Bank ID
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Bank ID
Jag undrar vad som är bästa alternativet för mig som använder BankID från swedbank nu med dagens moderna ubuntu. Kan jag använda mig att nexus personal Bank id som är byggt direkt för Ubuntu nu för tiden? Jag vet att jag försökte för några år sedan men då gick det inte att exportera bankfilen genom programmet utan behövde göras med ett ytterst obekvämt kommando.
Eller är det enklast att använda wine och windows versionen av nexus personal på något sätt?
Eller är det enklast att använda wine och windows versionen av nexus personal på något sätt?
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Bank ID
Använder du Ubuntu "i386" skall det inte vara några problem med Swedbank. Jag installerade nyligen på en 64 det var lite besvärligare.
//PP
//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Jag installerade senaste versionen från install.bankid.com och programmet drog i gång utan problem. Var visserligen lite bökigt med att packa upp och installera det men de hade ju tydliga instruktioner för hur man skulle göra.
Men nu är det samma knepiga grej att jag inte kan importera. Det finns inget alternativ i programmet någonstans för att importera min fil från mitt usb minne där jag har filen. Varför är det så? Känns som att de lätt borde kunna lägga till den funktionen när de ändå redan har skrivit ett helt bankid program för linux(?).
Men nu är det samma knepiga grej att jag inte kan importera. Det finns inget alternativ i programmet någonstans för att importera min fil från mitt usb minne där jag har filen. Varför är det så? Känns som att de lätt borde kunna lägga till den funktionen när de ändå redan har skrivit ett helt bankid program för linux(?).
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag håller med om det. Jag har också retat mig lite på att det inte går att importera och exportera bankid utan att använda kommandoraden.
- Dockland
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag bumpar denna tråden lite, Jag får inte rätt på mitt bank-id på min Ubuntu alls. Jag har programmet installerat som sig bör Men när det kommer till att signera, eller legitimera så tar det stop och jag kommer inte åt filen eller programmet alls.
Jag använder 64bitars Ubuntu 10.10.
Jag lyckades med en workaround att installera det på min VMware windows 7 installation där det fungerade, men tanken är att jag vill ha det att fungera i Ubuntu och Google Chrome som är det jag använder mest.
Jag lyckades med en workaround att installera det på min VMware windows 7 installation där det fungerade, men tanken är att jag vill ha det att fungera i Ubuntu och Google Chrome som är det jag använder mest.
-
Har du provat om det funkar i firefox?
- Dockland
- AVREGISTRERAD
Japp, har testat båda. Funkar inte på någon av Google Chrome eller Firefox 4.
- Pink Panther
"Jag använder 64bitars Ubuntu 10.10".Dockland skrev:Jag bumpar denna tråden lite, Jag får inte rätt på mitt bank-id på min Ubuntu alls. Jag har programmet installerat som sig bör Men när det kommer till att signera, eller legitimera så tar det stop och jag kommer inte åt filen eller programmet alls.
Det här skall funka. Läs instruktioner för 64bitars Ubuntu: http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal ... tarssystem
Du måste starta om Firefox. Någon gång har jag fått avinstallera bankID och göra proceduren en gång till. Men det kan ha varit något slarv fel. De här instruktionerna kan du också använda dig av i LMDE Linux.
//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Chrome funkar inte men väl firefox 3 eller 4. Installation och import/export sker dock via kommandorad medan det iriterande GUI ploppar upp så fort man ska skriva under nått när det inte behövs. :/
/Micke
/Micke

- Dockland
- AVREGISTRERAD
Tusen tack. Jag skall läsa på och öva lite.
Tack igen.
Tack igen.