Presentation Val av Team Leader - En Broder Tuck

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Presentation Val av Team Leader - En Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Hej,

Jag heter Leif Nyström och har i elfte timmen bestämt mig för att kandidera till posten som Team Leader för gemenskapen. Det kändes litet för rumphugget att det inte var fler som anammade utmaningen att ställa upp inför det kommande valet. Jag kände mig tvingad.

Jag har varit medlem i forumet sedan mars 2006.
Jag har undertecknat CoC, precis som övriga kandidater.
Jag är en registrerad s.k. Ubuntero.
Jag är medlem, men inte aktiv, på Launchpad.

Jag kandiderar som Team Leader för en gemenskap, ett forum, som knappt behöver någon Team Leader.

På grund av att forumet redan idag sköts alldeles utmärkt av dem, som har kommit till att sköta det till vardags.

Egentligen, jag vill inte bli en Team Leader . . .

. . men jag kan tycka, att här behövs en motpol mot all denna strävan efter att fylla kraven som ställs av Ubuntu centralt, för att vi återigen skall få epitetet ”godkänt LoCo”. Vi har vare sig kraft eller folk nog, till att enkelt kunna uppnå det målet. Enligt mitt förmenande.

Därmed sagt, att jag själv inte kommer att aktivt deltaga i arbetet med att nå dithän. Till att vi återigen skall kunna bli ett formellt erkänt nationellt LoCo. Å andra sidan, kommer jag heller inte, vald, eller inte vald, att arbeta emot en sådan utveckling. Om det är majoritet­ens vilja.

Stödja den, det kan jag förvisso, om medlemmarna engagerar sig och aktivt tar del i en sådan strävan. För mig, känns det dock inte som vare sig en utmaning eller något som lockar, för framtiden.

Är du en medlem som värderar epitetet ”nationellt LoCo” för Sverige som mest eftersträvans­värt?

Då skall du definitivt INTE rösta på mig.

Däremot anser jag, att detta fina forum, med all sin historia, alla sina medlemmar, behöver någonting som vidmakthåller det fina som redan finns. Friheten i ett helt öppet forum. Fritt att diskutera allt det som det framtida nya, har att erbjuda. Föra dialogen, där vi finns.

Utan ständiga sidoblickar på vad som förväntas av ett officiellt LoCo.

Det har varit en lång och turbulent resa sedan de dagar när grundaren av detta forum, Ozamosi, lämnade över stafettpinnen. Från den dagen började allt, som sedan kom att beteckna vårt forum som bråkigt och stökigt.

Jag önskar arbeta för att behålla gemenskapen som en mötesplats för Ubuntudiggare. Utan statuskrav. Jag vill helt enkelt arbeta för en gemenskap och ett forum som skall fortsätta att vara en mötesplats för dem som gillar Ubuntu och/eller vill veta mer om Ubuntu.

Jag har inget behov av att känna att detta skall behöva vara ett av Canonical och Ubuntu centralt, styrt forum: med deras regler dikterande vår inriktning och vårt aktiva arbete hos oss. Våra medlemmar på forumet är de, som tillsammans skall forma morgondagen.
Vi har idag inte folk nog till att bemanna angelägna projekt etc., etc..
Allt engagemang av individer skall uppmuntras. Vi får se, hur långt det räcker.

Men inget krav därom, skall stråla ut från det forum som jag vill se framför mig. Att fem, sex medlemmar har möten på IRC för forumets fromma, det ser inte jag, som ett represen­tant­skap för gemenskapen eller forumet.

Helt onödigt, med mitt mått mätt. Med andra ord.

Jag vill möta medlemmarna där de är.

Inte försöka att få dem till att vandra någon annanstans, för att få sina röster hörda.

Vi måste snart landa i vetskapen om, att vi inte längre är något annat än ett Ubuntuforum. Ett, bland flera.

Kanske att samarbeten däremellan, gagnar Ubuntu i Sverige mer, än det fakta att vi, möjligen och eventuellt, en dag, återigen kan bli ett svenskt, officiellt LoCo.

Att göra det bästa, i en sådan situation och i insikt därom, lyfta fokuset mot forumet, det är det mest överhängande. Inget annat.

Att det som rör forumet, behandlas på forumet. Det är för mig en självklarhet. Slipper vi att vara ett LoCo, så kan vi hålla oss till forumet. Gott nog. Som jag ser det - bye, bye, IRC....

Det finns inget egenvärde i att bli ett nationellt forum. Knappast för oss. Knappast för dem. I synnerhet inte, för mig.

Visar det sig sedan att våra medlemmar här på forumet agerar så, att vi återigen skulle kunna komma på fråga för statusen 'nationellt forum', enligt Canonicals synsätt, så är det OK vad mig anbelangar. Även om jag själv inte känner någon utmaning i att engagera mig för det.

Att kämpa för att bli ett erkänt LoCo igen, det kan aldrig bli ett allenarådande instrument för hur gemenskapen/forumet/ skall agera, eller hanteras. Inte heller, var vi skall ha våra mötesplatser utanför forumet. Det får bara inte vara: - utanför forumet.

För mig gäller:

- Fokusering på gemenskapen/forumet som sådant.

- Inte fokusering på att bli ett godkänt LoCo, om ett, eller flera år.

- Inte fokusering på att byta mötesplatser - Från forumet till IRC eller Launchpad.
En onödig komplikation som får många att avstå deltagande.

Skulle sedan aktiva medlemmar föra oss dit ändå, till att vi återigen skulle kunna komma ifråga för att bli ett erkänt LoCo, för att folk hos oss agerar så som Ubuntu.com vill och kräver, så må det vara hänt. Jag är inte däremot, under sådana förutsättningar.

Då... må det vara väl så gott.
Omutifallatt...

Tänk dig noga för, innan du lägger en röst på mig. Jag avser att bibehålla det vi har, inga löften om att föra oss in i en ljusare, lyckligare och bättre morgondag. Bortkastad röst, kanhända? Förmodligen.

Ha det gott. Oavsett vad din ståndpunkt blir. Vi är alla Ubuntu.

Leif /Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Presentation Val av Team Leader - En Broder Tuck

Inlägg av fd.svensson »

Kommer du jobba för ett renare forum där det inte kommer vara olika distar, såsom Linux Mint, Arch, Fedora och Opensus osv. eller tycker du att det viktigare är att samla Linuxanvändare till en plats där de kan umgås?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Om jag skulle bli TL så kommer jag inte, i första hand, att arbeta för någon som helst förändring gentemot vad som gäller idag. Inte på egen hand. Men väl, om det är flertalets vilja. Det har jag även skrivit i min presentation. Under sex månader på en post, så har inte jag ambitionen till att vare sig riva murar, eller bygga upp andra. Istället kommer jag att ha en ödmjuk inställning gentemot det som redan finns. Leva och låta leva.

I forumet finns det redan nu, plats för diskussioner om andra Linuxdistar.
Det skulle smärta mig, om detta forum skulle bli ett "renare" forum än så. Förespråkare för sådant har dykt upp här, till och från. Jag delar sannerligen inte denna elitistiska uppfattning. Vi bör välkomna varandra inom Linuxvärden. Även om vi inte umgås dagligdags.

I vart fall skall vi inte bygga murar och låsa ute.

Jag själv är medlem på åtskilliga andra Linuxforum. I dag har många av dem problem. Det är relativt tyst på de flesta håll, utom på våra två Ubuntuforum. Det är tråkigt att de andra för en tynande tillvaro. Linux skulle tjäna på att fler ljusstarka stjärnor föds och lyser upp den mörka himlen. Det är sådant som ger oss fler och nya användare.

Detta med att jobba för (som du skriver i din fråga), som TL, bygger enligt mitt synsätt på, att jag jobbar för något som vi har enats om. Inte, att jag på egen hand skall jobba för något som jag enskilt vill arbeta för, men som majoriteten inte har uttalat sig om. Åsikter kan jag ha, men som TL bör jag föra fram dem i avsedda diskussioner och i övrigt inte framföra dem, mer än nödvändigt.

Att samla Linuxanvändare till en plats där de kan umgås, det skulle vara finemang.
Det låter bra. Jag tror dock inte att just vårt forum skulle vara en sådan plats, riktigt än. Sådant bör nog verka fram på fler sätt. Jag har inte för avsikt att dra igång ett sådant spörsmål.

Av respekt mot dem, som fortfarande vill se detta forum som en del, i ett presumtivt, framtida, Ubuntu LoCo.
Men också, av respekt för den, som om sex månader skall axla den mantel som jag eventuellt skall dra på mig om någon vecka.

Personligen så blir inte jag ledsen, om det går väldigt mycket bättre för hela Linuxvärden. Vad vi som forum kan göra för det, ligger kanske främst i händerna på vår blivande TC och personerna runt kring honom. Där, ser nog jag också att jag bör engagera mig. Då gäller det i första hand att driva Ubuntu. Det är nog främst där, som jag kommer att försöka bidraga med arbete och krafter.

Forumet i sig, sköter sig så bra redan idag, att där har jag knappast något som jag tror mig om att kunna tillföra.

* edit 25 april *
fd.svensson skrev:Kommer du jobba för ett renare forum där det inte kommer vara olika distar, såsom Linux Mint, Arch, Fedora och Opensus osv. eller tycker du att det viktigare är att samla Linuxanvändare till en plats där de kan umgås?
Det du skriver här, det finns ju redan: Linuxportalen.se, så varför skall vi uppfinna hjulet igen? Eller . . .? Varför två, likadana?

Förmodligen har du, liksom jag, redan sett deras tynande tillvaro?
Tror du, uppriktigt sagt, att det skulle bli någon förändring, om vi gör om samma misstag här? :-\

(Jag väljer att redigera inlägget, istf att lägga in ett nytt. Jag behöver ingen ytterligare uppmärksamhet inför valet och jag vill verka så stillsamt som det är möjligt. För att inte onödigtvis fånga in strålkastarljuset på mig och min person).
* Slut edit 25 april *

* edit 30 april *
För att fortfarande inte bumpa tråden och föra den högre upp i listan över aktuella trådar och därmed rikta ljuset på mig, så väljer jag även denna gång att redigera i ett gammalt inlägg. Istf. att skriva ett nytt sådant och ändra på aktualitetslistan.
(Den som jag riktar mig mer direkt till, informeras givetvis via mail/pm om mitt tillägg i tråden).

Den som i övrigt kommer in och läser det, kan se det. Andra, inte.

Jag vill ge dig Lasse, ett stort bifall till det som du har skrivit i denna tråd och det visar också på en stor del av min uppfattning, som jag ger uttryck för i ovanstående programförklaring.

Fortsätts det på inslagen väg, tenderar detta att bli ett fåtals agerande, engagerande, för något som inte direkt berör dagens situation, utan mer, något som detta fåtal önskar sig inför framtiden.

Bättre då, att agera så att antalet fåtalet, kan bytas ut mot antalet flertalet. Av dem som utnyttjar denna plats och som för dagen är ett forum. En del, av något större, som eventuellt kan bli ett LoCo. . . .

Men då helst, för ett flertal av svenska ubuntuister, än för något annat.

Tar mig friheten till att lite lätt skriva av det som du skrev i citerade tråd, på mitt sätt:
"Min nuvarande vision är att :
- Ta bort de nuvarande IRC mötena.
Intill dess, att de behövs och kan ge tyngd åt det som skall avhandlas, eller röstas om. Inte, för att i förväg låtsas som att loco-frågan redan är löst. Oavsett sedan, hur många som i realiteten är engagerade.

- Föra alla diskussioner angående Webb-plats och Loco på en undanskymd plats på Forumet. Från det, som det därefter kan transporteras vidare. Vid behov -om tillräckligt många kan fås till att engagera sig-, till IRC eller Launchpad.

- När vi sedan är
fler än 10 (helst än fler) personer som vill något och som kan legitimera att vi skulle kunna vara ett LoCo, då kan även jag själv ha större visioner".

Det är litet åt detta håll som även jag tycker att vi; här, nu, med tanke på omständigheterna och för denna gemenskap, som är ett forum mer eller mindre, bör arbeta utifrån.

Beroende på Ubuntu.com och deras syn på oss.
* Slut edit 30 april *

Långt svar, på kort fråga, Lasse. Men du vet hurdan jag är. :)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av fd.svensson »

Då detta är, om inte en ändring utan ett förtydligande, så tycker jag gott att man kan puscha upp tråden.
Det är ju omval och alla kanske inte vet att du ( En Broder Tuck) tycker så gällande nuvarande IRC-mötena.
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Nu blev det inte så, som jag hade hoppats.
Att min tråd med programförklaringen skulle kunna få "somna in", i lugn och ro.

Det är så, som jag skrev i den, jag har egentligen ingen större lust till att bli vald till TL.

Däremot kände jag, att jag i den situation som har uppstått, hade ett behov av att få framföra mina synpunkter på vissa sakers tillstånd. Jag saknade en motpol.
Som t.ex. i dessa fall:

1.
Denna gång hade vi för första gången ett valförfarande på plats, som aldrig tidigare har använts hos oss. Men helt i linje med kraven från ubuntu.com.
Jag anser att det gick alldeles för snabbt "att rätta in sig i ledet" och genomföra det på det här sättet. Vi borde ha haft en mandatperiod på oss, För att förbereda våra medlemmar på hur det skulle bli.

Förberett dem bättre på, att det denna gång skulle krävas ytterligare en registrering för dem, för att de skulle få rätten till att avlägga sin röst.

Kravet på förfarandet som sådant riktas ju mot ett loco. Vilket vi i dagsläget inte är. Vi hade inte behövt att genomföra det just nu, så snabbt.

2.
Ubuntu.com kräver av den som skall inneha en förtroendepost, att denne skall underteckna uppförandekoden.
Vad skulle ubuntu.com anse om oss som loco, om vi i framtiden röstar fram någon som ändå inte fullföljer det undertecknandet?
Förlorar vi då epitetet godkänt loco igen?

Vill man inte utsätta sig för en sådan risk, återstår att enbart dem, som i god tid före valdagens början, redan har undertecknat koden, kan kvarstå som möjliga och valbara personer.

Man kan nominera vem som helst. Men denne måste i rimlighetens namn ha undertecknat koden före det att valprosessen påbörjas. Så att vi inte en dag sitter där med otvättad hals, bara för att den som blev vald, aldrig undertecknade koden, ens under sin mandatperiod.

Det blir färre medlemmar som kommer att ta sig tid till att göra något för gemenskapen, om vi blir allt för stelbenta. Ändå kan jag inte se att det finns några alternativ, om vi skall följa ubuntu.coms direktiv i fall liknande detta.

Sedan vill jag tacka dem som röstade på mig vid den första omgången.
Jag är glad och tacksam för det gehör som ni gav mig där. Samtidigt ser jag gärna nu, att ni istället röstar på min motkandidat denna gång. Om det är möjligt för er. (Jag börjar darra på manschetten, uppriktigt sagt).

Det är min bestämda och ärliga uppfattning, att det kommer att gagna oss alla, på det absolut bästa sätt. Att HakanS fortsätter även genom nästa mandatperiod, tack. Istället för att jag, ett oprövat kort, klampar in.

Jag kliver inte av inför valet. Absolut inte. Men jag är övertygad om, att jag ser den bättre lämpade kandidaten för uppgiften i HakanS.

Jag har fått lufta mina åsikter och mina tveksamheter till vissa saker i min tråd här. Med stor sannolikhet har det nått fram. Även om mina åsikter inte delas av alla.

Förmodligen kommer min medtävlare att ha med sig utslaget från första omgången och i respekt för utfallet, omvärdera eller komplettera delar i det som han vill åstadkomma.

Han har redan suttit nästan en full period. Han har visat handlingskraft och stort engagemang.
Trots bristande intresse från de flesta av oss, mig inberäknad, har han samlat en grupp aktiva, intresserade och engagerade medlemmar runt sig. De har kämpat i motvind, varit alldeles för få, men har ändå uträttat massor för gemenskapen, genom att streta fram alla dessa möten.

Jag ger dem min uppskattning för det. All den tid, allt det arbete som de har lagt ner, för vår skull. Jag ber dem om ursäkt om de har känt sig förfördelade av min skrivning i tråden. Det kan kanske ha känts så, det inser jag och det, var sannerligen inte min avsikt med mina ifrågasättanden.

De har visat att de besitter tågan att göra något, när jag satt vid sidan av. Men ändå hade synpunkter. Jag skäms litet, för mitt bristande engagemang och ger dem en eloge för det som de har uträttat.

Det är inte heller dem, som personer, som jag har vänt mig emot i min programförklaring. Utan det jag har ifrågasatt, det är, om det skulle göras på detta vis. Nu och så snabbt. Allt detta kring loco-historien.

Till dem av er som har registrerat er, så att ni kan rösta, vill jag presentera mina alternativ som jag skulle kunna tänkas följa. Det finns redan en grupp som har visat sig dugliga till arbetet att få något gjort. Dem skulle jag tveklöst ta som första alternativ. Känns det inte bra för dig, så finns ytterligare ett alternativ: vet ej.

Om inte ens det känns rätt, ja då, men först då, kan du lägga din röst på mig. Jag blir sista alternativet m.a.o.. Så skulle jag själv ha kunnat tänka mig att ha gjort. Det känns som att det skulle kunna gagna gemenskapen allra bäst, att fundera i dessa banor inför röstläggandet.

Alla mina varma hälsningar till dig.
tukken
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"