darktable: Användbart bildhanteringsprogram för raw-bilder

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
claesbe
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: darktable: Användbart bildhanteringsprogram för raw-bild

Inlägg av claesbe »

hean01 skrev:@ claesbe

Jag har åtagit mig den pucken att implementera detta, dock inte helt självklart pga programdesign
men det kommer att fungera något åt det här hållet:

Vänster sida kommer ha en mask editor med stöd för lager av mask's, varje mask = en operation av ett verktyg, typiska verktyg är:

pensel
gradient fyllnad
ljusmask

m.fl.

Dessa operations masks skapas under en huvud mask som man namnger...
ordening av operation är avgörande och booleaska operationer,slås sedan samman
till en mask..

Vardera iop module kan sedan välja en mask + blandningsläge och opactitet..

Kort o gott :)

/Henrik

Man bugar och bockar... mask(er) låter lysande, ett nytänk!
Ni har något stort på "G"
/Claes
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Coolt program men...

Just nu känner jag mig skitdum.

Har installerat Darktable, läst in några bilder, fixat till en av dem hyfsat (har mycket att lära om RAW-hantering men är i alla fall provisoriskt nöjd)

Men hur faderittan sparar jag resultatet?
(Hittar ingen Arkiv-meny. Testat att högerklicka lite varstans, testat Ctrl-S, kollat manualen, men den delen är inte skriven än)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Darktable kräver normalt skrivrättigheter till arkivet. Varje bild man hanterat får en stödfil. När man tar bort alla stödfiler för att få ett snyggare och kompaktare arkiv, så när arkivet öppnas kommer de alla pånytt. Dessa stödfiler finns följaktligen på två ställen. De finns i bildarkivet och någonstans i operativsystemet. Hur konfigurerar man så att Darktable inte rör bildarkivet men ändå har bildinställningarna sparade?
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

Urban Anjar skrev:Coolt program men...

Har installerat Darktable, läst in några bilder, fixat till en av dem hyfsat (har mycket att lära om RAW-hantering men är i alla fall provisoriskt nöjd)

(Hittar ingen Arkiv-meny. Testat att högerklicka lite varstans, testat Ctrl-S, kollat manualen, men den delen är inte skriven än)
Det tog ett tag för mig med att hitta var man sparar sina ändringar. Jag hittade det på höger sida. Kommer inte ihåg exakt vad det står men det är ganska självklart när man hittar det :) Där kan man ställa in hur stor bild man vill ha eller inget alls för att spara i samma storlek som originalet, och en massa annat. Jag har en speciell katalog som jag har döpt till Darktable, där lägger jag alla mina mästerverk. Tror det finns en sån inställning också, vart man vill spara sina bearbetade foton.

PS: Inte mycket till hjälp, jag har XP på jobbet så jag kan inte visa vart det riktigt är.

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

Darktable rör inte dina orginalbilder, allt du gör sparas i en XMP fil på sidan om ditt orginal, för att exportera använder du module "exportera" :) i högra sidan i ljusbordsläget...

För att komma igång lite så kolla in dessa screencasts:

http://blog.pcode.nl/2010/12/06/darktab ... t-library/

/Henrik
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

hean01 skrev:

Darktable rör inte dina orginalbilder, allt du gör sparas i en XMP fil på sidan om ditt orginal, för att exportera använder du module "exportera" :) i högra sidan i ljusbordsläget...

För att komma igång lite så kolla in dessa screencasts:

http://blog.pcode.nl/2010/12/06/darktab ... t-library/

/Henrik
Okeeej i ljusbordsläget, det var väl typ enda stället jag inte letade...

Då får jag ge programmet en ny chans.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

christer skrev:Darktable kräver normalt skrivrättigheter till arkivet. Varje bild man hanterat får en stödfil. När man tar bort alla stödfiler för att få ett snyggare och kompaktare arkiv, så när arkivet öppnas kommer de alla pånytt. Dessa stödfiler finns följaktligen på två ställen. De finns i bildarkivet och någonstans i operativsystemet. Hur konfigurerar man så att Darktable inte rör bildarkivet men ändå har bildinställningarna sparade?
Darktable använder en databas och där sparas allt du gör med dina bilder, XMP filerna är en säkerhet då om din dator/databas crashar eller om du installerar om din dator så har du alla dina inställningar/förändringar på dina bilder kvar (i XMP filerna) och när du importerar dina bilder så kommer dessa inställningar att läsas in igen..

XMP filen innehåller, taggar, rating och annan metadata och själva processing data som exponering, vinjett osv..

/H
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Nu är ju tanken den att bildarkivet skall innehålla bilder man tagit och inget annat. Det är dessutom många årtionden av bilder, så det måste finnas en konsekvent ordning.

Bildhanteringsprogrammen kommer och går, förnyas och kompletteras. De kan därför inte få bestämma vare sig med ordning, namn på pärmar eller XMP filer.

Darktable, F-Spot osv. kräver ju därför sitt eget arkiv. Sedan kan man uppfatta råbildsformatet som vilket annat format eller som ett mindre användbart negativformat. För egen del anser jag begrepp som negativ och framkallning inte lämpar sig för digitala bilder eftersom råformatet inte är så komplicerat.
nrdlnd

Inlägg av nrdlnd »

Hej!

Jag försökte att få in ett inlägg i den här tråden, men verkar inte ha lyckats. Gör ett nytt försök även om det är ett tag sedan någon skrev.

Jag har provat Darktable och det är ett mycket lovande program dock med en relativt brant inlärningströskel (åtminstone för mig!). Det fungerar bra med rawfiler från mina Olympus E3 och Pen E-P2. Däremot är profilen för min nyaste kamera Panasonic GH2 inte bra. Färgerna är fel och också färgmättnaden.

Jag har precis provat att använda Adobes DNG-converter under Wine, och det ger ett ganska bra neutralt resultat när jag öppnar bilderna i Darktable. Jag skulle önska att jag kunde lägga in den färgprofilen i Darktable? Jag har också provat SilkyPix (som följde med kameran) under Wine och det ger också ett bra resultat även om jag drar ned färgmättnaden eftersom jag tycker den är överdriven. Fördelen med SilkyPix är att det automatiskt korrigerar för optikens distorsion, men det borde väl gå att lägga in också i Darktable?

Tacksam för synpunkter!

MVH!
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

nrdlnd skrev:Hej!

Jag försökte att få in ett inlägg i den här tråden, men verkar inte ha lyckats. Gör ett nytt försök även om det är ett tag sedan någon skrev.

Jag har provat Darktable och det är ett mycket lovande program dock med en relativt brant inlärningströskel (åtminstone för mig!). Det fungerar bra med rawfiler från mina Olympus E3 och Pen E-P2. Däremot är profilen för min nyaste kamera Panasonic GH2 inte bra. Färgerna är fel och också färgmättnaden.
Hur är färgerna fel ?, är de skiftade ? eller bara mättnad/kontrast som inte matchar out-of-camera jpeg ?

Vi leverar kalibrerade färgmatriser med och vi har ingen för GH2, om du har möjlighet att låna en ColorChecker eller ITU8 target så kan vi skapa en förbättrad färgmatris för GH2...
nrdlnd skrev: Jag har precis provat att använda Adobes DNG-converter under Wine, och det ger ett ganska bra neutralt resultat när jag öppnar bilderna i Darktable. Jag skulle önska att jag kunde lägga in den färgprofilen i Darktable? Jag har också provat SilkyPix (som följde med kameran) under Wine och det ger också ett bra resultat även om jag drar ned färgmättnaden eftersom jag tycker den är överdriven. Fördelen med SilkyPix är att det automatiskt korrigerar för optikens distorsion, men det borde väl gå att lägga in också i Darktable?
Darktable använder lensfun som är ett verktyg för att korrigera CA och förvridningar i objektiven, dock så behöver man kalibrera den om ditt objektiv inte finns med i databasen.

För övrigt så finns det en hel del video tutorials för darktable och nu är även användarmanualen online på vår hemsida..

/Henrik
nrdlnd

Inlägg av nrdlnd »

Roligt att det kom ett svar så att tråden kommer igång igen!
Hur är färgerna fel ?, är de skiftade ? eller bara mättnad/kontrast som inte matchar out-of-camera jpeg ?
De är skiftade och med för låg mättnad och för hög kontrast. Jag är medveten om att min skärm inte är perfekt kalibrerad, men ganska bra. Skillnaderna mellan programmen och färgprofilerna finns där, och jag jämför framförallt mellan färgen på det föremål jag fotograferat och hur det blir framkallat på skärmen.

Jag har försökt att jämföra hur de olika program jag har återger. Samma DNG-bild konverterad med Adobes DNG-converter återges ganska lika mellan Darktable och Silkypix Pro (som jag provnedladdat). Rawtherapee 3,0 (patch från 110316) har samma färgåtergivning men är lite mjukare och lite större tonomfång. Bibble som jag också laddat ned klarar inte DNG-filer men har en likartad återgivning som Silkypix har från originalfilen. Bibble tillför inte så mycket utom att det har en bra brusreducering. Jag blir inte riktigt klok på hur brusreduceringen fungerar i Darktable.

Tack i alla fall för ett bra program!

Sammanfattningsvis behövs det en profil för GH2 till Darktable, men jag vet inte om jag klarar att göra en sådan just nu. Jag ska tänka på saken!
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

Öppna bilden i mörkerrumsläget och klicka på modulgruppen "korrigering"
där har du brusreducerings module, ställ in värdet 0.05 vilket är ett bra medelvärde,
sedan slå på blend och blanda brusreduceringen för att finjustera, dvs inta ta bort det helt
då detaljer kan försvinna...
nrdlnd

Inlägg av nrdlnd »

Hej!

Tyvärr har jag fått problem med Darktable och det går just nu inte att använda. Jag kan inte öppna några filer eller kataloger. Programmet startar, men sedan kommer jag inte vidare. Det som också är märkligt är att när jag försöker att öppna andra kataloger då startar Darktable istället för det jag vill öppna. Programmet går med andra ord inte att ha på datorn! Är det här ett känt problem och finns det någon bot?
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

nrdlnd skrev:Hej!

Tyvärr har jag fått problem med Darktable och det går just nu inte att använda. Jag kan inte öppna några filer eller kataloger. Programmet startar, men sedan kommer jag inte vidare. Det som också är märkligt är att när jag försöker att öppna andra kataloger då startar Darktable istället för det jag vill öppna. Programmet går med andra ord inte att ha på datorn! Är det här ett känt problem och finns det någon bot?
Verkar som du har strulat till fil associationer, dvs. vilka program som öppnar vilka filer..

Darktable har 2 filer som kan gå sönder, databasen samt en miniatyrbilds cache...

- cache'n är safe att ta bort ~/.cache/darktable/mipmap*

- databasen är också relativt safe att ta bort dock tappar du förinställningar så som vart import
från kamera kommer att spara bilderna osv. ~/.config/darktable/library.db

men som sagt, det du beskriver låter inte som darktable relaterat utan någon som hänt med din desktop som försöker öppna allt med darktable..

/H
nrdlnd

Inlägg av nrdlnd »

Hej igen!

Det må vara hur som helst med det. Jag vet att det var Darktable "som ställde till det" (eller undertecknad i kombination med programmet)! Jag har uppgraderat till Natty för att bli av med problemet och nu har jag försökt att använda Darktable igen, men nu går det inte att öppna några bilder. Programmet startar, men inte mer. Jag tror fortfarande att det är en bug i Darktable. Tillsvidare är det oanvändbart, vilket är synd. Jag gillade verkligen det här programmet, men tillsvidare får jag använda andra program som jag har tillgängliga. Raw från Panasonic GH2 fungerar i Silkypix under Wine och i Rawtherapee, Olympusfiler fungerar i Lightzone och Rawtherapee. Darktable liknar mycket Lightzone (som jag gillar bäst och som jag betalade för för ett par år sedan), så det är synd att det inte går på min dator. Jag önskar er dock verkligen lycka till och återkommer! Jag bidrar gärna med synpunkter, men först måste det fungera.
nrdlnd

Inlägg av nrdlnd »

Åter hej!

Jag har helt installerat om min dator (Ubuntu 11.04 64 bitar) med ny hemmapartition (för att få bort eventuella felaktiga inställningar). Jag har också installerat om Darktable men nu valt den stabila varianten med tillägg, och nu fungerar det igen. Det fungerar helt suveränt med mina ORF-filer från Olympus E-P2 med endast mindre justeringar. Kvalitén är oerhört mycket bättre än den som jag kan få med nuvarande upplaga och version av Rawtherapee hämtad från Ubuntus förråd (där bilderna blir "korniga" oberoende av inställningar av algoritm för "demosaic"). Jag har flera gamla Zeiss/Contax-objektiv och även Canon FD-objektiv som jag använder med adaptrar och de tecknar oerhört vackert (och skarpt) tillsammans med E-P2! Man kunde göra bra optik på den tiden, men de lämpar de sig bäst för makro och porträtt pga förlängningsfaktorn.

Tyvärr är färgprofilen för Panasonic GH2 inte bra. Det finns en omväg via Adobes DNG-converter under Wine som ger en mycket bättre färgprofil, men jag tycker mig märka en del artefakter vid omvandlingen och det tar extra tid. Finns det möjlighet att lägga in den färgprofil som DNG-convertern ger i Darktable? Det skulle åtminstone vara en betydligt bättre utgångspunkt än den som finns idag. Jag använder också Silkypix (följde med kameran) under Wine och det ger också en bättre profil även om färgerna kanske är lite överdrivna för min smak.

Darktable ger verkligen en mycket bra kvalitét även om jag tycker att det inte är så lätt att lära sig alla möjligheter.

MVH!
Användarvisningsbild
hean01

Inlägg av hean01 »

Hej där,

Det finns 2 vägar att gå den först och bästa är smo jag nämnt tidigare att försöka låna/köpa en ColorChecker / IT8 färgkarta och bidra med en korrekt exponerad bild på denna samt några generella bilder landskap/himmel, porträtt till vår CM (ColorManager) Pascal så kan vi integrera fullt stöd för GH2 vilket innebär det bästa möjliga "out of the box" från darktable.

Det andra alternativet är att jaga reda på en färgprofil för kameran och placera den i:

~/.config/darktable/color/in

Och sedan gå in i darkroom och välja profilen i "color in" modulen, om allt är okej så kan du här skapa en preset (förinställning) som applicera färgprofilen mot matchande exif information som kamera tillverkar+modell.

/Henrik
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"