Jag har under den senaste månaden haft problem med serven då den oförklarligen helt slutar och svarar och därmed har jag varit tvungen att manuelt starta om den. Detta händer ungefär var nionde dag och har börjat trötta på det nu. Jag har tidigare kunna haft den på mer än 200 dagar i sträck helt utan problem.
Vad kan det bero på? Hur går jag till väga för att felsöka den?
Servern kör Ubuntu Server 10.10 och agerar främst som webb-, fil- och backupserver.
Server med max 7-9 dagars uptime. Hur felsöker jag?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Server med max 7-9 dagars uptime. Hur felsöker jag?
Du måste kolla vad det står i /var/log/syslog vid varje tillfälle den har bootat om. Försök hitta ett mönster eller något som är en ren felaktighet. Behöver du hjälp med att tolka din syslog så maila mig den (i gzippat format) vid tillfälle.
- walle
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Server med max 7-9 dagars uptime. Hur felsöker jag?
En liten uppdatering. Efter att jag skrev mitt senaste inlägg var det först nu som serven har slutat svara. Nu när jag har kollat loggen verkar det vara så att det inte vara något som verkar konstigt, förutom att ddlient samt Munin är något som ofta nämns i loggen. Loggen slutar när den kör en rontab för Munin 6:05:01, en minut senare noterar Pingdom att serven har slutat svara.
Jag har nu avinstallerat både munin och ddclient för att se om det blir bättre, annars är det nog ett hårdvarufel skulle jag gissa på.
Fortsättning följer...
Jag har nu avinstallerat både munin och ddclient för att se om det blir bättre, annars är det nog ett hårdvarufel skulle jag gissa på.
Fortsättning följer...