Unity och paneler?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
LenaTh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Unity och paneler?

Inlägg av LenaTh »

Till att börja med var jag mest bara irriterad på det nya skrivbordsgränssnittet Unity. Snyggt, javisst, men jag hade inte tid att läsa på om det nya, och jag hittade ingenting och det kändes väldigt omständigt att peta fram sidmenyn varje gång jag behövde växla fönster eller arbetsyta, vilket jag gör hela tiden när jag jobbar.

Efter några dagars tillvänjning och efter att jag hittat tangent-genvägar för fönsterväxling känns det bättre, och vi ska nog kunna komma överens, Unity och jag. Att utnyttja skärmytan bättre är trots allt en väldigt bra idé. Det är bara en sak just nu som jag saknar, eller inte hittat hur man gör, och det är att lägga till saker i övre panelen. För visst är det väl en panel, listen överst med klockan och några ikoner? Jag vill t ex kunna lägga genvägar där till mina allra mest använda program som jag hade tidigare...
Bowmore

Re: Unity och paneler?

Inlägg av Bowmore »

LenaTh skrev:Efter några dagars tillvänjning och efter att jag hittat tangent-genvägar för fönsterväxling känns det bättre, och vi ska nog kunna komma överens,
Kul att du tar dig tid :D Själv har jag använt Unity nu sen ett halvår tillbaks och kände samma sak i början.
LenaTh skrev:Det är bara en sak just nu som jag saknar, eller inte hittat hur man gör, och det är att lägga till saker i övre panelen.
I panelen kan du lägga till skräddarsydda indikatorer, som det numera heter. Ett exempel är en väderapp, men det finns ett antal i förrådet och ännu fler som man kan installera via PPAer.

Däremot kan du inte lägga till sånt som genvägar längre i panelen men det är det Launchern är till för, dvs den vertikala "dockan" till vänster.
LenaTh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av LenaTh »

Äsch då. Just de allra viktigaste programmen vill jag ha "framme", men jag får väl sortera i launchern och lägga dessa överst och nöja mig med det.

Tack ändå!
Antec

Inlägg av Antec »

Den övre panelen i Unity är inte lika följsam som man normalt är van vid, men det finns det mesta att hämta men på ett annat sätt än förr...för att se hur varmt det är kan man installera Indicator-Weather t.ex.. då ser man hur varmt det är utomhus...osv... Just det programmet vad jag vet finns bara om man söker i synaptic och inte i programentralen än!
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

jag installerade Indicator weather från synaptic, men det kom upp på kinesiska eller liknande språk. Hur gör man då
Antec

Inlägg av Antec »

Programmet är normalt på engelska, prova att uppdatera dina språkfiler med programmet språkstöd, du hittar det om du högerklicka längst upp till höger i skärmen och väljer systeminställningar sen språkstöd.. Sen under inställningen i programmet väljer du dom orter du vill veta temperatur om.. Just det här programmet är bra för man kan välja många plaster och sen välja vilken av dom som ska visas!
Antec

Inlägg av Antec »

Jag ska nämna nått om dom nyare paneler som finns i 11.04 Ubuntu.. Om du använder classic gnome så kommer inte panelerna att vara sig lik alls.. Det verkar nästan som att halva panelen funkar som man minns, men den andra är konstig.. Panelerna under classic Ubuntu är inte som förr än fast det står samma version av gnome 2.32.1 eller vad det heter... Då man minst anar så ser man en global arkiv-meny under classic-Gnome! Men i Ubuntu 11.10 kommer ju gnome2 skalet inte att finnas så för alla som vill det, gäller att byta dist!!!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

LenaTh skrev:Att utnyttja skärmytan bättre är trots allt en väldigt bra idé.
Ja, det är det ju, så varför kan man då inte få övre panelen att döljas automatiskt? Eller kan man det? Kör fortfarande Ubuntu 10.10 av bland annat den anledningen, men kanske har jag missat något…

En annan inte helt viktig anledning till att jag kör Ubuntu 10.10 fortfarande är att jag inte fick 11.04 att fungera över huvud taget, men det berodde kanske mer på mig än på Ubuntu 11.04 (tror jag avinstallerade något i fel ögonblick, men får väl ge det hela en ny chans så småningom, eller vänta tills 11.10 fått några månader på nacken någon gång i början av 2012).
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Johnny Rosenberg skrev:
Ja, det är det ju, så varför kan man då inte få övre panelen att döljas automatiskt?
Mycket bra fråga. Skärmytan utnyttjas sämre med Unity än med Gnome. Launchern borde av samma anledning ligga i nederkant istället för på vänsterkanten. Dom flesta små skärmar har ju bättre plats i nederkant och då får man plats med fler programstartare väl synliga.

Jag försöker att bli kompis med Unity. Vi får se hur det går.

Peter
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Ganymedes skrev:Launchern borde av samma anledning ligga i nederkant istället för på vänsterkanten. Dom flesta små skärmar har ju bättre plats i nederkant och då får man plats med fler programstartare väl synliga.
Menar du att man inte kan välja det själv…?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Johnny Rosenberg skrev:
Ganymedes skrev:Launchern borde av samma anledning ligga i nederkant istället för på vänsterkanten. Dom flesta små skärmar har ju bättre plats i nederkant och då får man plats med fler programstartare väl synliga.
Menar du att man inte kan välja det själv…?

Inte vad jag vet. Jag har sökt efter sådana inställningar men inte hittat något. Någon annan som vet?

Peter
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Det går inte, med en förklaring till varför dom har gjort som dom gjort:

http://askubuntu.com/questions/33605/ca ... y-launcher

Peter
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Personligen kan jag absolut leva med att den är på vänster sida. Den kan ju döljas också, så den är ju inte i vägen, vad jag förstår. Jag förstår bara inte varför inte även övre panelen (det finns väl bara en panel numera, i och för sig) döljs automatiskt.

Det verkar ju som om Ubuntu vill satsa på folk som har modern hårdvara och det kan kanske vara vettigt. Det finns ju ganska gott om alternativ om man har lite äldre grejer och några få av dem är ju dessutom lika enkla eller ännu enklare att komma igång med än Ubuntu.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ganymedes skrev:Det går inte, med en förklaring till varför dom har gjort som dom gjort:

Peter
I Oneric gäller inte detta längre,
I think the report actually meant that the launcher should be movable to other edges of the screen. I'm afraid that won't work with our broader design goals, so we won't implement that. We want the launcher always close to the Ubuntu button.
då Ubuntu button (BFB) nu har flyttats ner i launchern. Därmed faller MarkS argument och tankar finns nu att göra launchern flyttbar men dock troligen inte i Oneiric utan isf i Oneiric+1.
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Bowmore skrev:
Ganymedes skrev:Det går inte, med en förklaring till varför dom har gjort som dom gjort:

Peter
I Oneric gäller inte detta längre,
I think the report actually meant that the launcher should be movable to other edges of the screen. I'm afraid that won't work with our broader design goals, so we won't implement that. We want the launcher always close to the Ubuntu button.
då Ubuntu button (BFB) nu har flyttats ner i launchern. Därmed faller MarkS argument och tankar finns nu att göra launchern flyttbar men dock troligen inte i Oneiric utan isf i Oneiric+1.
Ah, se där! Unity är ju också ganska nytt så ger man det lite tid så kommer det säkert att bli bra. Än känns det nog lite halvfärdigt, och lite buggigt kanske.

Peter
Antec

Inlägg av Antec »

Ganymedes skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
Ja, det är det ju, så varför kan man då inte få övre panelen att döljas automatiskt?
Mycket bra fråga. Skärmytan utnyttjas sämre med Unity än med Gnome. Launchern borde av samma anledning ligga i nederkant istället för på vänsterkanten. Dom flesta små skärmar har ju bättre plats i nederkant och då får man plats med fler programstartare väl synliga.

Jag försöker att bli kompis med Unity. Vi får se hur det går.

Peter
Hej jag vet inte om jag håller med dej att skärm ytan utnyttjas sämre i Unity än i Gnome? Skärmens höjd är viktigare att spara på eftersom det finns så små marginaler där, därimot bredden på skrämen finns det mer att ta av, gäller då wideskärmar om jag minns rätt.. Men Unity utnyttjar skärmen mer effektivt den saken är klar. Varför det inte går att dölja den övre panelen i Unity så vitt jag vet går inte det? måste bero på att den är global för alla program, jag ser ingen annan förklaring?
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Antec skrev: Hej jag vet inte om jag håller med dej att skärm ytan utnyttjas sämre i Unity än i Gnome? Skärmens höjd är viktigare att spara på eftersom det finns så små marginaler där, därimot bredden på skrämen finns det mer att ta av, gäller då wideskärmar om jag minns rätt.. Men Unity utnyttjar skärmen mer effektivt den saken är klar. Varför det inte går att dölja den övre panelen i Unity så vitt jag vet går inte det? måste bero på att den är global för alla program, jag ser ingen annan förklaring?
Du skriver "Skärmens höjd är viktigare att spara på eftersom det finns så små marginaler där,..." Just det!

Det är i Firefox det känns viktigast att utnyttja skärmen och det är där som panelen tar plats, på höjden. Eftersom panelen inte går att fälla in så tar den upp utrymme hela tiden. Det spelar ingen roll för utrymmet var paneler och annat ligger så länge det går att ställa in dom så att dom döljs när dom inte behövs.

Att panelen inte går att fälla in beror säkert på samma knapp uppe i vänstra hörnet som var orsaken till att launchern skulle ligga i vänsterkanten. Det kommer säkert att ändras det också när knappen flyttas ner i launchern och den blir flyttbar.

Peter
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Ganymedes skrev:
Antec skrev:Det kommer säkert att ändras det också när knappen flyttas ner i launchern och den blir flyttbar.

Peter
Då väntar jag tills dess… ;)

Fast jag har redan 11.04 på ”lill-datorn” (en gammal EeePC 900), men det fungerar ”så där”. Verkar fortfarande lite buggigt, och jag känner mig lite handikappad utan kuben, som jag inte orkat försöka få att fungera än. Hittade dock en guide hur man får igång kuben utan att Unity kraschar. Det gällde tydligen att göra saker i rätt ordning. När jag försökte kraschade mycket riktigt Unity (innan jag sett guiden) och jag kunde då nästan inte göra någonting över huvud taget…

Som det är nu i ”lill-datorn”, så är alla mina icke maximerade fönster ”huvudlösa”, ska det vara så? Jag var tvungen att aktivera några grejer i Compiz också för att över huvud taget kunna flytta fönstrena, eftersom de delvis doldes under panelen.

Sedan tycker jag det är lite konstigt att när man har med exempelvis LibreOffice som standard, att man inte anpassat det till Unity, men det kanske kommer. Tror inte ens man anpassat Firefox, men det använder jag inte så ofta. Själv använder jag Opera sedan 250 år tillbaka och jag förstår ju att man inte anpassat Opera till Unity. Det är ju svårt då Opera inte tillhandahåller någon källkod, så det får man väl leva med, såvida inte Opera själva gör en Unity-version förstås…

Jaha, det var väl lite lösa tankar i ämnet, antar jag…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Johnny Rosenberg skrev:
Ganymedes skrev:Det kommer säkert att ändras det också när knappen flyttas ner i launchern och den blir flyttbar.

Peter
Då väntar jag tills dess… ;)
Ta inte det som ett löfte från mig. Jag har egentligen ingen aning. Det var bara en gissning. :) Men varför skulle man inte göra så att den kan fällas in?
Johnny Rosenberg skrev:
Som det är nu i ”lill-datorn”, så är alla mina icke maximerade fönster ”huvudlösa”, ska det vara så?
Om du menar att raden där knapparna sitter är borta så ska det inte vara så. Men jag har ingen förklaring eller lösning på problemet.

Peter
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Ganymedes skrev:Om du menar att raden där knapparna sitter är borta så ska det inte vara så. Men jag har ingen förklaring eller lösning på problemet.

Peter
I den dator jag oftast jobbar med, exempelvis just nu, har jag ju gamla Ubuntu 10.10 fortfarande, och där använder jag ju Emerald för fönsterlisten. Den är ibland borta när datorn är nystartad, vilket jag tolkar som att Emerald kraschat under uppstarten, så jag har gjort ett enkelt skript och lagt upp en ikon i panelen som kör det skriptet med ett enkelklick. Skriptet är som sagt mycket simpelt:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

emerald --replace &
exit
Vad kör Ubuntu 11.04 istället för Emerald? Jag borde ju kunna starta om det på samma sätt, eller hur? Förutom att jag inte kan lägga en ikon för det i panelen.

En annan grej är ju också att ett av mina favoritobjekt att ha i panelen är ”lådor”. Där lägger jag ett gäng ikoner för att snabbt komma åt dokument och program jag använder nästan jämt. Funderar på hur jag ska kunna klara mig utan dessa ”lådor” i framtiden, när jag blir mer eller mindre tvungen att byta till Unity, såvida jag inte ska lämna Ubuntu bakom mig förstås. Frågan är bara då vad jag skulle ha istället. Gillar ju inte KDE och inte heller de där menlösa lättvikts-skrivbordsmiljöerna, så något Gnome-baserat lär ju bli. Återstår väl att se vad som händer framöver. Det är med viss skräckblandad förtjusning man tittar framåt nu…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"