Hej!
Själv kör jag uppstartshanteraren när jag råkar ut för det men tycker ändå att det är mystiskt att inte få läsa om problemet alls. Kanske vi nybörjare tröttnar och överger Ubuntu när det händer. Hos mig händer det ibland med alla tre datorer jag har dualboot på. Den med bara Linux har jag inte märkt problemet alls.
Vad är det för problem kanske ni undrar? Jo att ibland efter en uppdatering bootar Memory test. Var gång händer det och det blir alltså att datorn tar en timma att starta upp, varje gång. Löses genom uppstartshanteraren men tycker inte det ska vara så här eftersom det skrämmer bort folk från Ubuntu.
Eller händer det bara mig och mina datorer av någon outgrundlig anledning? Hur får man det att sluta för evigt?
Min färgade åsikt är att det är sådana här konstigheter som gör att många väljer bort Linux = bygger på hatet över det så kallade "nörd Linux".
Mer tjat

Kommer ihåg när jag köpte min Laptop från känd handlare i Göteborg som skeppade datorer förinstallerade med Ubuntu. Nvidia m8800 GTX var grafikkortet som satt i. I ubuntu 8.04 var det installerade drivrutiner från Nvidia (inte de man kunde lägga in genom "Hårvarudrivrutiner"). När kärnan uppdaterades fick jag tjolahopp på skärmen. Fick forska och genolida att konfigurera med terminal. Tog några timmar för mig den ovana. Likadant vid nästa uppdateringa av Linuxkärnan. Till slut tröttnade jag och tog drivisarna som erbjöds i "Hårvarudrivrutiner" trotts att handlaren sa att de var sämre. Datorn har nu tuffat på sedan dess och har gått från 8.04 till 10.10. Någon annan person hade nog slängt ut Ubuntu och bara kört Windows (kör Win 7 när jag spelar).