11.04 + Unity strul

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
BigMac
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

11.04 + Unity strul

Inlägg av BigMac »

Hej!

Gjorde misstaget att uppdatera till 11.04 uppenbarligen...

Generellt:
Boottiden är dubbelt så lång efter inloggningsrutan mot 10.10. Min Atomdrivna Win7 är nu ca 30 sekunder snabbare vid uppstart...
Att exekvera program tar dubbelt så lång tid. D.v.s. tiden efter att en ikon trycks tills t ex Firefox startar.

Unity mm:
Loggade in och kunde inte aktivera inställningarna för Compiz, då allt med compiz var deaktiverat. Loggade in med "klassisk" vy och började återställa inställningarna.

Då hände följande:

Att logga in genom att välja "ubuntu" startar enbart min Docky.
Inga paneler finns. Att stänga av går enbart med den fysiska avstängningsknappen.
Ramar runt fönster saknas.
Unity-panelen saknas, vilket gör det svår då inga paneler finns för övrigt.

Att logga in med Klassiskt vy fungerar dock men är lite segt. som tidigare beskrivits.

Kort och gott, 11.04 har gjort min dator sämre och upplevelsen allt annat än trevlig.

1. Är det vanligt att en färsk utgåva är buggig?
2. Går det att avinstallera 11.04 och återgå till 10.10?

All slags hjälp tas emot!

Mvh
BM
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: 11.04 + Unity strul

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Det är vanligt att det förkommer problem. I det här fallet med en ny skrivbordsmiljö var risken överhängande. Valet för dig nu kan vara att avvakta förbättringar.

Problemet med Ubuntu är att du inte kan backa. Det är näst intill omöjligt. Jag som kör något "annat" kan backa och gå framåt som jag vill utan några större problem, stabil, test, osäker/experiment. Alltså nedgradera och uppgradera efter önskemål eller efter min förmåga att hantera problemen.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
BigMac

Inlägg av BigMac »

Tack för ditt svar!

Som jag misstänkte då! Jag var lite skeptisk till Unity men ville inte vara bakåtsträvare. Nu är jag av annan åsikt!

Då jag troligtvis ändå måste installera om datorn och ta bort alla mina program, filer och inställningar kanske jag provar något med lite fräschare smak. ;)

/BM
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

BigMac skrev:Boottiden är dubbelt så lång efter inloggningsrutan mot 10.10
Stämmer och det beror på Compiz och något man måste ta tag i i Oneiric (11.10)
BigMac skrev:Att exekvera program tar dubbelt så lång tid. D.v.s. tiden efter att en ikon trycks tills t ex Firefox startar.
Beror nog på att du har andra problem just nu.
BigMac skrev:Loggade in och kunde inte aktivera inställningarna för Compiz, då allt med compiz var deaktiverat.
Compiz är aktiverat, det är Unitys fönsterhanterare.
BigMac skrev:Loggade in med "klassisk" vy och började återställa inställningarna.

Då hände följande:

Att logga in genom att välja "ubuntu" startar enbart min Docky.
Inga paneler finns. Att stänga av går enbart med den fysiska avstängningsknappen.
Ramar runt fönster saknas.
Unity-panelen saknas, vilket gör det svår då inga paneler finns för övrigt.
Compiz-inställningarna för Unity resp Classic är skillda åt så de påverkar inte varandra.

Prova att rätta till problemet med Unitys panel med kommandot

Kod: Markera allt

killall unity-panel-service
Prova att rätta till problemet med Unitys fönsterramar med kommandot

Kod: Markera allt

compiz --replace
Pink Panther skrev:Problemet med Ubuntu är att du inte kan backa.
Detta är inte ett Ubuntu-problem!
BigMac

Inlägg av BigMac »

Tack för tipsen, ska testa ikväll!

Jag hoppas att detta inte kommer att vara ett standardförfarande för att få Unity att snurra.

Hänger Unity panelen och de vanliga panelerna ihop då dessa också saknas?
Bowmore skrev:
BigMac skrev:Boottiden är dubbelt så lång efter inloggningsrutan mot 10.10
Stämmer och det beror på Compiz och något man måste ta tag i i Oneiric (11.10)

Och Unity använder Compiz? Är inte det lite vanskligt... ?

Ska testa detta! Men synd att behöva vänta till i höst för att få ett snabbare system.

/BM
revoltism

Inlägg av revoltism »

Jag skulle köra Unity2d på en netbook.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
BigMac

Inlägg av BigMac »

Kör en laptop med i5 460 2,5Ghz, 4GB RAM, HD5650 grafik.
Borde inte vara något problem.
revoltism

Inlägg av revoltism »

BigMac skrev:Kör en laptop med i5 460 2,5Ghz, 4GB RAM, HD5650 grafik.
Borde inte vara något problem.
Då skulle jag göra en Alternate eller Minimal installation och sedan installera Gnome3/Gnome-shell. Kan vara lite avancerat dock. Men är nog bästa valet just nu innan UGR kommer igång.

Grejen är att 11.04 har vissa förbättringar i kerneln som jag tycker är värda att inte missa.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

BigMac skrev:Hänger Unity panelen och de vanliga panelerna ihop då dessa också saknas?
Nej, de hänger inte ihop.

Unity har en egen unity panel medan Classic har den gamla gnome panel
revoltism skrev: Då skulle jag göra en Alternate eller Minimal installation och sedan installera Gnome3/Gnome-shell.
Nu skyndar vi långsamt. Natty och Gnome3 lirar inte ihop, det kommer först i nästa release, Oneiric (11.10).
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Varför envisas med GNOME? testa Lubuntu, Kubuntu eller Xubuntu. (LXDE, KDE eller XFDE)
revoltism

Inlägg av revoltism »

Nja, det jag syftade på var att inte installera Unity överhuvudtaget. Det tar bara extra resurser och gör systemet segt. Finns ingen idé att ha både Unity och Gnome-shell installerade samtidigt.
revoltism

Inlägg av revoltism »

mcNisse skrev:Varför envisas med GNOME? testa Lubuntu, Kubuntu eller Xubuntu. (LXDE, KDE eller XFDE)
För att det är bäst! Sedan är väl smaken olika. KDE är möjligen ett alternativ. Tycker det är svårt att få ett snyggt och väl fungerande DE med de andra du räknade upp. De är rätt avskalade.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

revoltism skrev:Nja, det jag syftade på var att inte installera Unity överhuvudtaget. Det tar bara extra resurser och gör systemet segt. Finns ingen idé att ha både Unity och Gnome-shell installerade samtidigt.
Du har dina preferenser men att reka Gnome3 i en Nybörjartråd är lite magstarkt.
Den biten hör hemma under Avancerat/Experimentverkstad.
BigMac

Inlägg av BigMac »

Bowmore skrev:
BigMac skrev:Hänger Unity panelen och de vanliga panelerna ihop då dessa också saknas?
Nej, de hänger inte ihop.
Bowmore skrev:Unity har en egen unity panel medan Classic har den gamla gnome panel.
Ett förtydligande bara. Det är inte enbart Unity Panelen som är borta när jag loggar in med "ubuntu" inloggningen istället för "Classic". Det är även raden/panelen i toppen och botten, den som innehåller klocka, wifi, ljud och den ack så viktiga avstängningssymbolen, som också saknas.

Skrivbordet är i övrigt helt rent sånär som på min adderade Cairo Docky.

Så, om jag förstår det hela rätt, om jag vill åt den nya kärnan med de fördelar den medför så har jag två alternativ...

1. Hålla mig till Unity som är segt som sirap tills förbättringar anländer. Detta innebär att jag inte kan visa icke invigda Linuxanvändare vad Ubuntu är för något. Jag jobbar ju såklart med att sprida denna upplysning.

2. Gå mot en annan dist? Den har väl också den nya kärnan, eller?

Eller är det så att Linux och just Unity kräver gaming prestanda? Varje ny uppgradering kommer att sänka nyare datorer?
Då förstår jag inte detta, från Ubuntu.com: http://www.ubuntu.com/ubuntu
Pratbubblan blir ju lite löjeväckande.

/BM
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

BigMac skrev:Ett förtydligande bara. Det är inte enbart Unity Panelen som är borta när jag loggar in med "ubuntu" inloggningen istället för "Classic". Det är även raden/panelen i toppen och botten, den som innehåller klocka, wifi, ljud och den ack så viktiga avstängningssymbolen, som också saknas.
Unity har bara en panel som sitter överst på skärmen där också klocka, wifi, ljud etc finns. Sen har den launchern (en docka) som sitter till vänster. Alltså ingen panel där nere.

Classic har två paneler, en uppe och en nere.
BigMac skrev:Så, om jag förstår det hela rätt, om jag vill åt den nya kärnan med de fördelar den medför så har jag två alternativ...
Du har också alternativen:
- Ubuntu klassisk (med eller utan effekter)
- Unity2D (utan effekter)

EDIT
För Unity 2D behöver i så fall installera paketet unity-2d
BigMac

Inlägg av BigMac »

Aha, då förstår jag angående panelerna. då ska jag testa dina förslag ovan för att få igång det.

Problemet är att även Klassik också tar ca 40 sekunder på sig att ladda efter att jag loggat in. således, lång tid efter inloggning.

Jag ska kolla lite i helgen.

Tack!

Mvh
BM
Pavel

Inlägg av Pavel »

Om jag förstår det rätt har du uppdaterat från en äldre version till 11.04. Det är alltid bättre att göra rena installationer. Det är mycket som kan strula vid uppdateringar. Jag misstänker att detta är extra sant i fallet med 11.04 där man byter skrivbordsmiljö och där Unity är på teststadiet. Om inget annat hjälper skulle jag föreslå att du gör en ren installation.

Sedan kan man ifrågasätta om den nya kärnan tillför särskilt mycket vid normal användning. Man har dessutom hittat en allvarlig bugg på .38 kärnan som minskar batteritiden med upp till 30% på bärbara datorer. Se här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... ess2&num=1 med länkar och Ubuntus buggrapport på launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/760131. Jag skulle tänka mig för en stund innan jag kör 11.04 på en bärbar innan buggen är fixad.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Hej BigMac!

Om du vill ha en Ubuntu derivat (officiell) som kommer med gnome classic så rekommenderar jag Edubuntu. Finns även en del positiva överraskningar som inte är med från start i Ubuntu. Du lär då också märka skillnad i boot-tiden för jag misstänker att Unity-gränssnittet är boven i dramat. För den nya kärnan ska vara snabbare än Maverick kärnan (2.6.35...). Det kommer du märka hoppas jag. :)
Länk:
http://www.edubuntu.org/

Sedan lär grabbarna bakom ZorinOS (Ubuntu derivat) även släppa nyare utgåvan ZorinOS 5. Det är nybörjarvänlig dist som är avsedd för Windows användare som vill ge Ubuntu en chans. ZorinOS kommer med en del unika grejer. En del saker som ingen av de distar jag testat kommer med från start. Sedan har dem egna verktyg också.
Länk:
http://www.zorin-os.webs.com/

Sn0wL1nuX är en Ubuntu derivat som jag inte har någon vidare koll på. Däremot av det jag läst så ska den vara snabb. Försöker efterlikna Mac OSX, precis som ZorinOS försöker efterlikna Windows (enligt mig är ZorinOS imitation även snyggare än självaste Windows XP/Vista/7 etc).
Länk:
http://sn0wl1nux.forumdoandroid.com/

Om du inte har problem med LXDE som skrivbordsval så är Ubuntu derivaten Lubuntu väldigt snabb och resurssnål. Inte lika användarvänlig från start, men snabb är den ;D. Lubuntu är snart en officiell Ubuntu derivat :). Lubuntu står mig nära om hjärtat. Har ej testat Lubuntu Natty ännu, men av release notes etc döma så är det klar förbättring jämfört med Lubuntu Maverick. Även om Lubuntu Maverick var bra.
Länk:
http://lubuntu.net/

För min del så blir det antingen Edubuntu (passar mig som student) eller Lubuntu som primärdist när jag väl går över till Natty. Jag tycker fortfarande att Ubuntu Natty med Unity är den snyggaste utgåvan. Mycket är i min smak redan, men den är fortfarande inte klar enligt mig. Dessutom så är inte boot-tiden den allra bästa heller. Precis som du har påpekat.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
BigMac

Inlägg av BigMac »

Pavel skrev:Om jag förstår det rätt har du uppdaterat från en äldre version till 11.04. Det är alltid bättre att göra rena installationer. Det är mycket som kan strula vid uppdateringar. Jag misstänker att detta är extra sant i fallet med 11.04 där man byter skrivbordsmiljö och där Unity är på teststadiet. Om inget annat hjälper skulle jag föreslå att du gör en ren installation.

Sedan kan man ifrågasätta om den nya kärnan tillför särskilt mycket vid normal användning. Man har dessutom hittat en allvarlig bugg på .38 kärnan som minskar batteritiden med upp till 30% på bärbara datorer. Se här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... ess2&num=1 med länkar och Ubuntus buggrapport på launchpad: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/760131. Jag skulle tänka mig för en stund innan jag kör 11.04 på en bärbar innan buggen är fixad.
Helt riktigt! Har också förstått att det kan strula med uppgraderingar men det såg så fint ut med den lilla knappen samt att hemsidan menade att "det är bara att uppgradera....". Jo, tjena!

Skulle ha gått på magkänslan jag hade först! Samt att jag skulle ha gjort den där ghosten som jag av iver bestämde mig för att hoppa för att jag ville testa Natty fort! :)

Med dina länkar så väljer jag nog att installera Maverick igen på lappen tills allt lugnat sig!

Tack!

Mvh
BM
BigMac

Inlägg av BigMac »

Kurdistan skrev:Hej BigMac!

Om du vill ha en Ubuntu derivat (officiell) som kommer med gnome classic så rekommenderar jag Edubuntu. Finns även en del positiva överraskningar som inte är med från start i Ubuntu. Du lär då också märka skillnad i boot-tiden för jag misstänker att Unity-gränssnittet är boven i dramat. För den nya kärnan ska vara snabbare än Maverick kärnan (2.6.35...). Det kommer du märka hoppas jag. :)
Länk:
http://www.edubuntu.org/

Sedan lär grabbarna bakom ZorinOS (Ubuntu derivat) även släppa nyare utgåvan ZorinOS 5. Det är nybörjarvänlig dist som är avsedd för Windows användare som vill ge Ubuntu en chans. ZorinOS kommer med en del unika grejer. En del saker som ingen av de distar jag testat kommer med från start. Sedan har dem egna verktyg också.
Länk:
http://www.zorin-os.webs.com/

Sn0wL1nuX är en Ubuntu derivat som jag inte har någon vidare koll på. Däremot av det jag läst så ska den vara snabb. Försöker efterlikna Mac OSX, precis som ZorinOS försöker efterlikna Windows (enligt mig är ZorinOS imitation även snyggare än självaste Windows XP/Vista/7 etc).
Länk:
http://sn0wl1nux.forumdoandroid.com/

Om du inte har problem med LXDE som skrivbordsval så är Ubuntu derivaten Lubuntu väldigt snabb och resurssnål. Inte lika användarvänlig från start, men snabb är den ;D. Lubuntu är snart en officiell Ubuntu derivat :). Lubuntu står mig nära om hjärtat. Har ej testat Lubuntu Natty ännu, men av release notes etc döma så är det klar förbättring jämfört med Lubuntu Maverick. Även om Lubuntu Maverick var bra.
Länk:
http://lubuntu.net/

För min del så blir det antingen Edubuntu (passar mig som student) eller Lubuntu som primärdist när jag väl går över till Natty. Jag tycker fortfarande att Ubuntu Natty med Unity är den snyggaste utgåvan. Mycket är i min smak redan, men den är fortfarande inte klar enligt mig. Dessutom så är inte boot-tiden den allra bästa heller. Precis som du har påpekat.
Jag har lite problem med de övriga som Lubuntu, Xubuntu och Edubuntu då jag finner Ubuntu trevligast map gränssnittet. Jag har inget direkt emot Unity heller, kan gilla det men inte prestandan. Ubuntu 10.10 fungerade perfekt för mig. Blir troligtvis den igen.

Men jag har skaffat mig lite andra gamla burkar och funderar på Mint och ska se över dina förslag. Dock har jag ingen önskan att jobba i windowsliknande miljöer.

Jag är nog lite mer Gnome! :)

Tack för allt!

Mvh
BM
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"