Default laddning av Ubuntu 11 önskas bytas till Windows 7
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Default laddning av Ubuntu 11 önskas bytas till Windows 7
Hej
Installerade Ubuntu 11 och det fungar bra. Skulla bara vilja ställa om så att Windows 7 är förstahandsvalet som laddas utan att man själv behöver sitta och bevaka datorn. Har Sambo.
/Micke
Installerade Ubuntu 11 och det fungar bra. Skulla bara vilja ställa om så att Windows 7 är förstahandsvalet som laddas utan att man själv behöver sitta och bevaka datorn. Har Sambo.
/Micke
Re: Default laddning av Ubuntu 11 önskas bytas till Windows
Installera Uppstartshanterare (startupmanager) så kan du ändra default OS.
Välkommen Mickemann
Jag rekommenderar att du använder Ubuntus Programcentral för att installera Uppstartshanteraren

Jag rekommenderar att du använder Ubuntus Programcentral för att installera Uppstartshanteraren
Hej och tack så långt!
Men efter att ha installerat uppstarhanteraren och valt Windows 7 så startar datorn IAF med Ubuntu (11.04).
(Uppstarthanteraren har ju ingen "bekräfta knapp" för gjorda val vad jag kan se, men stänger jag och öppnar den så står den på mitt val; windows 7 som förvalt alternativ vid start.)
/Micke
Men efter att ha installerat uppstarhanteraren och valt Windows 7 så startar datorn IAF med Ubuntu (11.04).
(Uppstarthanteraren har ju ingen "bekräfta knapp" för gjorda val vad jag kan se, men stänger jag och öppnar den så står den på mitt val; windows 7 som förvalt alternativ vid start.)
/Micke
Installerade och testade Uppstartshanteraren och som du säger så verkar den inte fungera för Natty så det kommer väl en fix på det snart. Ska kolla sen varför och om det är rapporterat. Inte heller alltid när man ställer om pekaren.
Men det finns andra sätt men då är det terminalen som gäller. Om du känner för det så vill jag att du klistrar in svaret på detta kommando:
Men det finns andra sätt men då är det terminalen som gäller. Om du känner för det så vill jag att du klistrar in svaret på detta kommando:
Kod: Markera allt
grep -A6 Windows /boot/grub/grub.cfg
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Hej.
Jag hade samma problem som du,
och efter en tids sökande hittade jag
Grub Customizer
Den funkar utmärkt för mig.
Lycka till.
Jag hade samma problem som du,
och efter en tids sökande hittade jag
Grub Customizer
Den funkar utmärkt för mig.
Lycka till.
grep -A6 Windows /boot/grub/grub.cfg
gav svaret:
menuntry "windows 7 (loader) (on /dev/sda1)" --class windows -- class OS{
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root= '(/dev/sda,msdos1)'
searh --no-floppy --fs-uudi --set rot= 5ED8A584D8A55B53
chainloader +1
Har ingen aning om vad det betyder, men prövar att stara om datorn!
/Micke
gav svaret:
menuntry "windows 7 (loader) (on /dev/sda1)" --class windows -- class OS{
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root= '(/dev/sda,msdos1)'
searh --no-floppy --fs-uudi --set rot= 5ED8A584D8A55B53
chainloader +1
Har ingen aning om vad det betyder, men prövar att stara om datorn!
/Micke
Vid omstart så laddade den Ubuntu som vanligt.
/Micke
/Micke
Först och främst skriv inte av texten utan kopiera så att det inte blir några skrivfel som kan ställa till det. Nu tror jag att jag lyckats hitta alla fel men kolla igen speciellt uuid, dvs de 16 tecknen i slutet på näst sista raden du skickade.
Ok, sen gör du så här - allt i terminalen:
Kopiera först filen 40_custom och döp kopian till 09_custom med
Öppna sen nu den nya filen 09_custom för editering med
Om allt är rätt finns det redan fem rader i den filen. Rör inte dem de är viktiga!
Kopiera in följande rader i slutet på filen du öppnat.och sen spara och stäng filen.
OBS! se till att du får med vingparentesen } på slutet, den är viktig.
Uppdatera slutligen grub så att ändringen kommer in i grub-menyn med
Nu ska Windows ligga först i grub-meny och om du har det första alternativet som default så startas Windows upp automatiskt i fortsättningen.
Ok, sen gör du så här - allt i terminalen:
Kopiera först filen 40_custom och döp kopian till 09_custom med
sudo cp /etc/grub.d/40_custom /etc/grub.d/09_custom
sudo gedit /etc/grub.d/09_custom
Kopiera in följande rader i slutet på filen du öppnat.
menuentry "Windows 7 (loader) (on /dev/sda1)" --class windows --class os {
insmod part_msdos
insmod ntfs
set root='(/dev/sda,msdos1)'
search --no-floppy --fs-uuid --set=root 5ED8A584D8A55B53
chainloader +1
}
OBS! se till att du får med vingparentesen } på slutet, den är viktig.
Uppdatera slutligen grub så att ändringen kommer in i grub-menyn med
sudo update-grub
Jag är mycket nybörjare. Förstår inte riktigt var/hur filen costum_40 kommer till. Prövar att kopiera in kommandot sudo cp /etc/grub.d/40_custom /etc/grub.d/09_custom
terminalen kräver då sudo password, vilket jag inte har.
/Micke
terminalen kräver då sudo password, vilket jag inte har.
/Micke
Filen 40_custom finns redan och det uttnyttjar vi bara.
Lösenordet du ska skriva är ditt eget, det som du använder när du loggar in. Du tillåts då att göra saker som en vanlig användare inte har rättigheter till.
EDIT
Det syns inget när du skriver lösenordet, inga asterisker eller något men det är ok.
Lösenordet du ska skriva är ditt eget, det som du använder när du loggar in. Du tillåts då att göra saker som en vanlig användare inte har rättigheter till.
EDIT
Det syns inget när du skriver lösenordet, inga asterisker eller något men det är ok.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Uppstartshanteraren fungerar nu med senaste uppdateringen men tyvärr kastades GNOME ut och det mesta låser sig när man ska använda datorn.