Heretic skrev:Okej, då gör jag det. Precis som förr så skapar jag en mapp som heter initramfs och i mappen ska det finnas en mapp som heter bin och init -fil.
Typ så ja. Du skulle kunna utgå från den jag har börjat med. Där finns ju en fungerande busybox och ett fungerande init-skript. Då slipper du få kernel panic i tid och otid som ju var problemet förut.
Heretic skrev:Jag har ju lubuntu nu.
Det duger säkert.
Heretic skrev:Jag har python och fdisk. Men vart ligger dessa då?
Kolla med kommandot
which, typ
which python. Just fdisk finns som nerbantad version i busybox. Om den nerbantade versionen räcker så är det nog att föredra. Du har trots allt inte obegränsad mängd RAM.
Heretic skrev:Jag vill också ha med så jag kan köra script. Dock så kommer scripten ändra lite storlek ibland. Några bytes. Kanske går köra det på ram ändå?
Det är inga problem. Allting fungerar precis som vanligt ända tills du startar om. Då försvinner alla ändringar som du inte har sparat någon annan stans än i RAM.
Heretic skrev:/usr/bin/python
Men räcker det bara att jag tar python och klistrar in det i /initramfs/bin?
Troligvis räcker det inte. Du måste åtminstone få med dig alla bibliotek som den länkar mot. Kolla med kommandot:
...så ser du vad jag menar. Sen är det väl även det här med pentium mmx. Det är inte säkert att färdiga binärer är kompatibla. Du kan bli tvungen att kompilera om på egen hand.