Avbruten uppgradering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Leadro

Avbruten uppgradering

Inlägg av Leadro »

Hej

Jag blev sugen på att uppgradera till11.04 igår kväll och hade i stort sett allt klart. När det var 10 minuter kvar av installationen fick jag den brillianta idén att lägga mig i sängen med datorn. Naturligtvis lyckades jag somna och batteriet tog slut i datorn. Inte ett av dom mest ljusa ögonblicken i livet men resutlatet är att jag nu inte kan starta datorn.

Mina fråga är således om det finns något sätt att rädda upp datorn så jag slipper ominstallera allt o samtidigt kan få behålla alla mina filer.
Senast redigerad av 2 Leadro, redigerad totalt 2 gång.
InterNut
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Avbruten uppgradering

Inlägg av InterNut »

du får nog göra en ominstallation, men dina filer borde gå att rädda med en livecd (tex ubuntu) och kopiera över dina filer till en usb-sticka eller annan hårdisk (extra intern eller usb-hårddisk)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kan du starta upp den i recovery mode?

Du gör det genom att välja det andra alternativet i grubmenyn (återställningsläge). Sen kommer du troligen till ytterligare en meny efter att en massa text skrollats fram på skärmen. I den menyn väljer du sen netroot för att få tillgång till nätet.

Om du endast har ett OS installerat så är grubmenyn dold och du får då fram den genom att hålla vänster SHIFT-tangent nedtryckt under uppstarten av datorn.

Efter det du valt netroot testa om du kan återstarta uppgraderingen ifrån där den avbröts med kommandot

Kod: Markera allt

apt-get upgrade
och håll tummarna :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om något skulle krångla med Bowmores förslag så är ett annat alternativ att prova att starta om upgraderingen med:

Kod: Markera allt

apt-get -f install
På ren svenska betyder kommandot ovanför - "installera allt som är påbörjat men ännu inte färdigt"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Då det hängde sig för mig så bootade jag upp datorn och tryckte in mig i en TTY via CTRL ALT + F1 och där loggade jag in mig och körde sudo apt-get update sen sudo apt-get upgrade.

Efter detta så löste det sig ;D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Leadro

Inlägg av Leadro »

Massa bra tips här, tack så mycket. Jag satt länge och väl med att försöka ordna upp det men i slutändan kände jag att datorn ändå skulle må bra av att få en ominstallation. Kom iallafall åt mina filer vilket var mer än välkommet. Dessutom verkar Ubuntu 11.04 väldigt spännande. Ska bli roligt att använda

Återigen tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Avbruten uppgradering [LÖST]

Inlägg av Kirill »

Kanoners, kan ju säga att man blir lite väl svettig då detta händer... Men efter ett tag så kommer man ihåg att man har alltid tillgång till Terminalen oavsett vad. O0
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"