Kernel panic 2.6.38.2

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Heretic

Re: Kernel panic 2.6.38.2

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:och nu fungerar det 100% :D
Lyckas du få igång allting ända in i kärnan och busybox nu?
Ja, jag kan göra wget, cp, cd och liknande.

2 mb i ram drar den O0

Tror du att man kan installera via att följa denna manual?
http://distro.ibiblio.org/tinycorelinux/install.html
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Så bra! Då gäller det bara att utvidga detta med allt du behöver.

Det finns redan en enkel webbserver inbyggd. Ta en titt på vad som ligger under /var/www och se om du kan ansluta mot port 80.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:Så bra! Då gäller det bara att utvidga detta med allt du behöver.

Det finns redan en enkel webbserver inbyggd. Ta en titt på vad som ligger under /var/www och se om du kan ansluta mot port 80.
Är den mer stabil om den är installerad? Tror jag måste ha ett svenskt Key_map.

fdisk, cfdisk, clear, shutdown now finns inte ;D

Du måste lära mig hur man bygger in själva busybox med bzImage
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:
Konservburk skrev:Så bra! Då gäller det bara att utvidga detta med allt du behöver.

Är den mer stabil om den är installerad?
Hur menar du? Webbservern är ett minimalt alternativ till apache2. Du behöver inte båda. Det räcker med antingen eller.
Heretic skrev:Tror jag måste ha ett svenskt Key_map.
Då får vi se till att ordna den biten. :)
Heretic skrev:fdisk, cfdisk, clear, shutdown now finns inte ;D
När man kompilerar busybox så går det att välja exakt vad som ska finnas med. Jag tog aldrig med saker som fdisk och clear (reset finns dock med). Jag tror inte jag ens tog med en tredjedel av vad som finns att välja på. Ta en titt här och efter vad du är intresserad av att ha med:

http://www.busybox.net/downloads/BusyBox.html
Heretic skrev:Du måste lära mig hur man bygger in själva busybox med bzImage
Det är en enkel inställning i kernel-configen där du pekar på en katalog som ska packas ner och förberedas som initramfs. Du hittar den här inställningen under: General setup -> Initramfs source file(s)
Heretic

Inlägg av Heretic »

Få se, vilka program ska jag ha.

Grub, fdisk, busybox, python, gcc.

fdisk måste jag ha för annars så kan jag inte se vilket USB jag ska installera på.
Fast det beror på om det är lika stabilt att köra det live, som att installera det. Då behövs inte grub eller fdisk.

Men hur snabbt är egentligen FAT32?

Edit: Tror jag inte installerar då jag har bara två av ett USB minne som fungerar att boota på. Synd så är det inte 4 gb, utan 16 gb minnet som går att boota på.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Få se, vilka program ska jag ha.

Vad ska du med gcc till? Det räcker inte på långa vägar om du tänker dig kunna kompilera, för då behöver du en hel byggmiljö. Men det känns i vilket fall som helst inte direkt som att en gammal pentium mmx är speciellt lämplig att kompilera kod med. Då är det bättre att kompilera på en snabbare dartor och sedan flytta binärfilerna till den långsammare datorn när de väl är färdigbyggda.
Heretic skrev:Men hur snabbt är egentligen FAT32?
När det gäller att ha FAT på usb-minnet så spelar det egentligen ingen roll eftersom du kör allting i RAM.
Heretic skrev:Edit: Tror jag inte installerar då jag har bara två av ett USB minne som fungerar att boota på. Synd så är det inte 4 gb, utan 16 gb minnet som går att boota på.
Hur vet du att 16GB-minnet inte går att boota med? Är det inte bara att göra samma procedur som med 4GB-minnet?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Få se, vilka program ska jag ha.

Vad ska du med gcc till? Det räcker inte på långa vägar om du tänker dig kunna kompilera, för då behöver du en hel byggmiljö. Men det känns i vilket fall som helst inte direkt som att en gammal pentium mmx är speciellt lämplig att kompilera kod med. Då är det bättre att kompilera på en snabbare dartor och sedan flytta binärfilerna till den långsammare datorn när de väl är färdigbyggda.
Heretic skrev:Men hur snabbt är egentligen FAT32?
När det gäller att ha FAT på usb-minnet så spelar det egentligen ingen roll eftersom du kör allting i RAM.
Heretic skrev:Edit: Tror jag inte installerar då jag har bara två av ett USB minne som fungerar att boota på. Synd så är det inte 4 gb, utan 16 gb minnet som går att boota på.
Hur vet du att 16GB-minnet inte går att boota med? Är det inte bara att göra samma procedur som med 4GB-minnet?
Men det ska väll inte vara några problem att komplimera busybox, python, gcc?

Jasså? Så om jag kör python script. Då kan jag rycka ut USB-minnet om jag har...jaha nu förstår jag hur du menar :P Du menar att jag ska komplimera in busybox, python, gcc, apache i kernel?

Det är 4 gb minnet som inte går att boota med. Kan ha med att den har två enheter i sig. Stoppar man in den så kommer alltid t.ex H: och F: upp på windows. Men 16 gb fungerar okej. Kanske hittar ett mindre.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Men det ska väll inte vara några problem att komplimera busybox, python, gcc?
Varför vill du kompilera inne i den begränsade RAM-miljön? Är det inte bättre att kompilera det du vill på en annan dator och sedan packa ner de färdigkompilerade filerna till din initramfs?
Heretic skrev:Jasså? Så om jag kör python script. Då kan jag rycka ut USB-minnet om jag har...
Du kan rycka ut usb-minnet direkt när kärnan har laddats in.
Heretic skrev:jaha nu förstår jag hur du menar :P Du menar att jag ska komplimera in busybox, python, gcc, apache i kernel?
Du behöver inte ha det inbyggt i kärnan. Det räcker med att packa ner det i en separat initramfs-fil.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Men det ska väll inte vara några problem att komplimera busybox, python, gcc?
Varför vill du kompilera inne i den begränsade RAM-miljön? Är det inte bättre att kompilera det du vill på en annan dator och sedan packa ner de färdigkompilerade filerna till din initramfs?
Heretic skrev:Jasså? Så om jag kör python script. Då kan jag rycka ut USB-minnet om jag har...
Du kan rycka ut usb-minnet direkt när kärnan har laddats in.
Heretic skrev:jaha nu förstår jag hur du menar :P Du menar att jag ska komplimera in busybox, python, gcc, apache i kernel?
Du behöver inte ha det inbyggt i kärnan. Det räcker med att packa ner det i en separat initramfs-fil.
Okej, då gör jag det. Precis som förr så skapar jag en mapp som heter initramfs och i mappen ska det finnas en mapp som heter bin och init -fil.

Jag har ju lubuntu nu.

Jag har python och fdisk. Men vart ligger dessa då? Jag vill också ha med så jag kan köra script. Dock så kommer scripten ändra lite storlek ibland. Några bytes. Kanske går köra det på ram ändå?

/usr/bin/python
Men räcker det bara att jag tar python och klistrar in det i /initramfs/bin?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Okej, då gör jag det. Precis som förr så skapar jag en mapp som heter initramfs och i mappen ska det finnas en mapp som heter bin och init -fil.
Typ så ja. Du skulle kunna utgå från den jag har börjat med. Där finns ju en fungerande busybox och ett fungerande init-skript. Då slipper du få kernel panic i tid och otid som ju var problemet förut.
Heretic skrev:Jag har ju lubuntu nu.
Det duger säkert.
Heretic skrev:Jag har python och fdisk. Men vart ligger dessa då?
Kolla med kommandot which, typ which python. Just fdisk finns som nerbantad version i busybox. Om den nerbantade versionen räcker så är det nog att föredra. Du har trots allt inte obegränsad mängd RAM.
Heretic skrev:Jag vill också ha med så jag kan köra script. Dock så kommer scripten ändra lite storlek ibland. Några bytes. Kanske går köra det på ram ändå?
Det är inga problem. Allting fungerar precis som vanligt ända tills du startar om. Då försvinner alla ändringar som du inte har sparat någon annan stans än i RAM.
Heretic skrev:/usr/bin/python
Troligvis räcker det inte. Du måste åtminstone få med dig alla bibliotek som den länkar mot. Kolla med kommandot:

Kod: Markera allt

ldd /usr/bin/python
...så ser du vad jag menar. Sen är det väl även det här med pentium mmx. Det är inte säkert att färdiga binärer är kompatibla. Du kan bli tvungen att kompilera om på egen hand.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Okej, då gör jag det. Precis som förr så skapar jag en mapp som heter initramfs och i mappen ska det finnas en mapp som heter bin och init -fil.
Typ så ja. Du skulle kunna utgå från den jag har börjat med. Där finns ju en fungerande busybox och ett fungerande init-skript. Då slipper du få kernel panic i tid och otid som ju var problemet förut.
Heretic skrev:Jag har ju lubuntu nu.
Det duger säkert.
Heretic skrev:Jag har python och fdisk. Men vart ligger dessa då?
Kolla med kommandot which, typ which python. Just fdisk finns som nerbantad version i busybox. Om den nerbantade versionen räcker så är det nog att föredra. Du har trots allt inte obegränsad mängd RAM.
Heretic skrev:Jag vill också ha med så jag kan köra script. Dock så kommer scripten ändra lite storlek ibland. Några bytes. Kanske går köra det på ram ändå?
Det är inga problem. Allting fungerar precis som vanligt ända tills du startar om. Då försvinner alla ändringar som du inte har sparat någon annan stans än i RAM.
Heretic skrev:/usr/bin/python
Troligvis räcker det inte. Du måste åtminstone få med dig alla bibliotek som den länkar mot. Kolla med kommandot:

ldd /usr/bin/python
...så ser du vad jag menar. Sen är det väl även det här med pentium mmx. Det är inte säkert att färdiga binärer är kompatibla. Du kan bli tvungen att kompilera om på egen hand.
Hmm..jag tror jag nöjer mig med apache, python och busybox. Jag ska nämligen köra ett scirpt som kollar massvis med HTML text varje sekund.

Busybox är fixad. Apache var ju också fixad av dig. Dock vet jag inte om jag ska kompremera en HTML fil i initramfs.cpio.gz, sen får man köra den senare av apache. T.ex. man gör om sökvägen från apache till HTML-filen.

Men däremot python så måste jag ha dessa filer.
server@server-laptop:/bin$ ldd /usr/bin/python
linux-gate.so.1 => (0x008b1000)
libpthread.so.0 => /lib/tls/i686/cmov/libpthread.so.0 (0x00276000)
libdl.so.2 => /lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2 (0x006cc000)
libutil.so.1 => /lib/tls/i686/cmov/libutil.so.1 (0x00c20000)
libssl.so.0.9.8 => /lib/i686/cmov/libssl.so.0.9.8 (0x009c2000)
libcrypto.so.0.9.8 => /lib/i686/cmov/libcrypto.so.0.9.8 (0x00a50000)
libz.so.1 => /lib/libz.so.1 (0x00110000)
libm.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libm.so.6 (0x00125000)
libc.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6 (0x002cc000)
/lib/ld-linux.so.2 (0x002af000)
server@server-laptop:/bin$
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Apache var ju också fixad av dig.
Nja. Det är inte apache, utan en motsvarighet som följer med busybox. Det är inte säkert att den enkla varianten räcker för dig.
Heretic skrev:Dock vet jag inte om jag ska kompremera en HTML fil i initramfs.cpio.gz, sen får man köra den senare av apache. T.ex. man gör om sökvägen från apache till HTML-filen.
Du lägger in alla filer du vill använda i din initramfs, även html-filer och liknande.
Heretic skrev: Men däremot python så måste jag ha dessa filer.
server@server-laptop:/bin$ ldd /usr/bin/python
linux-gate.so.1 => (0x008b1000)
libpthread.so.0 => /lib/tls/i686/cmov/libpthread.so.0 (0x00276000)
libdl.so.2 => /lib/tls/i686/cmov/libdl.so.2 (0x006cc000)
libutil.so.1 => /lib/tls/i686/cmov/libutil.so.1 (0x00c20000)
libssl.so.0.9.8 => /lib/i686/cmov/libssl.so.0.9.8 (0x009c2000)
libcrypto.so.0.9.8 => /lib/i686/cmov/libcrypto.so.0.9.8 (0x00a50000)
libz.so.1 => /lib/libz.so.1 (0x00110000)
libm.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libm.so.6 (0x00125000)
libc.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6 (0x002cc000)
/lib/ld-linux.so.2 (0x002af000)
server@server-laptop:/bin$
Det där med i686 ser inte helt lyckat ut när du har en i586mmx. Om du ska bygga python själv så går det att välja bort en massa som du kanske inte behöver. Behöver du stöd för ssl? Behöver du stöd för gzip-komprimering? Behöver du stöd för parallella trådar?
Heretic

Inlägg av Heretic »

Jag ska bara hosta upp en HTML fil. Det behöver inte ens vara ett domän. Räcker bara att jag inom mitt nätverk kan gå in på localhost på datorn och se.

Ingen ssl, ingen busybox från ubuntu, ingen gzip. Bara python + script och HTML fil.
Vad är parallella trådar?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Jag ska bara hosta upp en HTML fil. Det behöver inte ens vara ett domän. Räcker bara att jag inom mitt nätverk kan gå in på localhost på datorn och se.
Då räcker nog den enkla webbservern som följer med busybox.
Heretic skrev:Ingen ssl, ingen busybox från ubuntu, ingen gzip. Bara python + script och HTML fil.
Jag har tittat lite på något som heter buildroot nu i kväll. Det verkar vara väldigt smidigt för det du vill göra. Jag återkommer när jag har satt mig in lite mer i hur det fungerar.
Heretic skrev:Vad är parallella trådar?
Det är bara vettigt om du har flera processorer eller processorkärnor.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Jag ska bara hosta upp en HTML fil. Det behöver inte ens vara ett domän. Räcker bara att jag inom mitt nätverk kan gå in på localhost på datorn och se.
Då räcker nog den enkla webbservern som följer med busybox.
Heretic skrev:Ingen ssl, ingen busybox från ubuntu, ingen gzip. Bara python + script och HTML fil.
Jag har tittat lite på något som heter buildroot nu i kväll. Det verkar vara väldigt smidigt för det du vill göra. Jag återkommer när jag har satt mig in lite mer i hur det fungerar.
Heretic skrev:Vad är parallella trådar?
Det är bara vettigt om du har flera processorer eller processorkärnor.
Du menar tty?
Men jag tror vi tar det imorgon.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Nu är jag tillbaka och internet wget fungerar på maskinen O0
Vad är kommandot för att stänga av linuxkärnan?

free ger 2396 kb. Alltså drar den 396 kb i ram när själva mjukvaran är ca 2 mb om jag skulle installera det till en disk? Att ladda ner google.se gick skitsnabbt. Märkte det knappt.

Så nu ska jag bara flytta över python till initramfs. Men kan jag ta mitt python till initramfs mappen?

Jag har ju en riktigt gammalt as hemma som jag funderar på att installera linux på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba_T3100 fast det är en med 20 mb hårddisk.
O0
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Nu är jag tillbaka och internet wget fungerar på maskinen O0
Eftersom allt ligger i RAM så är det bara att trycka på strombrytaren för att stänga av. Du har även det lilla skriptet reboot.
Heretic skrev:free ger 2396 kb. Alltså drar den 396 kb i ram när själva mjukvaran är ca 2 mb om jag skulle installera det till en disk? Att ladda ner google.se gick skitsnabbt. Märkte det knappt.
Det där med att kärnan blir hela 2MB beror myket på att jag inte vet exakt vad du har för hårdvara. Ta nätverkskortet som exempel. Eftersom jag inte vet vad du har så tog jag med drivrutiner till alla nätverkskort, vilket blev ganska många. På en så gammal dator skulle det vara bra att plocka bort allt utom det som verkligen behövs.
Heretic skrev:Så nu ska jag bara flytta över python till initramfs. Men kan jag ta mitt python till initramfs mappen?
Jag misstänker att det inte räcker. Men det skadar å andra sidan inte att testa.
Heretic skrev:Jag har ju en riktigt gammalt as hemma som jag funderar på att installera linux på.
O0
Jag har för mig att linux-kärnan tyvärr inte fungerar med 286.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Konservburk skrev:
Heretic skrev:Nu är jag tillbaka och internet wget fungerar på maskinen O0
Eftersom allt ligger i RAM så är det bara att trycka på strombrytaren för att stänga av. Du har även det lilla skriptet reboot.
Heretic skrev:free ger 2396 kb. Alltså drar den 396 kb i ram när själva mjukvaran är ca 2 mb om jag skulle installera det till en disk? Att ladda ner google.se gick skitsnabbt. Märkte det knappt.
Det där med att kärnan blir hela 2MB beror myket på att jag inte vet exakt vad du har för hårdvara. Ta nätverkskortet som exempel. Eftersom jag inte vet vad du har så tog jag med drivrutiner till alla nätverkskort, vilket blev ganska många. På en så gammal dator skulle det vara bra att plocka bort allt utom det som verkligen behövs.
Heretic skrev:Så nu ska jag bara flytta över python till initramfs. Men kan jag ta mitt python till initramfs mappen?
Jag misstänker att det inte räcker. Men det skadar å andra sidan inte att testa.
Heretic skrev:Jag har ju en riktigt gammalt as hemma som jag funderar på att installera linux på.
O0
Jag har för mig att linux-kärnan tyvärr inte fungerar med 286.

Kanske kan göra egen kärna nu.

Finns det inget script för shutdown?

Har du någon idé för att få python att fungera? Ska jag komplimera det i vbox?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Heretic skrev:Kanske kan göra egen kärna nu.
:)
Heretic skrev:Finns det inget script för shutdown?
shutdown finns i busybox, men jag tog inte med den jag kompilerade.
Heretic skrev:Har du någon idé för att få python att fungera? Ska jag komplimera det i vbox?
Jag tror att det bästa sättet är programmet buildroot som jag nämnde tidigare. Det är till för att automatisera precis det här som vi håller på och pillar med nu, dvs att få till ett root-filsystem med precis det du vill ha, men inget mer. Du ska alltså kunna kryssa för att du vill ha t.ex. python och busybox för i586mmx. Sedan kompileras allting du vill ha och packas ihop på lämpligt sätt så att du får en initramfs. Jag har inte hunnit sätta mig in i exakt hur det går till ännu, men det kan du säkert göra själv också.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Man kanske kan få det till en diskett ;D Haha, kanske inte med python.
Har installerat det nu, och testar det.

http://code.google.com/p/buildroot/wiki ... ngonUbuntu

Men jag hittar ingen python där i. Jag kommer ta allt minimalt.
Så här blir det när jag kör make efter jag har valt det jag vill ha. Valde knappt något för det fanns typ inget som intresserade mig, förutom syslinux.

linux/linux.mk:191: *** No kernel defconfig name specified, check your BR2_LINUX_KERNEL_DEFCONFIG setting.  Stannar.
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 12 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"