Ny Användare med endel "små" problem

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
trustie
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Ny Användare med endel "små" problem

Inlägg av trustie »

Tjenare Allihopa!
Jo som titeln lyder så har jag precis installerat ubuntu (haft de i 2 dagar nu) efter att jag tröttnat rätt så mycket på windows och det här verkade vara ett intressant alternativ. Men min upplevelse av Ubuntu än så länge har väl inte varit så bra.
Problemen jag har haft har varit med tangentbordet att de helt plötsligt beslöt sig för att använda en engelsk layout men efter mycket läsande och testande så fick jag rätsida på de igen för att sedan försöka ta itu med nästa problem och de är att datorn verkar få "små" fryslagg på cirka 5 sekunder där allting står helt stilla. Läste en annan tråd här på forumet som var markerad som löst för en kille där han beskrev samma problem som jag nu har. Han löste de genom att slå av de visuella effektern så jag testade det jag med men har fortfarande detta problem. Använder mig av ett Geforce 8800 GTS, en AMD athlon dualcore 5500+ och Ubuntu 10.10. Har aktiverat den rekommenderade drivrutinen till gkortet. Körde med Ubuntu 8.? innan jag installerade 10.10 och hade då en windows partion också. Saken var då att jag fortfarande hade dessa "lagg". Har försökt läsa på olika hemsidor med lösningar och tips och trixs för att ta itu med de problem jag stött på än så länge men naktdelen med detta är oftast att man inte har en aning om vad dom pratar om och väldigt gamla trådar så hoppas på mer hjälp här :D
Tack på förhand !
Ulthwen
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ny Användare med endel "små" problem

Inlägg av Ulthwen »

Angående tangentbordet så kan du ta bort alla layouts förutom den svenska så ska du inte kunna lyckas byta layout mitt i användandet. Om du sedan behöver fler layouter någon gång kan du alltid installera dem då.

Nu har jag bara engelskspråkig Ubuntu här och för att komma åt layouts så är det Ubuntu-symbolen -> System -> Preferences -> Keyboard -> Layouts (tab nr 2).

Sen gäller det att säkerställa att du har svenskt tangentbord valt vid loginskärmen (längst ner) om du kör Gnome nästa gång du ska logga in.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"