Varför? Jag hade bara 4 gb som HDD i vbox.Konservburk skrev:Den ska bli lika stor som totala kapaciteten på usb-minnet.Heretic skrev:Jo, men det är så att IMG filen blev 2 gb, men innehållet var ca 2 mb.
Finns det inget annat sätt?
Varför? Jag hade bara 4 gb som HDD i vbox.Konservburk skrev:Den ska bli lika stor som totala kapaciteten på usb-minnet.Heretic skrev:Jo, men det är så att IMG filen blev 2 gb, men innehållet var ca 2 mb.
Därför att en avbild ska vara byte för byte identisk med usb-minnet.Heretic skrev:Varför?Konservburk skrev:Den ska bli lika stor som totala kapaciteten på usb-minnet.
Kan du inte lägga till en extra större virtuell disk i efterhand?Heretic skrev:Jag hade bara 4 gb som HDD i vbox.
Det är väl i så fall om du skickar det du har samt tar reda på exakt hur många byte ditt usb-minne är så att jag kan utöka filen till den storleken hos mig. Men då blir det å andra sidan ingen exakt avbild.Heretic skrev:Finns det inget annat sätt?
Får väll börja om dåKonservburk skrev:Själva boot-koden ligger utanför partitionen. Det räcker därför inte att göra en avbild av partitionen /dev/sdc1, utan det är istället hela usb-minnet /dev/sdc som gäller.
USB-minnet är 4 gb eller 4022337024 bytes.Konservburk skrev:Det verkar bli väldigt struligt det här. Hur stor kapacitet har ditt usb-minne i exakt antal byte? Jag kan försöka skapa en avbild hos mig helt från grunden istället.
Tanken var att du skulle skicka avbilden till mig så att jag kan undersöka varför den inte fungerar och ta reda på vad det är som fattas.Heretic skrev:Edit: Nu är den klar. Vad ska man göra sen? Bränna den till USB minnet? Eller bränna den till ISO och sen använda Unetbootin?
Hur ska jag göra det? 4gbKonservburk skrev:Tanken var att du skulle skicka avbilden till mig så att jag kan undersöka varför den inte fungerar och ta reda på vad det är som fattas.Heretic skrev:Edit: Nu är den klar. Vad ska man göra sen? Bränna den till USB minnet? Eller bränna den till ISO och sen använda Unetbootin?
Ladda upp filen någonstans, exempelvis: http://www.1fichier.com/enHeretic skrev:Hur ska jag göra det? 4gb
Okej. ska skicka usb.img.tar.bz2 till dej snart.Konservburk skrev:Ladda upp filen någonstans, exempelvis: http://www.1fichier.com/enHeretic skrev:Hur ska jag göra det? 4gb
Du kan ju försöka komprimera filen först för att få ner storleken.
Nej, det går inte. Hur stor den blir beror helt på vad som finns i filen. Är det mycket tomrum så kan den komprimerad filen bli ganska liten. Är det mycket slumpmässig data så blir den komprimerade filen inte mycket mindre än den okomprimerade.Heretic skrev:Om en fil är 3,7 gb. Kan man räkna ut hur stor den blir i tar.bz2 format?
Kod: Markera allt
bzcat usb.img.bz2 | sudo dd of=/dev/sdc
Så jag ska extrahera/skriva till USB-minnet. Sen då?Konservburk skrev:Då gör vi ett försök med att jag skapar en ny avbild i rätt storlek med boot-kod och allt:
http://glb-b10.cjoint.net/get/u15bor/usb.img.bz2
Eftersom det är mest tomrum så blir det inte mer än 2MB komprimerat. Förslagsvis packar du upp den och skriver den till usb-minnet i ett svep så slipper du bry dig om att mellanlagra den uppackade avbilden:Kod: Markera allt
När du har gjort det så har du ett usb-minne som är boot-bart. Men eftersom din pentium mmx inte kunde boota från usb direkt så får du väl använda plop (eller vad det nu hette det där som du använde förra gången).Heretic skrev:Så jag ska extrahera/skriva till USB-minnet. Sen då?Konservburk skrev:Kod: Markera allt
Okej. Plop heter det som du sa. Riktigt bra.Konservburk skrev:När du har gjort det så har du ett usb-minne som är boot-bart. Men eftersom din pentium mmx inte kunde boota från usb direkt så får du väl använda plop (eller vad det nu hette det där som du använde förra gången).Heretic skrev:Så jag ska extrahera/skriva till USB-minnet. Sen då?Konservburk skrev:Kod: Markera allt
Nu har jag inte läst på om hur plop fungerar, men i vanliga fall när du bootar så är det bios som lämnar över kontrollen till koden som ligger precis i början av boot-disken. Denna så kallade boot-kod ligger utanför själva filsystemet och har som enda uppgift att leta reda på och lämna över kontrollen till nästa steg av boot-koden som ligger inne i filsystemet. Detta andra steg läser i sin tur in filen menu.lst (åtminstone när det gäller grub) och avgör därigenom exakt vad som ska bootas.Heretic skrev:Okej. Plop heter det som du sa. Riktigt bra.
Men jag förstår inte hur plop kan få bios att boota upp /boot/grub/menu.lst ?
Hur den känner av alltså.
Kod: Markera allt
Could not find ramdisk image /ubnkerl
Lyckas du få igång allting ända in i kärnan och busybox nu?Heretic skrev:och nu fungerar det 100%