Kernel panic 2.6.38.2
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Re: Kernel panic 2.6.38.2
Kan du inte posta .config filen för make menuconfig?
Testa om den här fungerar. Det är isolinux som bootar upp Grub som vidare botar upp bzImage.
http://www.megaupload.com/?d=6CU7TRO9
Testa om den här fungerar. Det är isolinux som bootar upp Grub som vidare botar upp bzImage.
http://www.megaupload.com/?d=6CU7TRO9
- Konservburk
Även den finns inbyggd i kärnavbilden. Du kan plocka ut den så här:Heretic skrev:Kan du inte posta .config filen för make menuconfig?
Kod: Markera allt
tail -c+13411 /sökväg/till/bzImage_i586mmx | unxz | tail -c+2699869 | zcat | tee .config
Det har uppstått ett litet problem. Jag kan inte boota. Det är inte datorn eller kärnan eller Grub som är fel på. Utan det är själva skrivningen av filer. Det har jag gjort i Windows. Har inte tillgång till en linuxdator just nu.
Jag undrar om du kan posta kärnan + bootloaders scripten så kan jag kolla om det är USB-minnet som är sönder eller om det är så att bootloaders fungerar endast att göra i linux. t.ex. menu.lst.
Jag undrar om du kan posta kärnan + bootloaders scripten så kan jag kolla om det är USB-minnet som är sönder eller om det är så att bootloaders fungerar endast att göra i linux. t.ex. menu.lst.
- Konservburk
Menar du att det inte går att skriva till USB-minnet längre? Eller menar du att du inte vet om du lyckas skriva på rätt sätt?Heretic skrev:Det har uppstått ett litet problem. Jag kan inte boota. Det är inte datorn eller kärnan eller Grub som är fel på. Utan det är själva skrivningen av filer. Det har jag gjort i Windows. Har inte tillgång till en linuxdator just nu.
Det räcker inte eftersom själva boot-koden inte kommer med. Enda sättet att få med allting är att göra en avbild av hela USB-minnet.Heretic skrev:Jag undrar om du kan posta kärnan + bootloaders scripten så kan jag kolla om det är USB-minnet som är sönder eller om det är så att bootloaders fungerar endast att göra i linux. t.ex. menu.lst.
Jag hade Unetbootin på Lubuntu
Då tog man en isoavbildning som innehåller bzImage + grub och fat_stage1_5, stage1, stage2 och menu.lst.
Sen så skriver man dom via unetbootin till usbminnet.
Fungerade jätte bra i lubuntu, men i windows vista fungerar det inte. Visst, den skriver till usbminnet, men när man ska boota så händer det inget. Bara en svart ruta och en binkande _.
sudo apt-get install unetbootin
Fungerade jätte bra i lubuntu, men i windows vista fungerar det inte. Visst, den skriver till usbminnet, men när man ska boota så händer det inget. Bara en svart ruta och en binkande _.
- Konservburk
Jag har ingen erfarenhet av unetbootin, och jag vet inte hur det fungerar. Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den biten.Heretic skrev:Jag hade Unetbootin på LubuntuDå tog man en isoavbildning som innehåller bzImage + grub och fat_stage1_5, stage1, stage2 och menu.lst.Kod: Markera allt
sudo apt-get install unetbootin
Jag kanske kan virtualisera lubuntu med vbox.
Men unetbootin är jätte bra om du ska göra startbara usbminnen.
simpelt.
Men unetbootin är jätte bra om du ska göra startbara usbminnen.

- Konservburk
Ja, eller kan du inte använda live-cd annars?Heretic skrev:Jag kanske kan virtualisera lubuntu med vbox.
Det är säkert jättebra, men jag har aldrig använt det. Eftersom jag redan kan skapa boot-bara usb-minnen på egen hand så ser jag inte syftet med att sätta mig in i fler verktyg. Speciellt inte verktyg som förmodligen ger mig mindre kontroll över vad som egentligen händer.Heretic skrev:Men unetbootin är jätte bra om du ska göra startbara usbminnen.simpelt.
Jo, jag har en live-lubuntu. Hmm men måste man inte installera det för att kunna få tag på en fat_stage osv?Konservburk skrev:Ja, eller kan du inte använda live-cd annars?Heretic skrev:Jag kanske kan virtualisera lubuntu med vbox.
Det är säkert jättebra, men jag har aldrig använt det. Eftersom jag redan kan skapa boot-bara usb-minnen på egen hand så ser jag inte syftet med att sätta mig in i fler verktyg. Speciellt inte verktyg som förmodligen ger mig mindre kontroll över vad som egentligen händer.Heretic skrev:Men unetbootin är jätte bra om du ska göra startbara usbminnen.simpelt.
Edit: Hur har du lärt dig med linux? Själv lärt eller har du gått kurser? Hur kan du allt? Jag hade aldrig kunnat lista ut vilket kommando man skulle använda sig av för att läsa .config ur kernel. Inte ens tanken att göra det.
- Konservburk
Du kan installera saker precis som vanligt när du kör från live-skivan. Typ köra sudo apt-get install grub för att få tag i de filerna. Det du installerar hamnar bara i RAM och försvinner när du stänger av.Heretic skrev:Jo, jag har en live-lubuntu. Hmm men måste man inte installera det för att kunna få tag på en fat_stage osv?
Nu är vi lite utanför ämnet... men låt gå för den här gången.Heretic skrev:Edit: Hur har du lärt dig med linux? Själv lärt eller har du gått kurser? Hur kan du allt? Jag hade aldrig kunnat lista ut vilket kommando man skulle använda sig av för att läsa .config ur kernel. Inte ens tanken att göra det.

Jag köpte min första egna dator begagnad på våren 1996 och fick då med windows 95 (som jag aldrig kom helt överrens med). Mina datorerfarenheter innan dess var mest amiga och mac hos släkt och vänner, samt lite dos och windows 3.11 i skolan.
Hur kom jag då in på linux? Det var faktiskt så att aktuellt (eller om det kanske var rapport) hade ett längre inslag om linux i samband med att version 2 av linux-kärnan släpptes sommaren 1996. Jag blev nyfiken och bestämde mig för att testa. Det dröjde dock till framåt vintern innan jag lyckades komma över redhat 4. Jag hade ju inte tillgång till internet på den tiden.
Jag blev hur som helst så pass nöjd att jag aldrig ens funderade på att gå tillbaka till windows 95. Jag körde redhat fram till sommaren 1999 då jag bytte till debian i samband med att APT lanserades. Sen blev det ubuntu sommaren 2006.
Visst ska jag bara skapa en mapp som heter boot.
I mappen så ska det finnas bzImage och en mapp som heter grub. I grub så ska 4 filer finnas. fat_stage1_5, stage1, stage2 och menu.lst.
menu.lst ska innehålla.
I mappen så ska det finnas bzImage och en mapp som heter grub. I grub så ska 4 filer finnas. fat_stage1_5, stage1, stage2 och menu.lst.
menu.lst ska innehålla.
inget annat? något chmod någon stans? initramfs mappen? init filen? initramfs.cpio.gz ?default 0
timeout 10
title linux
root (hd1)
kernel /boot/bzImage
- Konservburk
Nej, inget annat, förutsatt att /boot/bzImage är den som redan har inbyggd initramfs. Det är möjligtvis om det behövs boot-kod på usb-minnet, dvs om du inte ens kommer fram till grub-menyn:Heretic skrev:inget annat? något chmod någon stans? initramfs mappen? init filen? initramfs.cpio.gz ?
sudo grub
root (hd1,0)
setup (hd1)
Räcker isolinux istället för grub?
Jag kan inte ens boota längre
Jag testar med vbox och inte ens det går.
Jag kan inte ens boota längre

- Konservburk
Nja. Just isolinux är för att göra cd-skivor bootbara. När det gäller USB-minnen med filsystemet FAT så heter det syslinux istället, och det går förstås att använda istället för grub.Heretic skrev:Räcker isolinux istället för grub?
Kan du boota en annan dator med det där USB-minnet?Heretic skrev:Jag kan inte ens boota längreJag testar med vbox och inte ens det går.
Om du är osäker på ifall felet beror på att du inte har lyckats göra USB-minnet bootbart, eller om det är något helt annat så kan du skapa en avbild av hela USB-minnet och ladda upp någonstans så kan jag undersöka om det hela ser bra ut. Typ så här:
dd if=/dev/sdb of=usb.img
Jag använder Plop diskett och den bootar från USB. Men sen så stannar det där.
syslinux verkar inte nå Grub, som ska nå bzImage.
http://www.megaupload.com/?d=MOTYKK59
- Konservburk
Jag kan inte se vad som är fel där eftersom du inte tagit med den delen av usb-minnet där själva boot-koden ligger. Gör en avbild av hela minnet istället.Heretic skrev:Jag använder Plop diskett och den bootar från USB. Men sen så stannar det där.
Bootkoden ligger i rar-filen.Konservburk skrev:Jag kan inte se vad som är fel där eftersom du inte tagit med den delen av usb-minnet där själva boot-koden ligger. Gör en avbild av hela minnet istället.Heretic skrev:Jag använder Plop diskett och den bootar från USB. Men sen så stannar det där.
Om du packar upp rar-filen så ser du att syslinux, grub och bzImage ligger där. Jag har inget mer annat där.
- Konservburk
Den egentliga boot-koden ligger i de första sektorerna av USB-minnet, dvs utanför själva filsystemet. Den biten fanns inte med i rar-filen.Heretic skrev:Bootkoden ligger i rar-filen.
Om du packar upp rar-filen så ser du att syslinux, grub och bzImage ligger där. Jag har inget mer annat där.
Då vet jag inte...Konservburk skrev:Den egentliga boot-koden ligger i de första sektorerna av USB-minnet, dvs utanför själva filsystemet. Den biten fanns inte med i rar-filen.Heretic skrev:Bootkoden ligger i rar-filen.

Har gjort koden i Vista.
- Konservburk
Gör en avbild av hela usb-minnet så att du får med all boot-kod. Ett lämpligt kommando är sudo dd if=/dev/sdb of=usb.img förutsatt att /dev/sdb är usb-minnet. Du kan göra det från en live-skiva. Det går antagligen att göra motsvarande även i windows, men jag vet inte hur.Heretic skrev:Då vet jag inte...Jag har FAT32 som filsystem.
Har gjort koden i Vista.