Presentation Val av Team Leader - HakanS

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Presentation Val av Team Leader - HakanS

Inlägg av HakanS »

Jag heter Håkan Sörensson och kandiderar till posten som Team Leader för LoCot Ubuntu Sverige

Jag gick med i LoCot för 5 år sedan. Har i drygt 3 år varit portal-admin, samt har till och från varit moderator i forumet. I 4½ månad har jag varit tillförordnad LoCo-TL.
Jag är med på LoCots sändlista och är emellanåt inne på irc-kanalen #ubuntu-se.
Har signerat CoC. Jag tycker att det är ett krav att TL och TC efterlever CoC http://ubuntu-se.org/drupal/CoC och LCoC http://ubuntu-se.org/drupal/LCoC

Som Team Leader vill jag jobba vidare på det sätt som har stakats ut under vinterna. D.v.s. med arbets- och projektgrupper som sköter, och ansvarar för, sitt eget arbete.
Vi har många lagledare här inom LoCot. De finns inom översättargruppen, releaseträffsgruppen, forumadministratörerna m.m
Rollen som LoCo-lagledare ser jag som en som inte kommer att märkas om grupperna fungerar, med dit grupperna kan vända sig om det uppstår problem.

Jag anser att LoCot är en meritokrati. D.v.s de som gör något är de som bestämmer om detta.
Framhållandet av detta "styrelsesätt" tror jag gör att vi får fler aktiva inom LoCot.

Min förhoppning är att vi ska bli ett erkänt LoCo av LoCo Council inom ett år.

Frågor är välkomna.

Håkan
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Presentation Val av Team Leader - HakanS

Inlägg av fd.svensson »

Anser du fortfarande att om det är en duktig reklamare som vill vara med i gruppen Marknadsföring, om då bara en medlem där inte vill det, så får inte den här duktiga reklamaren det?
Samt tycker du att det är okej att ändra tydelsen om vad man ska rösta om, utan att någon får protestera?
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

fd.svensson skrev:Anser du fortfarande att om det är en duktig reklamare som vill vara med i gruppen Marknadsföring, om då bara en medlem där inte vill det, så får inte den här duktiga reklamaren det?
De olika grupperna är fria att bestämma själva hur de vill sköta detta.
Personligen har jag inget att invända mot att varje person i gruppen har vetorätt om att ta in en ny, så länge det framförs hållbara argument.
fd.svensson skrev:Samt tycker du att det är okej att ändra tydelsen om vad man ska rösta om, utan att någon får protestera?
Ursäkta, men jag förstår inte frågan.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

fråga 1
Delfråga
Om det bara är en person i gruppen då, ska den personen kunna stoppa utvecklingen?
Vad är godtagbara själ?

fråga 2
Här ändrade du frågan: Kan peetra få server-login. Omröstning, Ja eller Nej
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

fd.svensson skrev:Om det bara är en person i gruppen då, ska den personen kunna stoppa utvecklingen?
Stoppa, vilken utveckling?
fd.svensson skrev:Vad är godtagbara själ?
Om du menar godtagbara skäl att neka någon att vara med i gruppen, så kan det ju t.ex vara; Samarbetssvårigheter, kompetensbrist, ineffektivitet, etiska och moraliska aspekter o.s.v.
fd.svensson skrev:fråga 2
Här ändrade du frågan: Kan peetra få server-login. Omröstning, Ja eller Nej
Frågeställningen på mötet var en något annan än den som stod i mötesagendan eftersom frågan, så som den var ställd i agendan, inte var något för mötet att besluta om. Detta är helt OK för mig.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

HakanS skrev:
Stoppa, vilken utveckling?
Läste du min fråga?
Anser du fortfarande att om det är en duktig reklamare som vill vara med i gruppen Marknadsföring, om då bara en medlem där inte vill det, så får inte den här duktiga reklamaren det?
Samarbetssvårigheter, kompetensbrist, ineffektivitet, etiska och moraliska aspekter o.s.v.

Vem av dem är det som ska ha det? Den som stoppar eller den som söker?
Sedan undrar man om detta är godtagbart skäl någonstans.
etiska och moraliska aspekter
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev:Rollen som LoCo-lagledare ser jag som en som inte kommer att märkas om grupperna fungerar, med dit grupperna kan vända sig om det uppstår problem.
Den roll du beskriver här låter mer som en rådgivare än en teamledare i mina öron. För mig är en teamledare en i teamet och inte i första hand någon man vänder sig till när man har problem. Ser du det också på det sättet?

Skulle gärna se att du utvecklade lite kring dina visioner och missioner för vårt LoCo på ett/några års sikt. Då tänker jag inte på att bli ett godkänt LoCo igen då det är ett av våra delmål.

Supportforumet är ju ett bra exempel på en verksamhet med engagerade medlemmar som bidrar med sitt kunnande. Hur kan vi skapa detta engagemang även inom andra verksamheter i LoCot?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore skrev:Den roll du beskriver här låter mer som en rådgivare än en teamledare i mina öron. För mig är en teamledare en i teamet och inte i första hand någon man vänder sig till när man har problem. Ser du det också på det sättet?
Ja, självklart ska teamledaren vara en i loco-teamet. Det jag menar är att jag inte kommer att lägga mig i hur grupperna arbetar. Jag ser loco-teamledaren som en samordnare.
Bowmore skrev:Skulle gärna se att du utvecklade lite kring dina visioner och missioner för vårt LoCo på ett/några års sikt.
Jag skulle vilja se mer av marknadsföring/förevisning ute bland folk.
Att vi försöker få fram FLOSS-andan inom LoCot. Att alla kan (och måste) hjälpa till att förbättra Ubuntu genom t.ex buggrapportering och -rättning.
Sedan fortsatt engagemang inom översättning och support.
Bowmore skrev:Supportforumet är ju ett bra exempel på en verksamhet med engagerade medlemmar som bidrar med sitt kunnande. Hur kan vi skapa detta engagemang även inom andra verksamheter i LoCot?
Genom att visa upp vilka andra verksamheter som finns inom LoCot så tror jag att folk kommer att vilja engagera sig.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Hur ser du på andra fria och ofria operativsystem? Får man diskutera och ställa supportfrågor på dessa i forumet, och ska kategorierna för det finnas kvar?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

m!rage skrev:Hur ser du på andra fria och ofria operativsystem? Får man diskutera och ställa supportfrågor på dessa i forumet, och ska kategorierna för det finnas kvar?
Det är en fråga för supportgruppen att besluta om.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hur ser du på att beslut, i meritokratisk ordning, fattas av de som är engagerade i olika uppdrag, dvs ingår i någon/några av LoCots grupper/team och att IRC mer blir en administrativ instans som bl.a protokollför tagna beslut? Med andra ord, att IRC inte är en beslutande instans som i nuläget.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Bowmore:
Jag anser att möten är det bästa sättet att diskutera och ta beslut i frågor. Eftersom det är svårt att ordna möten där vi träffas personligen får vi ha distansmöten, och där är IRC ett bra och smidigt verktyg.
Inom och mellan grupperna är det upp till deltagarna själva att organisera arbetet och ta beslut.
När det gäller stora övergripande frågor så är nog LoCo-mötena rätt instans att ta besluten på. Dock tror jag att det är ett ytterst fåtal beslut som måste tas där. De kommer, som du skriver, att vara en administrativ distans där man avrapporterar vad grupperna/teamen planerar göra, gjort och beslutat.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"