Handelsbankens drivrutin är installerad men ändå inte!?
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Handelsbankens drivrutin är installerad men ändå inte!?
Hejsan!
Någon mer än jag som har Handelsbanken och där deras sk. drivrutin för deras kortläsare inte går att installera... "shbecrdeb_1.0.2_i386.deb"
Trycker man upp filen så går allt fint, men istället för att ändras från Install Package till ReInstall Package då allt är klart så står Package Installern kvar på Install Package fast allt är installerat!
Någon som har varit med om detta och har en lösning på?
//Pontus
Någon mer än jag som har Handelsbanken och där deras sk. drivrutin för deras kortläsare inte går att installera... "shbecrdeb_1.0.2_i386.deb"
Trycker man upp filen så går allt fint, men istället för att ändras från Install Package till ReInstall Package då allt är klart så står Package Installern kvar på Install Package fast allt är installerat!
Någon som har varit med om detta och har en lösning på?
//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Mina guider
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Handelsbankens drivrutin är installerad men ändå inte!?
Har ingen aning om varför.. har du provat med "dpkg -i"?
Kod: Markera allt
sudo dpkg -i /plats/till/shbecrdeb_1.0.2_i386.deb
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Har samma problem efter uppgradering från Maverick till Natty, har fungerat tidigare.
- Kirill
- Kontakt:
Inväntar svar från Handelsbanken nu om det har hittat någon lösning eller icke... Så återkommer när jag får svar 

Webmaster för
Mina guider
Mina guider
-
Jag tror det är en bug i software center. Även om den är visuellt en aning bättre än andra alternativ så är den ändå bökig. Dels tar installationer längre tid med också verkar vissa paket inte gå att installera.
Så mitt råd om du vill installera *.deb är att antingen installera och låta gdebi sköta det eller använda mitt förslag ovan.. alltså den med Dpkg. Använder du Dpkg så lär du också få ett error-meddelande om något går fel.
Så mitt råd om du vill installera *.deb är att antingen installera och låta gdebi sköta det eller använda mitt förslag ovan.. alltså den med Dpkg. Använder du Dpkg så lär du också få ett error-meddelande om något går fel.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
- Kirill
- Kontakt:
Se där jaaa ^^ Ska ta och installera de saknade sakerna och kolla vad som händer.kirill@Lucy:~$ sudo dpkg -i Downloads/shbecrdeb_1.0.2_i386.deb
[sudo] password for kirill:
Väljer tidigare ej valt paket shbecrdeb.
(Läser databasen ... 152200 filer och kataloger installerade.)
Packar upp shbecrdeb (från .../shbecrdeb_1.0.2_i386.deb) ...
dpkg: beroendeproblem förhindrar konfigurering av shbecrdeb:
shbecrdeb är beroende av pcscd (>= 1.3.2), men:
Paketet pcscd är ej installerat.
shbecrdeb är beroende av libccid (>= 1.1.0), men:
Paketet libccid är ej installerat.
dpkg: fel vid hantering av shbecrdeb (--install):
beroendeproblem - lämnar okonfigurerad
Fel uppstod vid hantering:
shbecrdeb

Men trots att jag har installera de saknade filerna, så vägrar kortläsaren att fungera under Ubuntu... =/ Den fastnar på 2 av 3 barer i fönstret vilket enligt HB själva visar på att något är galet!
Webmaster för
Mina guider
Mina guider
- Kirill
- Kontakt:
Fungerade det i 10.10 för dig? För mig fungerade den inte i 10.04 i alla fall... =/rigg63 skrev:Har samma problem efter uppgradering från Maverick till Natty, har fungerat tidigare.
Webmaster för
Mina guider
Mina guider
-
Vad säger /var/log/syslog när du försöker koppla upp dig? Kolla också "lsusb" så att den känner av att du kopplat in dosan.
Första gången man ska logga in kan ta lite längre tid än vad det vanligtvis gör.
Första gången man ska logga in kan ta lite längre tid än vad det vanligtvis gör.
- Kirill
- Kontakt:
revoltism skrev:Vad säger /var/log/syslog när du försöker koppla upp dig? Kolla också "lsusb" så att den känner av att du kopplat in dosan.
Den hittar ju dosan och allt, men den fastnar ändå på andra baren vilket den inte ska göra...Bus 003 Device 002: ID 0b0c:003f Todos Data System AB Todos C400 smartcard controller (Handelsbanken card reader)
Så något fel är det som vi ser här... =/Apr 26 14:28:57 Lucy kernel: [27554.948096] usb 3-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 2
Apr 26 14:29:41 Lucy kernel: [27599.228280] pcscd[4922]: segfault at 2 ip 00d4e1ab sp bff91160 error 4 in libshbecrDeb.so.1.0.0[d47000+c000]
Apr 26 14:29:41 Lucy kernel: [27599.243078] pcscd[4925]: segfault at 2 ip 001171ab sp bf93ef30 error 4 in libshbecrDeb.so.1.0.0[110000+c000]
Webmaster för
Mina guider
Mina guider
Ja den fungerade i 10.10.Kirill skrev:Fungerade det i 10.10 för dig? För mig fungerade den inte i 10.04 i alla fall... =/rigg63 skrev:Har samma problem efter uppgradering från Maverick till Natty, har fungerat tidigare.
Jag körde en uppgradering från 10.10 -> 11.04 och då slutade den fungera och fungerar inte heller trots ominstallation. Har också testat med en ren nyinstallation av 11.04 utan framgång.
- Kirill
- Kontakt:
Det är ju bra att de är uppmärksammade och att de jobbar med att lösa problemet 

Hej!
Vi känner till problemet och jobbar på det, vi har tagit upp detta problem med ansvarig. Det går inte att installera drivrutinen på 11.04 i dags läget, vi kan tyvärr inte ge något svar när detta kommer att vara möjligt.
Webmaster för
Mina guider
Mina guider
Tack, jag ska hålla ögona öppna!Kirill skrev:Det är ju bra att de är uppmärksammade och att de jobbar med att lösa problemet
Hej!
Vi känner till problemet och jobbar på det, vi har tagit upp detta problem med ansvarig. Det går inte att installera drivrutinen på 11.04 i dags läget, vi kan tyvärr inte ge något svar när detta kommer att vara möjligt.
-
Har du provat med en annan USB ingång? Fast segfaultar den är det nog mjukvaran. Synd att det är closed source.
Här är en till med samma bekymmer!
Funkade perfekt i 10.10 men efter uppgradering till 11.04 så vill den ej
Jag minns att vid uppgraderingen så såg jag vid ett tillfälle att den ansåg att paketet shbecrdeb.nånting.deb ej längre var nödvändigt och det togs bort.
Jag har installerat den igen från handelsbankens sida men läsaren visar bara "två pluttar" och inte "tre".
lsusb säger bara:
Funkade perfekt i 10.10 men efter uppgradering till 11.04 så vill den ej

Jag minns att vid uppgraderingen så såg jag vid ett tillfälle att den ansåg att paketet shbecrdeb.nånting.deb ej längre var nödvändigt och det togs bort.
Jag har installerat den igen från handelsbankens sida men läsaren visar bara "två pluttar" och inte "tre".
lsusb säger bara:
Och /var/log/syslog rapporerar inga fel...Bus 002 Device 006: ID 0b0c:003f Todos Data System AB Todos C400 smartcard controller (Handelsbanken card reader)
Hoppas någon hittar en lösningMay 2 19:43:46 BIMBO kernel: [57719.433558] usb 2-1: USB disconnect, address 5
May 2 19:43:49 BIMBO kernel: [57722.440037] usb 2-1: new full speed USB device using ohci_hcd and address 6

Jag testar ubuntu 11.04 och kom då på detta. Jag installerade handelsbankens .debfil till kortläsaren med gdebi. Det ser ut som om filen inte är installerad och det kommer bara upp två pluttar på kortläsaren.
Jag insåg efter lite googlande att det var pcscd som inte startade. Jag körde då sudo pcscd -f i terminalen och det fungerade!
Sedan var det bara att skapa en programstartare via system-inställningar-huvudmeny där jag valde "program i terminal", döpte programstartaren till "SHB" och kopierade programstartaren till uppstartsprogram. Jag loggade sedan ut och in igen, varefter det fungerade med kortläsare och sladd.
Jag insåg efter lite googlande att det var pcscd som inte startade. Jag körde då sudo pcscd -f i terminalen och det fungerade!
Sedan var det bara att skapa en programstartare via system-inställningar-huvudmeny där jag valde "program i terminal", döpte programstartaren till "SHB" och kopierade programstartaren till uppstartsprogram. Jag loggade sedan ut och in igen, varefter det fungerade med kortläsare och sladd.
"sudo pcscd -f" gjorde susen. Nu funkar det för mig också.
Tackar för hjälpen!!

Tackar för hjälpen!!

- Kirill
- Kontakt:
Ska checka senare, och fungerar det så återkommer jag 

Webmaster för
Mina guider
Mina guider
Får det dock inte riktigt att fungera efter omstart av datorn...
Kör jag "sudo pcscd -f" innan jag startar upp firefox så funkar det. Testade att köra in det i uppstartsprogram med det vill sig inte riktigt. Jag får aldrig frågan om att ange lösenordet för root.
Hur gör man snyggast så "pcscd -f" startar automatiskt med root rättigheter vid boot av datorn? Eller måste det köras med sudo efter att man loggat in?
Kör jag "sudo pcscd -f" innan jag startar upp firefox så funkar det. Testade att köra in det i uppstartsprogram med det vill sig inte riktigt. Jag får aldrig frågan om att ange lösenordet för root.
Hur gör man snyggast så "pcscd -f" startar automatiskt med root rättigheter vid boot av datorn? Eller måste det köras med sudo efter att man loggat in?
Så! Löste det ännu smidigare.. Skrev bara in "pcscd" i /etc/rc.local så att den startar som en deamon vid uppstart av datorn.
Startade om och testade att logga in och det fungerade alldeles utmärkt
Startade om och testade att logga in och det fungerade alldeles utmärkt

Kod: Markera allt
#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.
#
pcscd
exit 0
- matza55
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Äntligen! Nu funkar min dosa också. Tack för hjälpen!!