Går det att få hjälp med att få Skype att fungera??
Går det att få hjälp med att få Skype att fungera??
Jag har kört Linux i flera år och tycker det är överlägset enkelt och bra jämfört med Windows, utom på ett område - SKYPE.
Jag med flera inlägg försökt att få hjälp med att ställa in Skype och har fått flera förslag till åtgärder, som dessvärre inte har inte fungerat. Jag har inte hittat eller blivit anvisad en tydlig instruktion hur jag skall ställa in Skype. Nedladdning av Skype har jag gjort från Synaptic.
Jag kör 10.04 LTS och har tänkt ligga kvar med den ett tag då den räcker för mig. I tidigare distributioner av Linux har jag ofta fått Skype att fungera, men inte med denna. Mic-én fungerar inte.
Finns det någon som är beredd att hjälpa mig att få Skype att fungera, blir jag mycket tacksam!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag med flera inlägg försökt att få hjälp med att ställa in Skype och har fått flera förslag till åtgärder, som dessvärre inte har inte fungerat. Jag har inte hittat eller blivit anvisad en tydlig instruktion hur jag skall ställa in Skype. Nedladdning av Skype har jag gjort från Synaptic.
Jag kör 10.04 LTS och har tänkt ligga kvar med den ett tag då den räcker för mig. I tidigare distributioner av Linux har jag ofta fått Skype att fungera, men inte med denna. Mic-én fungerar inte.
Finns det någon som är beredd att hjälpa mig att få Skype att fungera, blir jag mycket tacksam!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Går det att få hjälp med att få Skype att fungera??
fungerar micken i övrigt?
(system -> preferences -> sound -> input)
(system -> preferences -> sound -> input)
Tack för att du svarar.
Lurarna med mic fungerar på annan dator med Windows. På datorn med Linux 10.04 kan micen ibland höras väldigt svagt; lurarna hörs alltid bra.
Går jag in på System> Inställningar> Ljud, kommer en ruta upp som säger "Väntar på att ljudsystemet skall svara". Sen händer ingenting.
Uppskattar all hjälp jag kan få med detta.
Lurarna med mic fungerar på annan dator med Windows. På datorn med Linux 10.04 kan micen ibland höras väldigt svagt; lurarna hörs alltid bra.
Går jag in på System> Inställningar> Ljud, kommer en ruta upp som säger "Väntar på att ljudsystemet skall svara". Sen händer ingenting.
Uppskattar all hjälp jag kan få med detta.
-
hittade en något liknande tråd här:
http://www.sweclockers.com/forum/17-lin ... -i-karmic/
summa och summarum:
Om det inte funkar står det lite mer här också:
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
http://www.sweclockers.com/forum/17-lin ... -i-karmic/
summa och summarum:
Kod: Markera allt
sudo rm -rf ~/.pulse
sudo aptitude --purge reinstall linux-sound-base alsa-base alsa-utils linux-image-`uname -r` linux-ubuntu-modules-`uname -r` libasound2
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
rkl, har du provat uppdatera till senaste skype 2.2? Där sägs ljudet ha blivit bättre. Använder själv inte skype även om jag har det installerat.
Länk:
http://www.webupd8.org/2011/04/skype-22 ... eased.html
Länk:
http://www.webupd8.org/2011/04/skype-22 ... eased.html
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Just detta är ett vanligt problem och beror ofta på att Mic Boost inte är aktiverad som default. För mig syns den och går att aktivera i terminalen mha kommandot alsamixer. Kolla där.rkl skrev:På datorn med Linux 10.04 kan micen ibland höras väldigt svagt; lurarna hörs alltid bra.
EDIT
Mic Boost bör även dyka upp i listan från kommandot amixer controls
EDIT2
Det beror på att PA daemonen pulseaudio inte är igång.rkl skrev:Går jag in på System> Inställningar> Ljud, kommer en ruta upp som säger "Väntar på att ljudsystemet skall svara". Sen händer ingenting.
Kolla detta med kommandot ps -e | grep pulseaudio
Är den inte igång så lägg in den under Uppstartsprogram där du då anger kommandot /usr/bin/pulseaudio. Sen loggar du ut och in igen.
Note: Kör man som root är man alltid tvungen att göra detta.
Tack för ditt svar.
Dessvärre fungerar micén ännu inte i Skype.
Bilden som visar alsamixer visar också en stapel som det står Mic boost under; stapeln är fylld med grönt, vitt och rött fält. Under stapeln saknas den lilla rutan som finns under de andra staplarna. Kan inte avgöra vad detta innebär.
Jag har lagt in kommandot du gav mig utan att något händer.
Mycket tacksam för din hjälp.
Dessvärre fungerar micén ännu inte i Skype.
Bilden som visar alsamixer visar också en stapel som det står Mic boost under; stapeln är fylld med grönt, vitt och rött fält. Under stapeln saknas den lilla rutan som finns under de andra staplarna. Kan inte avgöra vad detta innebär.
Jag har lagt in kommandot du gav mig utan att något händer.
Som du förstår kan jag inte programmera; verkar nödvändigt med Linux.Det beror på att PA daemonen pulseaudio inte är igång.
Kolla detta med kommandot ps -e | grep pulseaudio
Är den inte igång så lägg in den under Uppstartsprogram där du då anger kommandot /usr/bin/pulseaudio. Sen loggar du ut och in igen.
Mycket tacksam för din hjälp.
Det du ska göra här är att:rkl skrev:Som du förstår kan jag inte programmera; verkar nödvändigt med Linux.
- öppna ett terminalfönster via menyn Program > Tillbehör > Terminal
- skriv eller kopiera in ps-kommandot i terminalen och tryck Enter
Då borde svaret på kommandot
ps -e | grep pulseaudio
vilket betyder att pulseaudio är igång.1545 ? 00:00:08 pulseaudio
Det är en förutsättning för att du ska komma in i Ljudinställningar under volymkontrollen.
Jag har en gammal Lucid (10.04) där jag nu installerade Skype och konfigurerade upp ljudinställningarna via alsamixer. Trots det så ville inte micen fungera! Jag gick då in under Ljudinställningar via volymkontrollen och fann där micen under fliken Ingång. Såg då att under Välj en enhet för ljudingång så var den enheten inte ibockad! Bockade i den och sen fungerade ljudet även via micen

Så steg ett för dig är att komma in under Ljudinställningar för att se om du har samma problem vilket kräver att pulseaudio är igång.
Tack igen.
Gjorde som du angav, 2 ggr.
Så här ser nu Terminalen ut nu:
l@rl-desktop:~$ ps -e | grep pulseaudio
rl@rl-desktop:~$ ps -e | grep pulseaudio
rl@rl-desktop:~$
Vad har jag gjort för fel????
Har bifogat skärmbilden för uppstartprogram.
Känns vi är lösningen på spåren??!!
Gjorde som du angav, 2 ggr.
Så här ser nu Terminalen ut nu:
l@rl-desktop:~$ ps -e | grep pulseaudio
rl@rl-desktop:~$ ps -e | grep pulseaudio
Vad har jag gjort för fel????
Har bifogat skärmbilden för uppstartprogram.
Känns vi är lösningen på spåren??!!
Ok, antar att du lagt in kommandot pulseaudio i Uppstartsprogram under namner ps.
Verkar alltså som att pulseaudio inte vill starta så vi kollar vad det säger i terminalen.
Alltså kör kommandot pulseaudio i ett terminalfönster och klistra in resultatet här så får vi se om vi kan lösa det.
Skulle du inte komma tillbaks till prompten när du ger kommandot så kolla om du isf kommer in under Ljudinställningar.
Verkar alltså som att pulseaudio inte vill starta så vi kollar vad det säger i terminalen.
Alltså kör kommandot pulseaudio i ett terminalfönster och klistra in resultatet här så får vi se om vi kan lösa det.
Skulle du inte komma tillbaks till prompten när du ger kommandot så kolla om du isf kommer in under Ljudinställningar.
-
testade du det jag skrev där uppe?
Nu ser Terminalen ut så här.
rl@rl-desktop:~$ pulseaudio
Programmet "pulseaudio" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install pulseaudio
rl@rl-desktop:~$ sudo apt-get install pulseaudio
[sudo] password for rl:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
pulseaudio-esound-compat pulseaudio-module-x11 rtkit
Föreslagna paket:
pavumeter paman paprefs
Följande paket kommer att TAS BORT:
esound
Följande NYA paket kommer att installeras:
pulseaudio pulseaudio-esound-compat pulseaudio-module-x11 rtkit
0 att uppgradera, 4 att nyinstallera, 1 att ta bort och 6 att inte uppgradera.
Behöver hämta 718kB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 5 042kB utrymme användas på disken.
Vill du fortsätta [J/n]? j
Läs:1 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main pulseaudio 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14 [638kB]
Läs:2 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main pulseaudio-esound-compat 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14 [32,4kB]
Läs:3 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main pulseaudio-module-x11 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14 [16,8kB]
Läs:4 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main rtkit 0.6-0ubuntu1 [30,3kB]
Hämtade 718kB på 2s (241kB/s)
(Läser databasen ... 333248 filer och kataloger installerade.)
Tar bort esound ...
Hanterar utlösare för man-db ...
Väljer tidigare ej valt paket pulseaudio.
(Läser databasen ... 333246 filer och kataloger installerade.)
Packar upp pulseaudio (från .../pulseaudio_1%3a0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket pulseaudio-esound-compat.
Packar upp pulseaudio-esound-compat (från .../pulseaudio-esound-compat_1%3a0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket pulseaudio-module-x11.
Packar upp pulseaudio-module-x11 (från .../pulseaudio-module-x11_1%3a0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket rtkit.
Packar upp rtkit (från .../rtkit_0.6-0ubuntu1_i386.deb) ...
Hanterar utlösare för ureadahead ...
ureadahead will be reprofiled on next reboot
Ställer in pulseaudio (1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14) ...
* PulseAudio configured for per-user sessions
Ställer in pulseaudio-esound-compat (1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14) ...
Ställer in pulseaudio-module-x11 (1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14) ...
Ställer in rtkit (0.6-0ubuntu1) ...
Hanterar utlösare för libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place
Jag kommer nu in till Ljudinställningar. När jag ringer Skypes provtelefon kan jag nu höra vad jag säger. När jag ringer till min vanliga telefon, klipps ljudet (orden) av, men ljudnivån är korrekt. Dessutom skorrar det lite i lurarna när jag pratar i micen.
Till mickenorlen: ja, jag har provat dina förslag, men dessvärre funkade det inte; micen var helt tyst.
Till er bägge är jag mycket tacksam och hoppas nu att vi kan fixa detta!!
rl@rl-desktop:~$ pulseaudio
Programmet "pulseaudio" är för närvarande inte installerat. Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install pulseaudio
rl@rl-desktop:~$ sudo apt-get install pulseaudio
[sudo] password for rl:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Följande ytterligare paket kommer att installeras:
pulseaudio-esound-compat pulseaudio-module-x11 rtkit
Föreslagna paket:
pavumeter paman paprefs
Följande paket kommer att TAS BORT:
esound
Följande NYA paket kommer att installeras:
pulseaudio pulseaudio-esound-compat pulseaudio-module-x11 rtkit
0 att uppgradera, 4 att nyinstallera, 1 att ta bort och 6 att inte uppgradera.
Behöver hämta 718kB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 5 042kB utrymme användas på disken.
Vill du fortsätta [J/n]? j
Läs:1 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main pulseaudio 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14 [638kB]
Läs:2 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main pulseaudio-esound-compat 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14 [32,4kB]
Läs:3 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main pulseaudio-module-x11 1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14 [16,8kB]
Läs:4 http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main rtkit 0.6-0ubuntu1 [30,3kB]
Hämtade 718kB på 2s (241kB/s)
(Läser databasen ... 333248 filer och kataloger installerade.)
Tar bort esound ...
Väljer tidigare ej valt paket pulseaudio.
(Läser databasen ... 333246 filer och kataloger installerade.)
Packar upp pulseaudio (från .../pulseaudio_1%3a0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket pulseaudio-esound-compat.
Packar upp pulseaudio-esound-compat (från .../pulseaudio-esound-compat_1%3a0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket pulseaudio-module-x11.
Packar upp pulseaudio-module-x11 (från .../pulseaudio-module-x11_1%3a0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket rtkit.
Packar upp rtkit (från .../rtkit_0.6-0ubuntu1_i386.deb) ...
Hanterar utlösare för ureadahead ...
ureadahead will be reprofiled on next reboot
Ställer in pulseaudio (1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14) ...
* PulseAudio configured for per-user sessions
Ställer in pulseaudio-esound-compat (1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14) ...
Ställer in pulseaudio-module-x11 (1:0.9.22~0.9.21+stable-queue-32-g8478-0ubuntu14) ...
Ställer in rtkit (0.6-0ubuntu1) ...
Hanterar utlösare för libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place
Jag kommer nu in till Ljudinställningar. När jag ringer Skypes provtelefon kan jag nu höra vad jag säger. När jag ringer till min vanliga telefon, klipps ljudet (orden) av, men ljudnivån är korrekt. Dessutom skorrar det lite i lurarna när jag pratar i micen.
Till mickenorlen: ja, jag har provat dina förslag, men dessvärre funkade det inte; micen var helt tyst.
Till er bägge är jag mycket tacksam och hoppas nu att vi kan fixa detta!!
Hmm, du hade alltså lyckats avinstallera PulseAudio
Ok, då antar jag att du nu kommer åt Ljudinställningar även efter ny inloggning och omstart utan att behöva göra något för att få det att fungera. Vidare kan du nog även ta bort pulseaudio under Uppstartsprogram.
När det gäller ljudet så får du kolla inställningarna. Skorr mm beror säkert på för högt uppsatta reglage. Sen finns ju även en inställning i Skype under Option > Sound devices där man kan bocka i Allow Skype to automatically adjust my mixer levels. Testa dig fram t.ex med alsamixer.

Ok, då antar jag att du nu kommer åt Ljudinställningar även efter ny inloggning och omstart utan att behöva göra något för att få det att fungera. Vidare kan du nog även ta bort pulseaudio under Uppstartsprogram.
När det gäller ljudet så får du kolla inställningarna. Skorr mm beror säkert på för högt uppsatta reglage. Sen finns ju även en inställning i Skype under Option > Sound devices där man kan bocka i Allow Skype to automatically adjust my mixer levels. Testa dig fram t.ex med alsamixer.
Tack för all hjälp; hoppas ni inte tröttnar.
Trots en massa försök fungerar inte micen för mig. Tror jag prövat allt.I desparation uppdaterade jag till distribution 10.10, utan att detta hjälpte.
I ett tidigare meddelande nämnde du "volymkontrollen". I min översta panel saknar jag volymkontroll; dvs symbolen med en högtalare. Vet inte hur den försvann och jag har inte lyckats finna den. Vet du hur jag får fram den?
Bifogar en skärmbild med ljudinställningar. Den visar att jag inte valt någon enhet för ingång. Kan detta ha med saken att göra?
I Skype får jag nu upp "Pulse Audio Volume Control". Även där står det "inga ingångsenheter tillgängliga". Under fliken "Konfiguration" får jag ner en rullgardin med 21 alternativ; har provat olika alternativ på måfå utan framgång.
Trots en massa försök fungerar inte micen för mig. Tror jag prövat allt.I desparation uppdaterade jag till distribution 10.10, utan att detta hjälpte.
I ett tidigare meddelande nämnde du "volymkontrollen". I min översta panel saknar jag volymkontroll; dvs symbolen med en högtalare. Vet inte hur den försvann och jag har inte lyckats finna den. Vet du hur jag får fram den?
Bifogar en skärmbild med ljudinställningar. Den visar att jag inte valt någon enhet för ingång. Kan detta ha med saken att göra?
I Skype får jag nu upp "Pulse Audio Volume Control". Även där står det "inga ingångsenheter tillgängliga". Under fliken "Konfiguration" får jag ner en rullgardin med 21 alternativ; har provat olika alternativ på måfå utan framgång.
Ok, vi börjar med att få tillbaks volymkontrollen.
Kör en wrap-up så vi får in de paket som ev saknas för Ubuntu med:Sen borde volymkontrollen dyka upp efter att du loggat ut och in igen.
Om den inte gör det så försök installera den medoch logga ut och in igen.
Om det fortfarande inte ser bra ut så klistra in resultatet av detta kommando:
Om ingångsenheten fortfarande saknas klistra in resultatet av
så får vi se om det ger nån ledtråd.
Kör en wrap-up så vi får in de paket som ev saknas för Ubuntu med:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Om den inte gör det så försök installera den med
sudo apt-get install indicator-sound
Om det fortfarande inte ser bra ut så klistra in resultatet av detta kommando:
dpkg-query -l indicator*
dpkg-query -l *pulseaudio*
Hej och tack.
Jag har nu fått upp volymkontrollen. Tog bort en bock som indikerade att micen var tyst. Då fungerade Skypes provtelefon.
När jag ringer klipps orden av på ett konstigt sätt.
Vad kan detta vara??
Hoppas du kan hjälpa mig med tips.
Tack
Jag har nu fått upp volymkontrollen. Tog bort en bock som indikerade att micen var tyst. Då fungerade Skypes provtelefon.
När jag ringer klipps orden av på ett konstigt sätt.
Vad kan detta vara??
Hoppas du kan hjälpa mig med tips.
Tack
Gäller det även Echo123 testcalls eller bara SkypeOut?rkl skrev:När jag ringer klipps orden av på ett konstigt sätt.
När jag ringer min fasta telefon i huset, som är IP telefoni, klipps orden av när jag talar, men ljudnivån är ok. Jag hör däremot utmärkt den som svarar i telefonen.
När jag ringer Skypes provtelefon hör jag både telefonrösten och min egen röst ok. Om jag däremot klickar på "Make a test sound" hörs ingenting.
Mycket tacksam för all hjälp jag får.
När jag ringer Skypes provtelefon hör jag både telefonrösten och min egen röst ok. Om jag däremot klickar på "Make a test sound" hörs ingenting.
Mycket tacksam för all hjälp jag får.
Då är det nog inte ett internt Skype-problem utan något ute i nätet som spökar. Har du testat att ringa någon annan? Eller kan det vara så att du sitter bakom en brandvägg?
Jo, det är fler som reagerat på detta i andra fall och lösningen är att man bockar av Tyst för Larmvolym under Ljudinställningar > Ljudeffekter. En ologisk lösning som säkert kommer att rättas till.rkl skrev:Om jag däremot klickar på "Make a test sound" hörs ingenting.
Har provat och ringt annat nummer. Hörs bara en massa oljud när jag pratar i micen via Skype.Då är det nog inte ett internt Skype-problem utan något ute i nätet som spökar. Har du testat att ringa någon annan? Eller kan det vara så att du sitter bakom en brandvägg?
Jag köper internet via Telia med ADSL och en router, eller Gateway som dom kallar det, Thomson 784. Datorn med Linux 10.10 är ansluten med kabel till gatewayen. Har inget antivirusprogram och heller ingen brandvägg i denna dator.
Trådlöst har jag dessutom två laptops, en med Windows Vista och en med Windows 7; på bägge dessa datorer fungerar Skype utan problem.
Försöker trixa med olika inställningar med Ljudinställningar utan framgång.
Kan du förstå detta??