ubuntu server 6.10 som internet-router?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
BrigTSD

ubuntu server 6.10 som internet-router?

Inlägg av BrigTSD »

Jag har installerat ubuntu server 6.10 på en pc här och tanken var att den ska fungera som router åt två andra datorer med windows xp. Den ska även fungera som nas-enhet på sikt men jag har kört fast på router-biten så vi kan ta det först. :) Servern har tre nätverkskort där ett är kopplat till internet och de två andra till windows-burkarna.

eth1 som pekar på internet-kortet är konfigurerat med dhcp och fungerar som det ska med dns och allt. Jag kan alltså skriva ping google.com och få ett snabbt svar tillbaka. Där verkar det alltså inte vara några problem.

eth0 och eth2 pekar på korten till windows-burkarna. Jag har bara konfigurerat eth0 än så länge med hjälp av hemmarouterguiden här på ubuntusidan. Jag kan skriva ping 192.168.0.2 på servern och få svar från win-burken och jag kan skriva ping 192.168.0.1 på win-burken och få svar från servern. Men jag kommer inte åt internet med win-burken. Hur får jag servern att släppa fram win-burken till internet?
Okänd

SV: ubuntu server 6.10 som internet-router?

Inlägg av Okänd »

Hej!
Har du angett eth1( adressen)  som gateway i windows-burkarnas inställning?

/peter
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Jajamen, jag använder 192.168.0.1 som gateway.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag undrar om man inte måste ange eth0 och/eller eth2 IP-adresser som gateway,
Jag har för mig att det var krångligt när jag installerade en Freesco router här, som har trådbundna sam trådlösa kort.... ???
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du behöver routing mellan korten... Detta kan uppnås med iptables... men titta på denna sida http://ubuntu-se.org/Wiki/Hemmarouter.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Jo, det var den där guiden jag använde. Jag har nu förbindelse mellan win-burken och servern. Jag har till och med lyckats installera en ssh-server så jag kan styra serven med putty.

Men nu tycks jag ha förlorat förbindelsen totalt med internet. Jag har startat om dhcp-programmet, nätverket och hela servern men det hjälps inte. Vad kan ha hänt nu då? Ifall det är svårt att felsöka så kanske det finns ett sätt nollställa conf-filerna om jag har kommit åt något dumt. Eller?

Edit: Ingen? Men det måste ju finnas fler än jag som har försökt sig på det här.
Senast redigerad av 1 BrigTSD, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Ja, kolla ditt modem, för det första, starta om, gör det strömlöst i ett par minuter, starta det.
Bild
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Jag har inget modem, utan direktuppkoppling. Men jo jag har provat allt sånt. Dra ur/sätta i kablar, omstart av allt iblandat osv... Men jag får börja om från början. Vet inte vad jag har kommit åt, men något som jag inte borde ha rört var det i alla fall.

Jag hittade den här guiden btw: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=111972

Kan det fungera?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Utan att ha lusläst alla skript så ser det ungefär ut som det jag använder. Jag tror att det ska fungera.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo, guiden funkar. Men jag skulle, för att börja med, bara använda två nätverkskort.
Och den som delar ut till dina windoz maskiner skulle jag koppla en hub till.....
Bara en känsla, för att det underlätta konfigurationen.
/peter
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Nice. :) Ska prova ikväll så fort jag får tid. Jo, en hub skulle underlätta helt klart. Särskilt för en n00b som mig. Men grejen är att jag har två nätverkskort liggandes förutom det som sitter integrerat i servern och snål som jag är så tänkte prova det först. Man kan ju ansluta ena burken först och se till att det fungerar innan man sätter tänderna i nästa.
Okänd

Inlägg av Okänd »

BrigTSD skrev: Nice. :) Ska prova ikväll så fort jag får tid. Jo, en hub skulle underlätta helt klart. Särskilt för en n00b som mig. Men grejen är att jag har två nätverkskort liggandes förutom det som sitter integrerat i servern och snål som jag är så tänkte prova det först. Man kan ju ansluta ena burken först och se till att det fungerar innan man sätter tänderna i nästa.
Självklart! Allting måste testas och provas. Jag tycker mycket om det.
Men särskild när det gäller brandvägg tyckte jag det var enklare med två kort.
Jag kör en Freesco linuxbaserat router som bara är toppen. Där har jag kopplat
trådlös och allt vad som går  ;) ;)
Förresten, n00b skulle jag inte kalla nån som gör det, vad du gör just nu  ;) ;) ;)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"