Vad är det som gäller för en TL och en TC?

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Vad är det som gäller för en TL och en TC?

Inlägg av Kirill »

Hejsan!

Tar vi en titt på våran översättning för TL och TC finner vi;

Team Contact:
Gömt innehåll: Visa!
Teamets kontaktperson ...

Är aktiv i, och en del av, dess LoCo-Team. Han eller hon är synlig och tillgänglig.
Vill kanske följa sändlistorna för ubuntu-devel, ubuntu-announce, och / eller Ubuntu-nyheter.
Håller reda på vilken gruppmedlem som kan göra vad. (översätta, hjälpa till att installera Ubuntu, organisera möten, ...)
Har undertecknat CoC och är antingen en Ubuntu-medlem eller strävar efter Ubuntu-medlemskap, se här för detaljer.
Upprätthåller en lista över regionala kontakter, som en e-postlista eller på webben. Detta är användbart när människor är i behov av hjälp, eller bara vill ha verkliga vänner att prata med över en kopp.
Bör avgå snyggt om han eller hon inte längre har möjlighet att tjänstgöra. Det finns ingen skam, och inget ont, i att vara för upptagen för att göra ett bra jobb. Men det finns i att vara alltför upptagen, inte säga något, och blockera arbetet i en hel grupp.
Förväntas se till att informationen flödar:
från LoCo-teamet till resten av Ubuntu-världen (Team rapportering)
från resten av Ubuntu-världen till LoCo-teamet

Detta behöver inte betyda att teamets kontaktperson utför all rapportering på egen hand, utan detta kan vara ett litet team också.
Team Leader:
En LoCo-lagledare bör ...

Vara aktiva i, och en del av, gemenskapen eller gruppen som de företräder. De bör vara synliga och tillgängliga.
Föregå med gott exempel, inte genom att berätta för andra vad de ska göra.
Småningom bli en Ubuntu medlem. Se här för detaljer
Påminna människorna om Ubuntus uppförandekod, om det behövs. Det är viktigt att nivån av respekt i Ubuntu sträcker sig till alla Ubuntu-gemenskaper.
När de har på sig sina Ubuntu LoCo-lagledarhattar bör ledarna vara någorlunda opartiska i politiska eller kulturella konflikter. Försök att återspegla Ubuntus opolitiska hållning och inte blanda ihop korten.
Slutligen bör en ledare avgå snyggt om han eller hon inte längre kan vara en bra gemenskaps-teamledare. Det finns ingen skam, och inget ont, i att vara för upptagen för att göra ett bra jobb. Men det finns i att vara alltför upptagen, inte säga något, och blockera arbetet i en hel grupp.
Men då jag surfade nyss på Google föll jag över Amelias lilla PDF om vår organisation där det står ännu mera saker...

Versionen från PDFen för TC:
– Team Contact
– LoCots officiella kontaktperson som för LoCots talan utåt, vilket kräver tydlighet gällande
om man framför sina personliga åsikter eller för LoCots talan i varje specifikt sammanhang.
– Ansvarar för att hålla sig uppdaterad kring vad som händer i LoCon runt om i världen.
– Ansvarar för att månadsvis sammanställa en rapport över vad som sker i LoCot.
– Ansvarar för att mötesagendor, kallelser och mötesprotokoll gällande LoCo-möten och
LoCo-ledningsmöten finns tillgängliga för LoCots medlemmar inom skälig tid.
– Ytterst ansvarig för att informationen på webbplatsen är korrekt och välskriven.
– Team Contact är välkommen att engagera sig i LoCots grupper i mån av tid, men inte som
ordinarie Team Leader.
– Vid händelse att en arbetsgrupp står helt utan resurser går Team Contact in som tf. Team
Leader i gruppen och fokuserar på att tillsammans med LoCo-ledningen rekrytera en
ordinarie Team Leader som behåller denna befattning mandatperioden ut.
– Team Contact väljs genom omröstning i LoCot och får mandat på ett halvår, det är tillåtet att
på varande efterföljande val rösta fram samma person som Team Contact utan
tidsbegränsning annat än för mandatperioden.
Team Leadern:
Team Leader
Varje arbetsgrupp har en Team Leader som representerar gruppen och eventuella undergrupper i LoCo-
ledningen samt ansvarar för att det administrativa arbetet för dessa blir utfört.

En Team Leader röstas fram av gruppen och ges mandat för ett år.
En Team Leader är ansvarig för att fördela arbetet i gruppen.
En Team Leader är gruppens representant i LoCo-ledningen.
En Team Leader är ansvarig för att månadsvis rapportera till Team Contact.
En Team Leader är ansvarig för gruppens ärende och projekt i Launchpad.
Alla grupper ska rösta fram en Team Leader under februari månad som tillträder sin post 1 mars varje
år. Adekvat överlämning ska ske mellan avgående och tillträdande Team Leader. Samma person kan
röstas fram som Team Leader för flera på varandra följande mandatperioder utan tidsbegränsning.
Försökte hitta något datum för denna PDF men står inget vem som skrivit den eller när den tillkom? För er som vill läsa finns den här: dump.linuxchick.se/Ubuntu-se-organisation.pdf

Nu kanske vi är ute i absolut sista stunden, men jag anser att det som står i PDFen är så mycket bättre och rakt på sak än det som står på våra sidor för TC'n och TL'n.

Skulle vi jobba efter detta så skulle allt förmodligen flyta på så mycket bättre och enklare också!

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Bowmore

Re: Vad är det som gäller för en TL och en TC?

Inlägg av Bowmore »

Här mitt svar på hur jag ser på en TCs ansvarsområde i stort ;)

Det som en TC ansvarar för finns beskrivet här:
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamContact
och är i stort överensstämmande med den svenska versionen.

Alltså i huvudsak en kontakt inåt mot Ubuntu Community och Ubuntu LoCo Community.

Den senare är viktig för att dra lärdom av andra LoCos runt om i världen och nog den som tar (ska ta) mest tid i anspråk. Det gäller ju att dra lärdom av andra LoCos styrkor och brister inkl succéer och misstag som vi kan dra nytta av.

När det gäller kontakter utåt mot svenska media, företag, organisationer, föreningar etc så är det inte TC egentliga roll och ansvarsområde. Här gäller det istället att hitta den/de medlemmar i vår gemenskap som är mest lämpade och villiga att ta på sig dessa roller per specifikt område. För vissa områden kan det vara TC och för andra några andra medlemmar. Den eller de kontaktpersonerna bör dessutom då finnas tillgängliga som externa kontaktpersoner på vår hemsida. En lösning i vårt fall kan dock vara att TC är officiell kontakperson även här som sen skickar den externa kontakten vidare till rätt person i vår gemenskap.

En TC har ingen beslutande roll utan har bara en röst som alla andra.

De förslag som kommit fram är inte beslutade och alltså inget som gäller idag så avstår ifrån att tycka.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Vad är det som gäller för en TL och en TC?

Inlägg av Kirill »

Ska sätta mig ikväll och revidera mötesloggen och lägga upp den, men tänkte redan nu flagga att vi diskuterade detta på mötet och det var även en punkt som hör ihop med tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=52371

Därför skulle jag uppskatta om folk som är intresserade av LoCo't samt LoCo'ts framtid tar sig tid att läsa igenom det jag skrivit här så att vi kan arbeta för att bra LoCo som fungerar på alla plan.

Vi kommer att rösta igenom detta på nästa möte, men vi behöver komma fram till en lösning. Jag ingår även i gruppen som ska forma vårt framtida LoCo, där jag kommer att lobba för att driva igenom dessa ändringar.

Hälsningar
Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"