Stäng av din skärm med ett kortkommando i Ubuntu.

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Stäng av din skärm med ett kortkommando i Ubuntu.

Inlägg av Pink Panther »

"Det traditionella sättet att slå av bildskärmen via ett kortkommando har inte fungerat i ett par versioner nu". "Det finns några varianter på funktionen, men sedan Ubuntu Karmic (9.10), har det inte fungerat".

Källa och text av howtogeek.com:http://www.howtogeek.com/61836/how-to-t ... in-ubuntu/

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Stäng av din skärm med ett kortkommando i Ubuntu.

Inlägg av ubot »

Ett annat alternativ är att stänga av skärmen med xrandr, t.ex med kommandot: xrandr --output HDMI1 --off
Lägg in kommandot som en Keyboard Shortcut så borde det gå att stänga skärmen med en tangentbordsgenväg. Det fungerar ju bara om xrandr fungerar med grafikkortet såklart.
master_mats
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av master_mats »

Tack ubot för ditt tips. Ville just börja en tråd då jag hade ett liknande problem men nu såg jag ditt inlägg :)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

master_mats skrev:Tack ubot för ditt tips. Ville just börja en tråd då jag hade ett liknande problem men nu såg jag ditt inlägg :)
Jag visste inte om jag orkade posta svaret igår eller inte men så gjorde jag det till sist. Roligt att det kom till nytta. Du får upp vilka --output som finns om du kör kommandot: xrandr
Det går också att ändra upplösning på en skärm med kommandot: xrandr --output --mode "XxY"
Vilka mode XxY som finns för en skärm ser du också när du kör kommandot: xrandr
Skriv svar

Återgå till "Guider"