Hur för jag över filer från en windows- till en ubuntudator?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur för jag över filer från en windows- till en ubuntudator?

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Jag är en glad ubuntuanvändare, men med begränsade kunskaper och därför vill jag höra efter om jag kan få hjälp med en sak i detta forum.
Saken är den att jag har en stationär dator med Ubuntu (10.04) och en bärbar med windows vista på vilken jag har en stor mängd filer som jag vill föra över till den stationära.
Vilket är det lättaste sättet att föra över dessa filer?
Vad jag förstår så kan man sätta upp ett nätverk med två sådana datorer. Är det en smidig lösning? Hur gör man det i så fall? Kan man då föra över alla filer på en gång?
Jag är tacksam för alla svar och de får gärna vara idiotenkla att följa :) .

Tack på förhand

Hoffe3
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Hur för jag över filer från en windows- till en ubuntuda

Inlägg av Kirill »

Hejsan!

Lättaste är väl att du på din stationära dator installerar samba och delar ut en mapp på den där du har fullständiga rättigheter att skriva till.
sudo apt-get install samba
Från din Vistaburk så letar du upp datorn på nätverket och börjar pytsa över filerna till den stationära datorn.

Snabbaste sättet blir då att ansluta den bärbara med en nätverkskabel för att minska ner timmarna som det kommer att ta om du kör över trådlöst. :P

//Kirill
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack för ditt svar.
Jag skrev in kommandot i citatet i terminalen och Samba verkade installeras som det skulle.
Var hittar jag sedan samba och hur delar jag ut en mapp som du beskrev?
Tacksam igen för svar.

Hoffe3
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det finns ett ännu enklare sätt. Högerklicka på en mapp i Ubuntu där du vill lägga filerna och välj Utdelningsalternativ. Kryssa i "dela ut", "tillåt andra att ändra och ta bort" och "gäståtkomst". Klicka på OK. Nu vill den förmodligen installera ett paket, låt den isf göra det, om inte är det redan installerat.

På datorn med Vista går du sedan in i nätverksplatser eller motsvarande och letar upp den utdelade mappen på den stationära datorn. Du bör sedan kunna kopiera allt du vill dit på vanligt sätt.
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack för svar.
Nu har jag delat ut mappen i ubuntudatorn och det gick bra, jag kan se den på vistadatorn. Jag får dock problem när jag ska kopiera filer från vista- till ubuntudatorn. Vistadatorn säger att jag måste ha behörighet för den åtgärden.
Hur ordnar man det?
Jag har också försökt dela ut mappen på vista med filerna jag vill föra över, men den hittar bara användare inom egna datorn.
Hur kan jag göra?

Tacksam för svar

Hoffe3
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det första kan du troligtvis åtgärda genom att högerklicka på den utdelade mappen i Ubuntu och välja egenskaper. Under fliken rättigheter ändrar du mappåtkomst till läs och skriv på alla tre.
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej igen

Jag ändra mappåtkomsten som beskrivet (men alternativet kallades "Skapa och ta bort filer"). Vistadatorn protesterade dock fortfarande. Men, jag kunde gå från andra hållet. På ubuntudatorn kunde jag hitta vistadatorn under nätverk och kopiera över filerna till ubuntudatorn utan problem. Jag fick till och med upp en mapp på skrivbordet där delade filer visades. Jag är lite osäker på hur jag gjorde med allt men det fungerade ju bra till slut. Mycket bekvämare och mycket enklare med Ubuntu. Tack för all hjälp.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hur markerar man frågan som löst?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

hoffe3 skrev:Hur markerar man frågan som löst?
En liten hjälp på vägen.

Lycka till. ;)

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"