Bank ID

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Bank ID

Inlägg av it04-22 »

Jag undrar vad som är bästa alternativet för mig som använder BankID från swedbank nu med dagens moderna ubuntu. Kan jag använda mig att nexus personal Bank id som är byggt direkt för Ubuntu nu för tiden? Jag vet att jag försökte för några år sedan men då gick det inte att exportera bankfilen genom programmet utan behövde göras med ett ytterst obekvämt kommando.
Eller är det enklast att använda wine och windows versionen av nexus personal på något sätt?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Bank ID

Inlägg av Pink Panther »

Använder du Ubuntu "i386" skall det inte vara några problem med Swedbank. Jag installerade nyligen på en 64 det var lite besvärligare.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Jag installerade senaste versionen från install.bankid.com och programmet drog i gång utan problem. Var visserligen lite bökigt med att packa upp och installera det men de hade ju tydliga instruktioner för hur man skulle göra.
Men nu är det samma knepiga grej att jag inte kan importera. Det finns inget alternativ i programmet någonstans för att importera min fil från mitt usb minne där jag har filen. Varför är det så? Känns som att de lätt borde kunna lägga till den funktionen när de ändå redan har skrivit ett helt bankid program för linux(?).
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag håller med om det. Jag har också retat mig lite på att det inte går att importera och exportera bankid utan att använda kommandoraden.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Jag bumpar denna tråden lite, Jag får inte rätt på mitt bank-id på min Ubuntu alls. Jag har programmet installerat som sig bör Men när det kommer till att signera, eller legitimera så tar det stop och jag kommer inte åt filen eller programmet alls.
Jag använder 64bitars Ubuntu 10.10.

Jag lyckades med en workaround att installera det på min VMware windows 7 installation där det fungerade, men tanken är att jag vill ha det att fungera i Ubuntu och Google Chrome som är det jag använder mest.
fattaren

Inlägg av fattaren »

Har du provat om det funkar i firefox?
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Japp, har testat båda. Funkar inte på någon av Google Chrome eller Firefox 4.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Dockland skrev:Jag bumpar denna tråden lite, Jag får inte rätt på mitt bank-id på min Ubuntu alls. Jag har programmet installerat som sig bör Men när det kommer till att signera, eller legitimera så tar det stop och jag kommer inte åt filen eller programmet alls.
Jag använder 64bitars Ubuntu 10.10.

Jag lyckades med en workaround att installera det på min VMware windows 7 installation där det fungerade, men tanken är att jag vill ha det att fungera i Ubuntu och Google Chrome som är det jag använder mest.
"Jag använder 64bitars Ubuntu 10.10".

Det här skall funka. Läs instruktioner för 64bitars Ubuntu: http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal ... tarssystem

Du måste starta om Firefox. Någon gång har jag fått avinstallera bankID och göra proceduren en gång till. Men det kan ha varit något slarv fel. De här instruktionerna kan du också använda dig av i LMDE Linux.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Chrome funkar inte men väl firefox 3 eller 4. Installation och import/export sker dock via kommandorad medan det iriterande GUI ploppar upp så fort man ska skriva under nått när det inte behövs. :/

/Micke
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Tusen tack. Jag skall läsa på och öva lite.

Tack igen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"