Inga recensioner i programcentralen, hittar inte min HDD nr2

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Phiip
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inga recensioner i programcentralen, hittar inte min HDD nr2

Inlägg av Phiip »

Hej!

Installerade precis ubuntu 10.10 från en cd jag hade hemma. Direkt efter installation uppdaterade jag till 11.04. Väljer dock ubuntu klassisk vid inloggning då jag inte var så förtjust i unity (får ge det en chans senare)

Men, har lite frågor (och har sökt men inte funnit några svar).

- Jag kan inte se några recensioner i programcentralen? Vore bra om man kunde se vad andra användare tycker om respektive program.
- När jag installerade ubuntu så installerade jag / på min SSD disk.
Valde sedan att göra en SWAP på 5 gb (mekanisk hårddisk), samt /home på resterande utrymme (cirkus 600 gb). Men jag ser inte denna disken via Platser -> Dator? Ser den om jag går in på System -> Administration -> Diskverktyg. Ser dock min tredje hårddisk som jag inte gjorde något med vid installationen, utan på den sparade jag undan filer från min tidigare Win7 installation.

Med vänliga hälsningar
Phiip
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Inga recensioner i programcentralen, hittar inte min HDD

Inlägg av ThinLizzy »

då verkar allt vara som det ska. disken du monterat som /home ska inte synas under Platser. kolla så att du fått dina 600gb i din /home bara.
kopiera sedan över dina filer från din tredje disk till din /home.
Phiip

Inlägg av Phiip »

Jaha okej, jo ser att min hemmapp har sina 600 bg. Tack!

Men undrar fortfarande varför inte programcentralen fungerar som den ska? Har för mig att man ska kunna se typ "betyg" och recensioner av program där med, vore bra och veta när man är lite osäker på vad som är bra och inte.

Sen undrar jag även vad compiz har tagit vägen? Har detta försvunnit i och med uppdatering till Natty Narwhal?

Tycker även att datorn har blivit något segare, känner inte riktigt av det "flyt" som jag förväntade mig i ubuntu. Exempelvis tar firefox, öppna fönster osv. några irriterande sekunder för lång tid enligt mig. Tycker nog tyvärr att det gick snabbare i win7. Kan detta ha med uppdateringen och göra? Bör jag bränna ner 11.04 på cd och installera om? Eller skulle det kunna vara så att min hårdvara inte stöds så bra?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"compiz"

I terminalen följande.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Phiip skrev:Men undrar fortfarande varför inte programcentralen fungerar som den ska? Har för mig att man ska kunna se typ "betyg" och recensioner av program där med, vore bra och veta när man är lite osäker på vad som är bra och inte.
Kommer säkert när du och andra ger kommentarer :)

Sen finns det en Testkör funktion också som dock inte är installerad som default. Med den kan du testköra program på en annan server innan du installerar det ;) Dock är den ny och kraschar ibland och täcker fn bara ett mindre antal program, t.ex en del spel. Den kan du prova genom att installera QTNX och sen starta om Programcentralen. Knappen Testkör hittar du sen under information och där direkt under bilden i det fall programmet går att testköra.
Phiip skrev:Sen undrar jag även vad compiz har tagit vägen? Har detta försvunnit i och med uppdatering till Natty Narwhal?
Nej, Compiz har inte försvunnit utan finns med per default då Compiz iom Natty numer är Ubuntus fönsterhanterare.
Phiip

Inlägg av Phiip »

Pink Panther skrev:"compiz"

I terminalen följande.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
***/Pink Panther

Okej tack så mycket! :)
Bowmore skrev:
Phiip skrev:Men undrar fortfarande varför inte programcentralen fungerar som den ska? Har för mig att man ska kunna se typ "betyg" och recensioner av program där med, vore bra och veta när man är lite osäker på vad som är bra och inte.
Kommer säkert när du och andra ger kommentarer :)

Sen finns det en Testkör funktion också som dock inte är installerad som default. Med den kan du testköra program på en annan server innan du installerar det ;) Dock är den ny och kraschar ibland och täcker fn bara ett mindre antal program, t.ex en del spel. Den kan du prova genom att installera QTNX och sen starta om Programcentralen. Knappen Testkör hittar du sen under information och där direkt under bilden i det fall programmet går att testköra.
Phiip skrev:Sen undrar jag även vad compiz har tagit vägen? Har detta försvunnit i och med uppdatering till Natty Narwhal?
Nej, Compiz har inte försvunnit utan finns med per default då Compiz iom Natty numer är Ubuntus fönsterhanterare.
Förstår det med recensionerna, men är det verkligen möjligt att det inte finns en enda recension eller ett enda betyg?? :o

Funderar på att installera om ubuntu, men undrar hur jag ska lägga upp installationen.
Har en SSD disk på 60 gb, samt en mekanisk hårddisk på cirkus 600 gb.
Lägga root (/) på SSD disken, och sedan en SWAP på cirkus 5 gb på den mekaniska och sedan resterande som /home? Är det något annat man ska tänka på för att få ut bästa möjliga prestanda av SSD disken? :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det här inlägget kanske ger dig svaret:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 89#p433989
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"