Varför terminal

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Varför terminal

Inlägg av Dockland »

Hej alla. Varför används terminalen fortfarande i Linuxvärlden istället för ett mycket smidigare gui? Jag kan inte ett smack hur man packar upp filer och sedan försöker installera. Det går bara inte. Ingenstans hittar jag någon grundkurs i det heller. Det är lite surt.
JAg vill bara dubbelklicka, välja installera och sedan klart.
Någon som har koll?
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Varför terminal

Inlägg av fd.svensson »

Hej Dockland och välkommen hit :)
I Ubuntu är det mycket Terminal men i Kubuntu behöver du inte använda den alls om du inte vill. Kubuntu är också lite lättare
att lära sig än vad Ubuntu är om man kommer från Windows, det är mycket som liknar varann, förutom då att Kubuntu är mycket bättre 8)
Jag har nästan bara använt Ubuntu tidigare, men nu i och med Natty Unity (Jag testar Alfor) så gick jag över till Kubuntu
därför jag inte gillade Unity och fast Kubuntu Natty är en numera Beta, så har jag knappt behövt använda terminalen. Jag har naturligtvis testat Kubuntu tidigare
och då behövde jag inte använda terminalen en enda gång.
Så vill du ha ett bra Ubuntu utan terminal så föreslår jag Kubuntu. Av någon underlig anledning som jag inte kan förklara
så är bandhastigheten bättre i Kubuntu än vad den är i Ubuntu. Det har varit likadant varje dist jag provat.

Mvh Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Terminalen är alltid snabbare och mer exakt.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
johnjensen

Inlägg av johnjensen »

Och mer 1900-tal
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Jag använder Ubuntu och behöver nästan aldrig använda terminalen. Installera/avinstallera program kan man göra grafiskt med Programcentral för Ubuntu eller Synaptic. Det är bara om man behöver installera ett program som inte finns med där eller en nyare version av ett program än vad som finns med där som man behöver använda Terminalen. För en normalanvändare inträffar dock detta ytterst sällan eller aldrig.

Dock så kan jag kanske kritisera vissa personer på detta forum lite som ger hjälp och som alltid skriver kommandon för att installera program som "apt-get install ..." i sina svar trots att det går att göra grafiskt också. Det kan bli lite svårt för de som inte är vana vid Terminalen vilket framgår av trådskaparens inlägg.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Om man ska installera 30 givna program på flera datorer så är det bättre att använda terminalen.
Bara att skriva in programmen med hjälp av sudo apt-get install program1 program2 osv. och sen kopiera kommandot till dom andra datorerna.
Själv blandar jag, ibland terminalen och ibland synaptic. Däremot använder jag aldrig programcentralen för alla program finns inte med där.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om man kan terminalen så är den mycket enklare och kraftfullare än att klicka sig fem i ett GUI, men det är klart att det kräver mer arbete för att man ska lära sig hur man gör...

Dessutom stöder ett GUI ofta bara en liten del av det man rent praktiskt kan göra i en terminal. Ett GUI grundar sig ju på vad som är möjligt att göra i en terminal, men av praktiska skäl så stöder det bara det som är vanligt att göra...

Så operativsystem som inte har en "terminal" kommer alltid att vara klumpigare och mer begränsade än de som har det. Sedan finns ju då förstås mellanting som Windows, som iofs har en terminal (DOS), men där den är tämligen ofullständig och enfaldig även om den faktiskt blivit betydligt bättre på senare år...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 4 gånger.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Håller med övriga. Terminalen går mycket fortare att använda när man väl kan det, och är dessutom samma för alla Linuxbaserade operativsystem. Just jag föredrar GNOME, men om jag kommer till ett system med KDE och känner mig helt lost kan jag fortfarande använda terminalen för att göra samma saker.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Tack alla för svaren. Jag ville installera Open Office nya versionen som ännu inte hamnat på software center. Jag laddade ned någon packad fil och sedan har jag dubbelklickat på nästan alla filer efter jag packat upp programmet. Ingen av filerna fungerar att dubbelklika på för att installera. Hur gör jag? Jag testade termminalen också och skrev install, eller om det var setup, fick bara felmeddelande att det inte var körbar fil eller liknande. Var finns grundkurs på hur terminalen fungerar, vilka kommandon jag kan använda och hur jag använder dem. Vad händer med filerna, var hamnar de? etc.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Dockland skrev:Var finns grundkurs på hur terminalen fungerar, vilka kommandon jag kan använda och hur jag använder dem. Vad händer med filerna, var hamnar de? etc.
Urban Anjar skrev ihop en liten grundkurs för nybörjare uppdelad på 10 delar nu i somras:

del 1
del 2
del 3
del 4
del 5
del 6
del 7
del 8
del 9
del 10
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Dockland skrev:Tack alla för svaren. Jag ville installera Open Office nya versionen som ännu inte hamnat på software center. Jag laddade ned någon packad fil och sedan har jag dubbelklickat på nästan alla filer efter jag packat upp programmet. Ingen av filerna fungerar att dubbelklika på för att installera. Hur gör jag? Jag testade termminalen också och skrev install, eller om det var setup, fick bara felmeddelande att det inte var körbar fil eller liknande. Var finns grundkurs på hur terminalen fungerar, vilka kommandon jag kan använda och hur jag använder dem. Vad händer med filerna, var hamnar de? etc.
Kolla om det finns en ppa som innehåller den senaste versionen...
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Mycket bra och lättbegriplig. Pedagogiskt skrivet och med exempel och annat. Jättebra.

Däremot undrar jag fortfarande hur jag installera nya open office, då det är en fil som heter "OOo_3.3.0_Linux_x86-64_install-deb_en-US.tar.gz"
Jag kan packa upp den, men sedan är det stop. Finns massa mappar och så, och en fil som heter "update" mapparna heter "DEBS", "licenses" och "readmes"

Nu sitter jag här liksom. Jag laddade även ner en annan variant OOo_3.3.0_Linux_x86-64_install-rpm-wJRE_en-US.tar.gz.

Vad är det för skillnad, och hur installerar jag programmet? Jättebussigt om någon här på forumet vet hur man gör.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Nu är jag inte rikigt med. Vad är ppa?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Pavel

Inlägg av Pavel »

Om det är OpenOffice du vill installera gör du som i denna beskrivning:

http://pavel.frimix.se/2010/02/12/uppda ... -i-ubuntu/

Den är för OOo 3.2 så du får byta till rätt version. Notera att den senaste filen du laddat ner är en engelsk version och en RPM-fil. RPM är för andra Linuxvarianter. DEB är för Ubuntu.

En enklare variant är att du installerar LibreOffice istället. Det är i princip samma sak som OOo. Då får du öva på att installera en PPA:

http://pavel.frimix.se/2011/01/08/insta ... -i-ubuntu/

Det viktiga är att inse att Linux inte är Windows. Dubbelklickar finns, men oftast gör man på litet annat och ännu enklare sätt.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Tack alla. Testade med LibreOffice istället och fick det att fungera fint. Bortsett kommandot för att får det på svenska. Då fick jag felmeddelande.

"tim@tim-Ubuntu:~$ sudo apt-get install libreoffice|10n-common libreoffice|10n-sv libreoffice-help-sv
[sudo] password for tim: 10n-sv: command not found
10n-common: command not found
"

Fick inte uppmaning om att skriva in mitt lösen heller.

Vad är Gnome för någonting, Läser om det lite här och var, men hur vet jag om jag har gnome eller inte?

Jag kör Ubuntu 10.10 default liksom.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Jag har en fråga till. Jag hittar ingen ikon för att avinstallera programmet. Går det? Skall jag leta bland mapparna och deleta där eller finns det något kommando som går att använda på något sätt?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Dockland skrev: Vad är Gnome för någonting, Läser om det lite här och var, men hur vet jag om jag har gnome eller inte?

Jag kör Ubuntu 10.10 default liksom.
Gnome är en skrivbordsmiljö där man ser Program-Platser-System uppe till vänster vanligtvis. Sen finns det program som är utformade för att vara mer integrerade i Gnome än andra.
KDE är den andra stora skrivbordsmiljön som mer efterliknar Windows men mer än så vet jag inte för Gnome är min passion. ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Aha, okej. Taack. Jag vet inte om jag kör Gnome, men det spelar kanske ingen roll.

Nu skuklle jag installera VMware-player och drog hem en fil som heter "VMware-Player-3.1.4-385536.x86_64.bundle" och det händer inget när jag dubbelklickar på den. Har försökt klippa och klistra in det i terminalen och trycka enter, utan resultat.

Här är felmeddelandet

"tim@tim-Ubuntu:~/Downloads$ VMware-Player-3.1.4-385536.x86_64.bundle
VMware-Player-3.1.4-385536.x86_64.bundle: command not found
tim@tim-Ubuntu:~/Downloads$ install VMware-Player-3.1.4-385536.x86_64.bundle
install: missing destination file operand after `VMware-Player-3.1.4-385536.x86_64.bundle'
Try `install --help' for more information.
tim@tim-Ubuntu:~/Downloads$ ^C
"

Hur installerar jag det programmet?

Vad är det för generalfell jag gör ideligen. Det kan väl inte vara så krångligt, jag anser mig vara normalbegåvad och har pysslat med datorer sedan mitten av nittiotalet, men detta går över mitt förstånd varför det skall vara så svårt.

Vad skriver jag in i terrminalen för att installera WMware på datorn?

Jättesnällt att ni tar er tid everyhopa.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Jag klarade installera WMware. *Stolt*

Jag skrev "tim@tim-Ubuntu:~/Downloads$ sudo sh VMware-Player-3.1.4-385536.x86_64.bundle" i terminalen och vips så funkade det. Gäller det alla applikationer, att de installeras med det kommandot?

Hurra!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"