Ikoner till skrivbordet i Ubuntu 11.04 Unity?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
johnh3
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Ikoner till skrivbordet i Ubuntu 11.04 Unity?

Inlägg av johnh3 »

Jag har för första gången testat Unity skrivbordet. Det jag undrar är hur man kan lägga till ikoner till skrivbordet? Nu är alla applikationer samlade på en list i vänster sida av skärmen.
Det går ej högerklicka på programmen där som på gamla Ubuntu 10.10 och där kunde man välja om man ville ha ikonen på skrivbordet, eller på den övre listen. Exempelvis Mozilla Firefox som man använder ofta. Det går ej dra ut ikonen heller.
Man kan även gå in högst upp där programmen är samlade men inte heller där går det att högerklicka på ett program för att få en ikon på skrivbordet?
Så hur gör man?

Eller är det enda alternativet att logga in på det klassiska läget för att göra det? ???
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ikoner till skrivbordet i Ubuntu 11.04 Unity?

Inlägg av ubot »

No, as a launcher on the desktop as in classic gnome. You add launchers to the dock by opening an application and then clicking on 'keep in launcher' after right-clicking on the dock - er, I mean launcher - icon. Too many launchers!
Tveksamt om det går att ha desktop icons i Unity. Däremot ska det gå att adda launchers till "dockan". Att växla till Classic lär nog inte hjälpa för ikonerna syns nog inte när du loggar in i Unity efteråt eller har jag fel?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

johnh3 skrev:Jag har för första gången testat Unity skrivbordet. Det jag undrar är hur man kan lägga till ikoner till skrivbordet? Nu är alla applikationer samlade på en list i vänster sida av skärmen.
Du har ju fått ett ställe att lägga till ikoner på skrivbordet, dvs i dockan till vänster som kallas för Launcher.

Som du säger så fungerar inte drag'n'drop funktionen till skrivbordet eller panelen utan istället kan du göra detta till Launchern. Men vill du ha genvägar även på skrivbordet så högerklicka på skrivbordet, välj Starta programstartare och skriv in kommandot ifråga, t.ex firefox för Firefox. Du kan däremot inte längre lägga genvägar i panelen i Unity, inte ens via Classic då Unitys panel inte är samma panel som den i Classic.

Vidare, Unitys och Classics skrivbord är desamma så skapar du t.ex en genväg i Classic så dyker den även upp i Unity.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jaha där ser man. Men det ska nog vara Skapa programstartare och inte Starta programstartare.
Tollan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Tollan »

Hur tar man bort ext hdd ikonen från skrivbordet som dök upp när jag anslöt min extra hd? det räcker att ha den i listen. Ctrl+f2 gconf funkar inte.
/T
Fedora fc15 on my stationary pc & Ubuntu 11.04 on my laptop
johnh3

Inlägg av johnh3 »

Jag är van med att om man minimerar en öppen sida i Firefox och sen trycker på Firefox ikonen i skrivbordet igen så öppnas en ny sida medan den andra är fortfarande är kvar minimerad i listen, klickar man sen på den öppnas den igen. Bra om man exempelvis ska kopiera flera länkar i adressfönstret för att sen klistra in här exempelvis. Man kan ha en fyra, fem sidor uppe samtidigt så att säga och skifta enkelt mellan dem.

Eller om man skriver inlägg i flera forum, debatter eller nåt liknande samtidigt är det praktiskt.

Ska man göra så på Unity ska du gå in på Firefoxikonen som är placerad i den vänstra listen och göra att vänsterklick till du kommer till en meny där det står "öppna ett nytt fönster" samt klicka på den också, mer omständigt. Har du uppe fyra eller fem fönster ser man inte riktigt var de är heller som på Ubuntu 10.10 eftersom sidan du har uppe för tillfället täcker hela listen och allt annat också.

Man kan se att man har flera sidor uppe med små minimala pilar till vänster om Firefox ikonen om man minimerar sidan, men de är så små så man behöver nästan ett förstorningsglas för det. Det går ju inte heller se vilken sida som finns i dessa små pilar heller.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Tollan skrev:Ctrl+f2 gconf funkar inte.
Kommandot heter gconf-editor

I terminalen så går man direkt till inställningen av nyckeln volumes_visible med

Kod: Markera allt

gconf-editor /apps/nautilus/desktop/volumes_visible
Man kan även påverka hur volymer visas i Launcher med kommandot dconf-editor. Det kräver att du först installerar paketet (programmet) dconf-tools.

Sen hittar du motsvarande nyckel med sökvägen:
/desktop/unity/devices/devices-option

Andra tips:
http://www.webupd8.org/2011/04/things-t ... lling.html
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

johnh3 skrev:Jag är van med att om man minimerar en öppen sida i Firefox och sen trycker på Firefox ikonen i skrivbordet igen så öppnas en ny sida
Du öppnar en ny sida genom att klicka på Launcher-ikonen med skrollhjulet.
Tollan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Tollan »

Tackar!
Nu ser det fint ut igen. Bra att veta.
/T
Fedora fc15 on my stationary pc & Ubuntu 11.04 on my laptop
johnh3

Inlägg av johnh3 »

Ok, tack för hjälpen. :)
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"