Jag får det inte att fungera. Försöker att göra som det står se nedan men det kommer inte upp någon administrator login. Och vad är en superanvändare jag är ju administratör räcker inte det? Hur skall jag göra vad gör jag för fel. Eller ska jag behöva gå tillbaka till Window XP för att allt ska fungera?
Linux
Du måste ladda mer programvarupaket för Linux från Samsungs webbplats för att installera skrivarprogramvaran.
Följ anvisningarna nedan om hur programmet installeras.
Installera Unified Linux Driver-paketet
1.Kontrollera att maskinen är ansluten till datorn och påslagen.
2.När fönstret Administrator Login öppnas skriver du ”root” i fältet Login och anger systemets lösenord.
[Note]
Du måste logga in som superanvändare (root) för att kunna installera programvaran för maskinen. Be din systemadministratör om hjälp om du inte är superanvändare.
3.På Samsungs webbplats hämtar du Unified Linux Driver till din dator.
4.Högerklicka på Unified Linux Driver-paketet och packa upp det.
5.Dubbelklicka på cdroot > autorun.
6.Klicka på Next när välkomstsidan visas.
7.När installationen är klar klickar du på Finish.
Installationsprogrammet har lagt till ikonen för Unified Driver Configurator på skrivbordet och Unified Driver-gruppen på systemmenyn för din bekvämlighet. Om du undrar över något kan du titta i onlinehjälpen, som du öppnar från systemmenyn eller anropar från programfönstren i drivrutinen, till exempel Unified Driver Configurator.
[Note]
Om skrivardrivrutinen inte fungerar som den ska avinstallerar du den och gör om installationen.
Installation av Samsung 1865
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installation av Samsung 1865
Hejsan! Vi får ta det i steg.
Det kommer inte upp administratörslogin. Nä, det är riktigt. I Ubuntu loggar vi in som vanliga användare, tex nisse. Har sedan nisse rätt att administrera systemet, kan han göra det med ett "sudo" kommando eller att ange sitt lösenord när något program frågar efter det, tex vid installation av program via "Programcentralen".
Så vi måste köra installationen av drivrutinerna med ett "sudo - SUperuserDO- kommando".
Du har laddat hem och packat upp UnifiedLinuxDriver_0.95.tar.gz för skrivaren ML-1865. Vid uppackningen skapas en mapp som heter cdroot. Där finns alla installationsfilerna.
Så då kör vi igång med att starta terminalen som du hittar under Program -> Tillbehör.
Då ska vi se till så att vi hamnar i mappen cdroot. Skriv i terminalen
Sedan kör vi installationsskriptet med
Du får mata in ditt lösenord för att bekräfta att det ska köras med administratörsrättigheter. När du skrivit det så tryck enter.
Installationsprogrammet ska nu starta.
Efter att installationsprogrammet är färdigt, ska vi, enligt anvisningarna på samsungs sida, nu ställa in så att Ubuntu hittar skrivarfilerna. Det gör vi i terminalen genom
Nu kan du stänga terminalen genom att trycka CTRL+D eller skriva
och sedan trycka ENTER.
Sedan blir jag lite förvirrad.
I anvisningarna står det
Hoppas att anvisningarna inte var för röriga.
Det kommer inte upp administratörslogin. Nä, det är riktigt. I Ubuntu loggar vi in som vanliga användare, tex nisse. Har sedan nisse rätt att administrera systemet, kan han göra det med ett "sudo" kommando eller att ange sitt lösenord när något program frågar efter det, tex vid installation av program via "Programcentralen".
Så vi måste köra installationen av drivrutinerna med ett "sudo - SUperuserDO- kommando".
Du har laddat hem och packat upp UnifiedLinuxDriver_0.95.tar.gz för skrivaren ML-1865. Vid uppackningen skapas en mapp som heter cdroot. Där finns alla installationsfilerna.
Så då kör vi igång med att starta terminalen som du hittar under Program -> Tillbehör.
Då ska vi se till så att vi hamnar i mappen cdroot. Skriv i terminalen
Kod: Markera allt
cd namn_på_mapp_som_du_laddade_hem_driverpaketet_till/cdroot
sudo sh autorun
Installationsprogrammet ska nu starta.
Efter att installationsprogrammet är färdigt, ska vi, enligt anvisningarna på samsungs sida, nu ställa in så att Ubuntu hittar skrivarfilerna. Det gör vi i terminalen genom
sudo ln -s /usr/share/cups/model/samsung /usr/share/ppd/custom/samsung
exit
Sedan blir jag lite förvirrad.

I anvisningarna står det
Men jag antar att dom menar att vi ska lägga till skrivaren på det vanliga sättet genom att starta "System -> Administration -> Utskrifter".Kör “Configurator”, och lägg til skrivaren med “Add Printer”.
Hoppas att anvisningarna inte var för röriga.