Kloning.
Innan jag startade
kloningen nyttjade jag Gdisk för att Partionera hela Hdn och formaterade därefter den med
FAT32 med GDISK. Skapade även ny MBR.
Jag Clonade min HD med Clonezilla 1.2.8-23-i486. Fick det ej att fungera med att
nyttja USB.
Kopplade in den nya Hdn som slav. Nu fick jag det att fungera. Men till min förvåning
fick jag en exakt kopia även när det gäller storleken på den nya Hdn som från den gamla.
Jag nyttjade då Win för att partionera och formatera den del av Hdn som ej Clonezilla
fixade till.
Men nu till det stora problemet. Hur bär jag mig åt med med Win Xp Pro för att få en partion och formatering av den nya Hdn. Vill ej ha 2 partioner.
Med Ubuntu är det lätt att ändra storleken på Partionerna. Men hur tusan löser man detta
problem med programmet WIN XP PRO. Måste jag nyttja ett annat fristående program eller finnes
det någon dold programvara som går att nyttja i Win.
Fick nyss tipset att nyttja compmgmt.msc
Har ingen erfarenhet av detta program. Blir det någon skillnad om jag hade nyttjat
NTFS i stället Fat32. Har ju möjlighet att konvertera till detta format.
Jag är inkörd med att nyttja vissa Win program. Men jag jobbar hårt med mig själv
för att bli en äkta Linuxare !
Stig B
CloneZilla
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: CloneZilla
Tjena, jag hoppas jag hajat ditt problem. 
Ett bra program för att lägga till/ta bort partitioner, krympa/expandera partitioner etc är GParted. Det finns som separat disk eller på Ubuntu LiveCDn ("partitionsredigerare", under systemmenyn). Man bootar någon av dessa diskar och sätter igång att mekka med sin hårddisk.
I Win XP finns ju ingen krympare/expandererare vad jag vet, Partition Magic, Acronis etc var ju det man var tvungen att köpa.
http://gparted.sourceforge.net/
Utanför ämnet: (Jag tror en del "modiga" individer defragmenterade och "krympte" sedan med fdisk (XP) men det är nog riskabelt.
För diskbyte/cloning brukar dd funka bra.)

Ett bra program för att lägga till/ta bort partitioner, krympa/expandera partitioner etc är GParted. Det finns som separat disk eller på Ubuntu LiveCDn ("partitionsredigerare", under systemmenyn). Man bootar någon av dessa diskar och sätter igång att mekka med sin hårddisk.
I Win XP finns ju ingen krympare/expandererare vad jag vet, Partition Magic, Acronis etc var ju det man var tvungen att köpa.
http://gparted.sourceforge.net/
Utanför ämnet: (Jag tror en del "modiga" individer defragmenterade och "krympte" sedan med fdisk (XP) men det är nog riskabelt.
För diskbyte/cloning brukar dd funka bra.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Tack för tipset.
Har tankat ned Gparted Live 0.8.0-5............
Måste bara försöka att hitta en bra manual till detta
program!
Stig B
Har tankat ned Gparted Live 0.8.0-5............
Måste bara försöka att hitta en bra manual till detta
program!
Stig B
-
- Kontakt:
Du är också välkommen att fråga här förstås 
Det allmänna tips jag kommer på gäller arbetsgången: Om man har två partitioner och vill "slå samman" dem så kan man inte göra det i ett kommando. Istället tar man bort en partition (efter att ha sparat de data man behöver, förstås) och expanderar/förstorar den andra partitionen.
Är det Windowspartitioner brukar jag alltid defragmentera innan jag börjar jobba med dem. Det bör man nog göra, i alla fall om man skall krympa dem.

Det allmänna tips jag kommer på gäller arbetsgången: Om man har två partitioner och vill "slå samman" dem så kan man inte göra det i ett kommando. Istället tar man bort en partition (efter att ha sparat de data man behöver, förstås) och expanderar/förstorar den andra partitionen.
Är det Windowspartitioner brukar jag alltid defragmentera innan jag börjar jobba med dem. Det bör man nog göra, i alla fall om man skall krympa dem.
Det blev OK till sist. Manualen innehåller mycket att läsa!
Det som jag kan rekommendera är att nyttja en testdisk som
man labbar med och lär sig. Efter detta testande går man sedan lös på den som man har
problem med.
Tack för ditt tips!
Stig B
Det som jag kan rekommendera är att nyttja en testdisk som
man labbar med och lär sig. Efter detta testande går man sedan lös på den som man har
problem med.
Tack för ditt tips!
Stig B
ycc skrev:Du är också välkommen att fråga här förstås
-
- Kontakt:
Jag tror du har en del bra allmänna tips att påminna oss andra om:
1. Skapa en testdisk eller annan testmiljö.
2. Läs manualen.
Klart bra arbetsmetod för många datorproblem.
1. Skapa en testdisk eller annan testmiljö.
2. Läs manualen.
Klart bra arbetsmetod för många datorproblem.