Och i PDF'en kan läsa dessa frågor:Bifogade filer:
Intervjufrågor Ubuntu.pdf (201 kB)[Öppna som webbsida]
Hej!
Mitt namn är Christina Nilsson och jag läser tredje året till civilingenjör i Industriell ekonomi med inriktning Programvarudesign på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Jag gör just nu mitt kandidatexamensarbete som handlar om marknadsföring av open source-mjukvara. Som jag förstått det är du engagerad i spridningen av Ubuntu i Sverige och jag undrar därför om du har möjlighet att ställa upp på en intervju (telefonintervju om det passar bättre) för att diskutera hur ni marknadsför Ubuntu idag?
Arbetets syfte är att utreda varför ett webbutvecklingsramverk vid namn Makumba (www.makumba.org) inte nått någon större användarbasis och hur Makumba-communityt kan agera för att sprida kännedom om ramverket. I och med detta gör jag ett par fallstudier av open source-mjukvara som lyckats marknadsföra sig väl och idag har en stor användarbasis, där jag utreder hur marknadsföringen av dessa genomförts. Då är Ubuntu ett intressant fall att studera och jag tror att en kort intervju skulle ge ett stort bidrag till mitt arbete.
Jag bifogar en PDF med de övergripande frågeteman som jag tänkt mig, så att du vet ungefär vad det handlar om.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Christina
Har aldrig ens hört talas om MakumbaIntervjufrågor/-teman Ubuntu
Man brukar ju tala om att det finns en kritisk massa av användare, när tillräckligt många
använder produkten så sprider den sig till stor del själv genom word by mouth. Men hur
spred sig den allra första initiala kännedomen om Ubuntu, innan den kritiska massan var
nådd?
Hur är marknadsföringen av Ubuntu organiserad (i Sverige respektive internationellt) och
varför? Hur ser det svenska communityts relation till det internationella communityt ut?
Finns det en samordnad marknadsföringsplan?
Vilka konkreta verktyg används idag för att marknadsföra Ubuntu (i Sverige respektive
internationellt)?
Vad har du för rekommendationer vad gäller initial marknadsföring till den som vill släppa en ny open source-produkt (i det här fallet Makumba)?

//Pontus