Strul m dualboot på ASUS A42J

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
IWK
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Strul m dualboot på ASUS A42J

Inlägg av IWK »

Hej!
Efter en mkt lång inaktivitet på forumet behöver jag nu er hjälp igen ;D

Det är så här att jag har nyss köpt en ASUS A42J. Tänkte jag skulle köra dualboot med Win7 + Lubuntu 10.10. Brände skivan, kontrollerade att det inte var några fel på den, körde igång installationen. Kommer inte ihåg vad alternativen hette när det kom till partitioner, men det var iaf ngt om att antingen:

1. installera Win och Lubuntu sida vid sida och välja hur mkt utrymme varje ska få
2. ta bort hela rasket och ägna allt åt Lubuntu
eller 3. partitionera manuellt.

Valde det första. Installationen gick som smort... men när jag startade om märktes inget av Lubuntu alls. Inga menyer, inget GRUB, ingenting - datorn bara gick in i Windows som vanligt. Upptäckte att man får upp ngt slags enkel bootmeny om man trycker på Esc i början, men där såg det ut precis som förut: får välja på antingen hårddisken, vilket startar Windows, eller DVD-enheten.

Hoppas jag förklarat mitt problem tydligt nog och är tacksam för all hjälp.

MVH
Isac
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Strul m dualboot på ASUS A42J

Inlägg av ubot »

Det verkar ju som om Grub inte existerar?

Du kan ju alltid testa att ominstallera starthanteraren Grub2: https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... 20GRUB%202
IWK

Inlägg av IWK »

Tack, ska pröva detta. Men är det säkert? Vad jag menar är, datorn är ny och min enda egna fungerande. Har ännu inte gjort recoveryskivor för Win7. Kan jag någotsånär riskfritt genomföra det här ändå?

Tack på förhand.
MVH Isac
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tycker du ska göra recovery-skivor för Windows 7 först av allt. Det kanske även är idé att spegla hela disken till en extern hårddisk innan du sätter igång och meckar för mycket med original-installationen. om du skapar en image av hela disken så är det ju bara att skriva tillbaka imagen till hårddisken så har du återställt datorns hårddisk. Du kan t.ex. använda Clonezilla Live eller kommandot dd för att skapa en spegelbild av disken.
IWK

Inlägg av IWK »

Tackar och bockar för Clonezilla-tipset! Ser mkt användbart ut. Återkommer med resultat när jag fått tillfälle att klona disken, skapa recovery-skivor och följa den där GRUB-guiden.

EDIT: Har inte kunnat fixa recovery än då girigbuken kräver hela 5 tomma DVD, vilket jag inte har. Får dra till köpcentret imorgon. Däremot har jag startat från Lubuntu-skivan för att kika i systemet, eftersom Lubuntu-partitionen inte ens syns från Win7. Visar sig att GRUB faktiskt ligger där. Men det kanske inte "satt sig" i MBR, eller nå't? Vet inte om det här är relevant eller ens låter vettigt, men iaf... ???

EDIT IGEN: Med "ligger där" menar jag förstås på min Lubuntu-partition. Ibland fungerar inte hjärnan...
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tror inte att recovery-skivorna kräver 5 DVD. Jag tror att du har försökt att göra en image-fil på hela innehållet på din hårddisk. Det är inte samma sak som att göra recovery-skivor. Recovery-skivorna borde inte kräva mer än max 2 st DVD-skivor, tycker jag.

Det där man att du hittar Grub vet jag inte vad det betyder. Jag har inte en susning om varför datorn inte bootar till Grubs meny. :|
IWK

Inlägg av IWK »

Du hade givetvis rätt om recoveryskivorna. Det datorn tjatade om (och fick att låta som akut nödvändigt skapande av recoveryskivor) var något annat. Den egentliga recovery:n var bara en enda DVD. Så nu är det gjort.

Jag följde guiden du länkade till och installerade GRUB. Inne i Lubuntu nu! ;D
Men dessvärre är inte allting avklarat för det. Jag körde

Kod: Markera allt

sudo update-grub
och fick följande:

Kod: Markera allt

Generating grub.cfg ...
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.35-28-generic-pae
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.35-28-generic-pae
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
done
Då fick jag lite handsvett och farhågorna besannades när jag startade om och Win7 inte sågs till någonstans.
Så... några idéer, eller ska jag ge upp det här? Om jag känner att jag har tid kanske jag ska se om jag kan lösa det genom att välja partitioneringar manuellt, men det är ju surt som citron att göra om allt (lat, jag vet)... :-\
ubot

Inlägg av ubot »

Du har ju lyckats. Det finns inte ett spår av Windows 7? Nu är det inte någon risk att du bootar ett proprietärt operativsystem ju. Nej, men allvarligt så vet jag inte varför Windows 7 inte finns med. Du kommer in i Ubuntu nu eller? Problemet är det omvända då jämfört med innan eller har jag missuppfattat dig?
IWK

Inlägg av IWK »

Nej, du har hajat - det är precis tvärtom jämfört med förut... och därmed har jag nog mer eller mindre kört fast. Vet inte hur jag ska kunna hjälpa dig att hjälpa mig, så att säga...

:evil:
ubot

Inlägg av ubot »

Nej, jag vet inte heller. Grub ska ju hitta Windows och så länge du följde guiden så ska den bara ersätta Windows MBR med Grub. Jag vet inte varför Grub inte hittar ditt system. :|
IWK

Inlägg av IWK »

Nu har jag prövat att starta med recoveryskivan, men, ja... gissa om det hjälpte? Ledtråd: Vi pratar om M$-produkter här.

Nej, just det - den "hittade inga fel". ;D

Så... jag har en Lubuntu-installation. Toppen. Det var ju det jag ville. Men nu ville jag ju komma åt vissa mycket användbara (och dyra!) Win-program också... och WINE funkar ej i detta fall, tyvärr.

Om någon har några idéer så är det fritt fram, tills dess försöker jag mecka själv - eller kanske, som absolut sista utväg, drar med den till butiken för ominstallation (nej, den så kallade recoveryskivan kan inte utföra detta).
ubot

Inlägg av ubot »

Du kan ju alltid testat att återställa MBR så kanske du får tillbaka Windows. Men då är du tillbaka på ruta 1 med att Ubuntu inte startar. :)

Jag vet inte hur man återställer MBR men jag tror att det är så här: http://www.sevenforums.com/tutorials/20 ... ecord.html
IWK

Inlägg av IWK »

Tack så mycket. Ser bra ut, ska testa. Hamnar ju som sagt på ruta ett igen, men vi får se hur jag gör sen...
IWK

Inlägg av IWK »

YES!

Det löste sig genom att jag installerade starthanteraren BURG, som hittade min Windows-partition. Nu har jag dessutom stans snyggaste uppstartsskärm, då den kan "tweakas" med vrålsnygga teman ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"