Om launchers

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
palb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Om launchers

Inlägg av palb »

I egenskaper och kommando för launchern för Firefox står det bara "firefox %u". Finns det en fil, en db, för launchern någonstans?

Jag skulle vilja ändra den till att öppna Firefox 4 istället. Jag kan visserligen peka mot FF4 direkt men inte som annan användare.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Om launchers

Inlägg av axel112 »

Vilken skrivbordsmiljö använder du?

Har du laddat ner firefox4 och sedan packat upp filen och kör firefox4 från den platsen?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

firefox är namnet på en exekverbar fil. När du kör kommandot firefox i en terminal eller i en startare så kommer skalet att leta efter en fil som heter firefox och som är exekverbar i alla sökvägar som finns i variablen $PATH.

Antingen kan du skapa en ny startare som pekar på filen firefox4 och göra samma sak för alla användare som behöver det, eller så kan du lura alla som använder kommandot firefox att i stället exekvera firefox4 när de försöker köra kommandot firefox.

Det kan du göra på flera sätt, jag tror t.ex. att du kan använda kommandot

update-alternatives

för att fixa detta. Du kan också skapa en symbolisk länk som heter firefox som pekar på firefox4 i en katalog som du sedan lägger först i din $PATH.

t.ex så här (i en terminal):

Kod: Markera allt

sudo su
<ange lösenord>
mkdir /opt/bin
ln -s /usr/bin/firefox4 /opt/bin/firefox 
gedit /etc/profile
I fönstret som ploppar upp skirver du längst ned:

PATH=/opt/bin:$PATH
spara och stäng.

Detta under förutsättning att FF4 verkligen ligger under /usr/bin/firefox4, i annat fall får du ändra kommandot ovan för att funka med den sökväg du vill använda.
palb

Inlägg av palb »

axel112 skrev:Vilken skrivbordsmiljö använder du?

Har du laddat ner firefox4 och sedan packat upp filen och kör firefox4 från den platsen?
Ubuntu 10.04, gnome. Jag la den i ägarens (min fru) hemmamapp. Där funkar det bra.

Det är från mitt användarkonto jag skulle vilja få rätt på det. Och det har löst dig. Vill bara förstå det här med launchers.
palb

Inlägg av palb »

micke_nordin skrev:firefox är namnet på en exekverbar fil. När du kör kommandot firefox i en terminal eller i en startare så kommer skalet att leta efter en fil som heter firefox och som är exekverbar i alla sökvägar som finns i variablen $PATH.

Antingen kan du skapa en ny startare som pekar på filen firefox4 och göra samma sak för alla användare som behöver det, eller så kan du lura alla som använder kommandot firefox att i stället exekvera firefox4 när de försöker köra kommandot firefox.

Det kan du göra på flera sätt, jag tror t.ex. att du kan använda kommandot

update-alternatives

för att fixa detta. Du kan också skapa en symbolisk länk som heter firefox som pekar på firefox4 i en katalog som du sedan lägger först i din $PATH.

t.ex så här (i en terminal):

sudo su
<ange lösenord>
mkdir /opt/bin
ln -s /usr/bin/firefox4 /opt/bin/firefox 
gedit /etc/profile
I fönstret som ploppar upp skirver du längst ned:

PATH=/opt/bin:$PATH
spara och stäng.

Detta under förutsättning att FF4 verkligen ligger under /usr/bin/firefox4, i annat fall får du ändra kommandot ovan för att funka med den sökväg du vill använda.

Mappen med FF4 ligger i hemmamappen. Sitter inte med Ubuntu nu utan min Mac, men vad jag kommer ihåg så ligger det även en fil i /usr/bin eller om det är /usr/local. Pekar den mot FF4-mappen i hemmamappen tro? Börjar förstå det lite, lite bättre.

Har inte riktigt fått grepp om det här. Även om jag jobbar mycket i terminalen (är webbutvecklare och jobbar mest i Rails) så kommer jag från Mac-hållet. Tack vare Linux och Ubuntu har jag kommit mer in i hur det funkar under GUI-ytan, även för Mac då förstås.

Btw, en del program ligger i hemmamappen (om det nu är själva programmet, fast det är det nog för jag pekar launchers dit och det startar). Men vore det bättre att lägga alla program i /usr/local? Eller t ex /opt?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

/usr/local/bin är standard för program som inte installeras via pakethanteraren. Jag skulle dock förslå att du lägger till ett nytt programvaruförråd där nyare versioner av program (eller program som helt saknas i ubuntus standardförråd finns). Mozilla har t.ex. förråd för ubuntu med daily builds t.om om man vill ha så bleeding edge. Det bästa är nämligen att försöka använda systemets inbyggda pakethanterare även för program man själv letar fram.

Det går även att skapa riktiga paket när man kompilerar program från källkod genom verktyget checkinstall som skapar .deb-filer åt dig.

/Micke
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"