Ubuntu på en egen partion ?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ubuntu på en egen partion ?

Inlägg av Maxim »

Hej Jag har nyss köpt en disk på 1tb och har formaterat den i 3 partioner den första ligger win xp på den andra har jag tänkt lägga in ubuntu den tredje ligger min data på från xp.
100 gb xp
100 gb ubuntu
700 ntfs för gemensamma filer
Men när jag ska installera 10:10 så kommer frågan upp om att dela med xp. Så vill inte jag ha det, jag vill ha xp på en egen plats och ubuntu på den andra partionen. jag har prövat att göra partitionen manuellt men kör fast lite hur ska man välja där?
det står något i stil med detta nedan..
/
/boot
/mem
/etc..
samt lite längre ner står det något start partition kan välja windows xp pro där.
hoppas ni förstår vad jag menar hur jag vill ha det xp på första 100 gb 10:10 på den andra 100gb och den tredje på 700 för filer som ubuntu kan dela med xp. kanske det finns någon bra how to install ubuntu whit xp?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu på en egen partion ?

Inlägg av philip5 »

Det råkar inte vara så att du försöker installera Ubuntu från Windows? I så fall installeras Ubuntu med wubi och i en stor fil som kommer ligga på Windows-partitionen skulle jag tro.

En installation som du vill göra görs med t ex en ubuntucd i och omstart av dator och därefter följer anvisningarna på skärmen. Kanske så du gör ändå?
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

/ betyder root eller ubuntupartition och den ska ha filsystemet ext4.
Sen behöver du en swap-partition, alltså en buffertpartition som inte behöver vara så stor (runt 1 GB). Har för mig att man väljer swap istället för något annat filsystem.
Sen är det klokt att ha ytterligare en partition som heter /home där dina inställningar kommer att hamn. Detta betyder att om du skulle behöva installera om Ubuntu någon gång så kommer inställningar för bokmärken, mail, chatkonton m.m. vara kvar.

Jag har delat upp det på följande sätt själv:

/ = 10 GB = ext4 = (formatera)
/swap = 1 GB = swap = (formatera)
/home = 70 GB = ext4 = (formatera)
/media/Stora = 500 GB = ntfs = (inte formatera)

Personligen lägger jag på extra GB på home eftersom där ligger mina bilder, dokument, musik m.m. men det är valfritt.

Om du dessutom vill kunna komma åt dina windowspartitioner så går det alldeles utmärkt att montera dessa.
Du ser vilka det är genom storlek och att det antagligen är ntfs-partitioner. Skriv då monteringspunkten där du vill att den ska mappas.
Vanligtvis är det bäst att lägga den under /media/<valfritt namn>. Glöm inte att dessa inte ska formateras.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Vill du därutöver ha lite mer handgriplig läsning om detta med partitionering på just en Linuxpartition (dina 100 gig för det och det inte är som Philip skriver, under windows, (för då blir det lite annat)) så finns det en del att läsa. Här, på forumet. Testa även sökfunktionen här ovan.

Men ännu ett tips skall du få: t.ex. här, hämtat från vår "Dokumentation", som du finner i denna sidas övre del.

Textmassan kan tyckas komplex där, men du behöver bara koncentrera dig på, det som omfattas av din fråga. Bläddra runt, så finner du.

ZX Spectrums förslag till partitionering inne på en partition (din 100 gig för Ubuntu), redan fixad och klar till sin sammanlagda storlek för Linux, är i överensstämmelse med vad även jag tycker.

Av de 100 gigen, c:a 10 för rooten / , lite för swappen och resten, får bli din /home-partition.

Börja installationen med att starta upp CD-skivan. Välj först att "pröva Ubuntu". När cd-skivan har startat upp och du har fått upp det skrivbordet, välj att starta GParted. (Enligt anvisningarna i länken här ovan. Dokumentationen är snart två år gammal, men i stort, ser det likadant ut idag).

I det programmet kan du sedan fixa till partitionerna i lugn och ro. Därefter går du tillbaks till skrivbordet och denna gång väljer du att starta upp installationen.

Under installationsfasen, där du skall välja hur Ubuntu skall installeras, väljer du "avancerat" och bläddrar fram det som du har gjort i GParted, för rooten, swappen och home.

Ordningsföljden dem emellan, är av underordnad betydelse. Men vanligast är kanske, att man har rooten, home och sist (eller först) swappen. Du väljer själv, hur du vill ha det. OpenSource.

Lycka till.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Tack för svaren jag har inte hunnit testat än och jag tror jag väntar tills 11:04 släpps ut så slipper jag göra om det 2 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"