NTFS server hög cpu belastning

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
fizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

NTFS server hög cpu belastning

Inlägg av fizzy »

Tjenare har börjat få oroväckande hög cpu förbrukning på min ntfs server då jag tankar filer med utorrent (windows 7) till min servers samba delade ntfs hårddisk. Tankar jag samma fil med transmission direkt på servern får jag bara 40-50% nbelastning på en cpu jämfört med 100% på ena plus allt annat jobb på den andra...

Har konstaterat att de är just mount.ntfs eller ibland (kanske beroende på hur jag mountar) mount.ntfs-3g som tar all cpu kraft.

MEn att de enbart är ett problem från windows datorn gör de lite svårare att felsöka, kan de ha men block sizen på skrivningarna att göra? Går sådant ändra i windows?

andra idéer?

tack på förhand

/nybörjaren
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: NTFS server hög cpu belastning

Inlägg av Kirill »

Är det så att du tankar filen på din Windows 7 burk men pekar nedladdningen till din sambaserver? But why?

Varför inte köra nedladdningen på Windows 7 och sen flytta över filerna, eller helt skippa Windows 7 burken och köra allt på sambaservern?

Edit: Eftersom Utorrent har en befogenhet att strula när det gäller skrivning så ska man kunna ändra en inställning i klienten för att inte lagga sönder. Vet vart man ska ändra men kommer inte på det just nu sådär på rak arm... Återkommer med svaret :)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"