer tydliga exempel. * slut edit *

Du kan spara mycket tid för återställning om du också tänker på, att när du sparar din gamla home (du har ingen separat sådan, förstår jag), markera de dolda filerna där och se till att de sparas ner i en separat mapp på en extern källa. Då kan du senare plocka in från den gamla backupen, även dina gamla inställningar och föra tillbaks dem, till din nya installation. Tidsödande, ja. Kanske vänta en tid?
Hursomhelst så blir det här en mer tidsödande operation (att installera alla program och hitta tillägg osv till dessa som jag behöver, tar ju sin lilla tid det också) som jag inte har tid med nu på ett tag.
Oavsett hur och när, så önskar jag dig Lycka Till, i ditt värv med detta.

tukken
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Tack för hjälp, länkar, uppmuntran och glada tillrop! Min tidsbrist löste jag genom att hoppa över sömnen en natt, för situationen blev ohållbar. När Ubuntu bär sig åt som windows, med ideliga låsningar och omstarter, då står man liksom inte ut mer.

Tack vare den extremt utförliga guiden i wikin så gick installationen helt smärtfritt, och nu har jag inte ett spår av microsoft kvar någonstans. Programinstallationerna gick också snabbt och lätt, det enda undantaget var LAMP + Eclipse med PDT, det tog en hel dag att få det rätt.

Nu känner jag mig så kaxig att jag rentav funderar på att försöka få kontakt med skrivaren, som är installerad på sambons windows-dator...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"