Revo uninstall/spårresning i Ubuntu?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Revo uninstall/spårresning i Ubuntu?

Inlägg av Tjadden »

Det går att installera Revo i Ubuntu om man använder Wine och kan tex göra en spårresning av hårddisken.

Att installera Revo utan Wine tycks inte gå och kanske inte så lyckat om man har
Ubuntu Win/Vubi eller just därför går det att köra Revo?

Är det någon som har en bra idè om det här?
för jag vill gärna spårrensa hårddisken.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Revo uninstall/spårresning i Ubuntu?

Inlägg av ubot »

Är inte Revo ett program för att avinstallera program fullständigt i Windows? Vad ska du med ett sådant program till i Ubuntu? Jag förstår inte riktigt... Eller söker du efter ett program för att radera data fullständigt på en hårddisk?
Unrecoverable Delete
- erase permanently files and folders
Revo Uninstaller Pro 2.5.1 ska fungera mer eller mindre bra i Ubuntu: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=22725
Det är bara Hunter mode som inte fungerar enligt WineHQ. Jag tror inte att unrecoverable delete är testat.

Det finns ett CLI-baserat program som heter wipe som raderar filer genom att skriva över utrymmet många gånger enligt någon algoritm.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install wipe
För att skriva över katalogen directory och allt i underkatalogerna utan att
datan går att återställa:

sudo wipe -rf /home/username/directory
Om du vill radera alla filer på partitionen sda1 så skriver du:

sudo wipe /dev/sda1
Du ser vilka partitioner du har i ditt system med kommandot: fdisk -l

Om du ska slänga hårddisken så glöm inte att öppna hårddisken, plocka ut diskarna och borra hål i diskarna så att inget spår är komplett längre.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Måste ha varit trött som inte besvarat din kommentar förrän nu.

Bevisligen fungerar Revo att göra spårrensning, men däremot vet man inte vilken volym det handlar om, alltså man får inte något besked över hur många värdelösa
filer Revon har hittat. Visst jag har lokaliserat som en test genom att förstöra ett
program och efter detta kollat om några filer finns kvar, jag hittade inte en enda fil.
Märk väl att inte blanda ihop det med skräprensning eller borttagande av program.

Ccleaner har också ett spårrensningprogram med fördelen att den markerar hur många sektorer den ska genomsöka.

För att dessa två program ska fungera måste man configera wine genom att markera vilken hårddisk home ligger, i mitt fall är det D disken.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tycker det låter konstigt att göra en "spårrensning" i användarens Hemkatalog med ett Windows-program i Wine. :| Jag vet inte riktigt vad det är du försöker göra så jag vet inte om jag kan hjälpa dig... :| Om du är ute efter att spårrensa Hemkatalogen så är du nog fel ute, tror jag.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Det låter nog knäppt att jag har både Ubuntu 9.04 och 10.04 installerade på hårddisken.

Men så här ligger det till, jag har ingen brännare i min dator och det tar en mycket lång tid att uppgradera ubuntu steg för steg tills jag når att uppgradera 10.04, därför har jag 9.04 som reserv ifall datorn kraschar igen, vilket den har gjort många gånger när jag, främst varit ute på youtube och sidan blivit fryst och efter att tvinga avstängning av datorn så får jag error fel och initramfs som frågar efter något kommando som jag inte vet vilket det är?
Då blir det dags att ominstallera datorn igen, men så är det när jag inte kommer in i Phoneix bios som tjatar om sitt master passvord.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Finns motsvarande möjlighet i Ubuntu att rensa bort skräpfiler ifrån hårddisken. Jag har Win. 7 och Ubuntu 14.10 på samma C disk.
REVO och Ccleaner har spårrensnings program som går att köra i Win, men har Ubuntu något motsvarande program som rensar hårddisken ifrån skräpfiler?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

BleachBit finns i förrådet.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej JoWa!

Normal rensning av hårddisken så kör även jag Bleachbit och gjort det i åratal.

Men jag syftar på skräpet som man kastar i papperskorgen, går det rakt ut i Cyberrymden menar du? Varför gör det inte likadant i Windows? Där måste man genomföra en spårresning!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Förstår inte frågan.

En fil som läggs i papperskorgen ligger kvar i papperskorgen tills du tömmer papperskorgen. Det är lika i Ubuntu och Windows. Spårrensning?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Jowa.

När du tömmer papperskorgen finns filerna kvar på hårddisken och blir inte raderade. Systemet låter påskina att så är fallet. Då behövs spårresningen för att få bort dem ifrån hårddisken och filerna försvinner så att inte något verktyg i världen kan återställa dem, alltså de finns inte kvar i datorn längre!
Det är det här jag pratar om och ingenting annat!
Vid en spårrensning hos en kompis för något år sedan i hans Win Vista, så fixade spårresningen bort drygt 3,5 GB skräpfiler helt puts väck ifrån hans dator!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Jo, en normal filradering innebär att de sektorer filen låg i markeras som tomma, medan filen ligger kvar där tills den (eller delar av den) skrivs över, vilket sker ganska snart vid normal användning. Om du vill omöjliggöra återställning av raderade filer kan du aktivera BleachBit > Inställningar > Allmänt > Skriv över filer för att dölja innehåll.

BleachBit kan också ”strimla” enstaka filer eller mappar: Arkiv > Strimla filer/Strimla mappar.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

JoWa

Jag har testat det där om att strimla vissa filer som jag inte vill ha kvar i datorn på något sätt som är vägledande info när det gäller bitar av pågående Innovation som jag ständigt sysslar med som Spelkonstruktör gällande smarta sällskapsspel.
Just nu har jag en färdig prototyp som jag söker efter hjälp med, för att få ut min produkt på marknaden.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"