Köpt läsplatta, hittas inte snälla! Hjälp! " LÖST"
Köpt läsplatta, hittas inte snälla! Hjälp! " LÖST"
Har köpt iriver cover story läsplatta.
Kan inte överföra eftersom den inte dyker upp i nautilus
Tips?
lasseroth@lasseroth-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 005: ID 0957:0600 Agilent Technologies, Inc.
Bus 002 Device 003: ID 04b4:0101 Cypress Semiconductor Corp. Keyboard/Hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 006: ID 12d1:14ac Huawei Technologies Co., Ltd.
Bus 001 Device 004: ID 03f0:2b17 Hewlett-Packard LaserJet 1020
Bus 001 Device 002: ID 046d:0805 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Kan inte överföra eftersom den inte dyker upp i nautilus
Tips?
lasseroth@lasseroth-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 005: ID 0957:0600 Agilent Technologies, Inc.
Bus 002 Device 003: ID 04b4:0101 Cypress Semiconductor Corp. Keyboard/Hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 006: ID 12d1:14ac Huawei Technologies Co., Ltd.
Bus 001 Device 004: ID 03f0:2b17 Hewlett-Packard LaserJet 1020
Bus 001 Device 002: ID 046d:0805 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Senast redigerad av 1 lasseroth, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Köpt läsplatta, hittas inte snälla! Hjälp!
Finns den med i output av lsusb-kommandot då? Om inte så har du nog inte någon module som har stöd för läsplattan?
Edit:
Jag hittade det här som låter intressant:
Edit:
Jag hittade det här som låter intressant:
Jag hittade tipset här: http://www.linuxquestions.org/questions ... ed-853254/To make it work with Linux, I had to change the file system type in Settings from MFT to MCS(UMS).
hittade också det men begrep inte vad jag skulle göra.
det är mycket tråkigt detta med Ubuntu, man vet redan innan man köper att man kommer att få problem.
Inte konstigt att det är så trögt att få Ubuntu att växa.
Får väl så småningom försöka hitta en windowsdator.
IRRITERANDE som vanligt.
Det verkade ju så bra detta, att man kan sitta hemma och låna böcker på biblioteket.
det är mycket tråkigt detta med Ubuntu, man vet redan innan man köper att man kommer att få problem.
Inte konstigt att det är så trögt att få Ubuntu att växa.
Får väl så småningom försöka hitta en windowsdator.
IRRITERANDE som vanligt.
Det verkade ju så bra detta, att man kan sitta hemma och låna böcker på biblioteket.
Du behöver ändra typ av anslutning i din läsplatta. Kolla i manualen för läsplattan om hur man gör. Verkar vara något i stil med att gå in i en meny i läsplattan och sen under Settings ställa om Connection type från MFT till MCS.To make it work with Linux, I had to change the file system type in Settings from MFT to MCS(UMS).
Jag laddade ner manualen till läsplattan och hittar faktiskt inte alternativen under Inställningar.
Det är ju så med Linux att man måste kontrollera att grejerna fungerar innan man slår till och köper. Det går inte bara att köpa och hoppas att grejen drar jämt med Linux, tyvärr. 
En nödlösning är ju att köpa ett SD-kort för läsplattan verkar ha stöd för det? Då kan du stoppa SD-kortet i datorn och därefter stoppa SD-kortet i läsplattan. Det borde väl fungera som en work-around? Om du inte har en slot för SD-kort i datorn så går det att köpa en multi card reader men då är vi tillbaka på ruta 1, dvs att hitta en som fungerar med Ubuntu.
Det finns minneskortläsare för en hundralapp och uppåt.

En nödlösning är ju att köpa ett SD-kort för läsplattan verkar ha stöd för det? Då kan du stoppa SD-kortet i datorn och därefter stoppa SD-kortet i läsplattan. Det borde väl fungera som en work-around? Om du inte har en slot för SD-kort i datorn så går det att köpa en multi card reader men då är vi tillbaka på ruta 1, dvs att hitta en som fungerar med Ubuntu.

skall kolla detta med sd kort, låter vettigt
SD-kort max 32GB står det i läsplattans specs: http://www.iriver.com/product/view.asp?pCode=002&pNo=80lasseroth skrev:skall kolla detta med sd kort, låter vettigt
Ok jag inte tittar på fel läsplatta... Jag tror du klarar dig med ett SD-kort som har låg hastighet (billigare) eftersom det är e-böcker vi snackar om. Du ska ju inte direkt filma i HD med din läsplatta.

Köpt sd kort, hittas nu MEN kan bara överföra fria filer.
Adobe digital editions hittar inte iriver och jag kan därför inte föra över filerna via adobe , drog över epubfil menm kan inte öppnas i iriver
Adobe digital editions hittar inte iriver och jag kan därför inte föra över filerna via adobe , drog över epubfil menm kan inte öppnas i iriver
Vad menar du med "fria filer"?
Jag menar en vanlig epoub fil går att föra över i Nautilus, från dator till
läsplattan. Bikliotekets filer däremot som har en lånetidsbegränsning på 28 dagar måste gå genom Adobe digital editions och loggas in för att funka.
Detta kan bara göras inom Adobe, transfern måste ske genom att man drar över filen från Adobe till ikonen som skall dyka upp/representera läsplattan.
Ingen sådan ikon syns i Adobe och därigenom funkar det inte.
I och för sig glad att det hela kommit så långt, får väl hitta windowsdator när jag skall låna på bibliotelet.
Fantastisk tjänst, detta med Bibblans e-böcker,
Sitta hemma och låna, Inte behöva lämna tillbaka, raderas automatiskt efter 28 dagar, samma bok kan lånas ut en miljon gånger , populära böcker kan man ju annars tvingas boka och stå i kö för. Snackade med biblioteket, upphovsrättsersättning i sin linda, biblioteket får betala 20:- för utlån.
"om detta blir för populärt kommer vi aldrig att klara kostnaderna" sa damen på biblioteket. Har ni kollat vad det kan kosta att köpa en bok? 150:- ! Dom är inte kloka, hur kan dom tro att man är villig att betala så mycket?
läsplattan. Bikliotekets filer däremot som har en lånetidsbegränsning på 28 dagar måste gå genom Adobe digital editions och loggas in för att funka.
Detta kan bara göras inom Adobe, transfern måste ske genom att man drar över filen från Adobe till ikonen som skall dyka upp/representera läsplattan.
Ingen sådan ikon syns i Adobe och därigenom funkar det inte.
I och för sig glad att det hela kommit så långt, får väl hitta windowsdator när jag skall låna på bibliotelet.
Fantastisk tjänst, detta med Bibblans e-böcker,
Sitta hemma och låna, Inte behöva lämna tillbaka, raderas automatiskt efter 28 dagar, samma bok kan lånas ut en miljon gånger , populära böcker kan man ju annars tvingas boka och stå i kö för. Snackade med biblioteket, upphovsrättsersättning i sin linda, biblioteket får betala 20:- för utlån.
"om detta blir för populärt kommer vi aldrig att klara kostnaderna" sa damen på biblioteket. Har ni kollat vad det kan kosta att köpa en bok? 150:- ! Dom är inte kloka, hur kan dom tro att man är villig att betala så mycket?
Nu har jag inte provat detta själv men gör ett sök i synaptic efter (libifp) sedan tror jag det skall gå att använda den fina spelaren amarok att hitta enheten och genom spelaren använda den.
EDIT: Tror inte det går med amarok så glöm det tipset.Om du vill läsa filer utav slaget EPUB mobi pdf och många fler är calibre ett utmärkt alternativ
Nu ska vi bara hitta läsplattan ochså ...
Info libifp
http://ifp-driver.sourceforge.net/libifp/
EDIT: Tror inte det går med amarok så glöm det tipset.Om du vill läsa filer utav slaget EPUB mobi pdf och många fler är calibre ett utmärkt alternativ
Nu ska vi bara hitta läsplattan ochså ...
Info libifp
http://ifp-driver.sourceforge.net/libifp/
Tror jag har hittat det du behöver för att använda hårdvaran tillsammans med gnome här.
http://ifp-gnome.sourceforge.net/
http://ifp-gnome.sourceforge.net/
Ja.. nu är det ju så att i och med jag köpte ett kort så syns alla mapparna i Nautilus.
Det problem som återstår är ju då...hur få läsplattan synlig inom adobe och detta verkar svårt
Det problem som återstår är ju då...hur få läsplattan synlig inom adobe och detta verkar svårt
Här är manualen till din läsare: http://www.iriver.com/support/download_ ... 027&page=1lasseroth skrev:Ja.. nu är det ju så att i och med jag köpte ett kort så syns alla mapparna i Nautilus.
Adobe Digital Editions finns tyvärr inte till Ubuntu/Linux:
Hur kör du Adobe Digital Editions i Ubuntu? I Wine eller? Här står att Adobe Digital Editions oftast inte hittar läsaren när man kopplar in den via USB och kör Digital Editions under Wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... &iId=15545The free download (Windows® and Mac OS) takes less than a minute to install over a broadband connection.
Som du säger. Det verkar svårt att få Adobe Digital Editions att hitta läsplattan när man kör programmet genom Wine.

Det verkar ju vara något med copyright som gör att man måste använda Adobe Digital Editions.

Jag misstänker att det går om du konverterar ljudböckerna till pdf-filer. Det står i specifikationerna för läsaren att den klarar pdf-filer. Så om du lyckas göra om dina ljudböcker till ett annat format så kanske det fungerar att lägga böckerna på minneskortet och därefter stoppa kortet i läsaren.
Här är några program som ska klara att konvertera epub-filer: http://edutechwiki.unige.ch/en/EPub#Conversion_software
Du kan ju alltid testa att installera Calibre från Ubuntus förråd och prova att konvertera en bok till ett annat format, t.ex. pdf:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install calibre
Kod: Markera allt
ebook-convert filnamn.epub filnamn.pdf
Grejen är väl den att Adobe Digital Editions har stöd för DRM och det är det som spökar när du vill använda eböckerna som du vill. Lösningen är därför att ta bort DRM. Hur lagligt det är att göra så får du hålla koll på själv.

vad jag gjorde var, här måste jag säga att detta bara var en demoversion,
laddade ner ett program som tar bort drm:en.
1 laddade ner ett drm remover program.
2. installerade det under wine, öppnar programmet
3. input/output + 1 klick.
4 drog över filen till min läsare.
Klart.
Detta kan naturligtvis inte rekommenderas eftesom ett sådant förfarande inte är lagligt. Det kan ju dock vara intressant att veta att det funkar.
Många klagar på att deras lagligt köpta böcker inte kan föras över, så det kan KANSKE finnas läge där det är moraliskt försvarbart.
laddade ner ett program som tar bort drm:en.
1 laddade ner ett drm remover program.
2. installerade det under wine, öppnar programmet
3. input/output + 1 klick.
4 drog över filen till min läsare.
Klart.
Detta kan naturligtvis inte rekommenderas eftesom ett sådant förfarande inte är lagligt. Det kan ju dock vara intressant att veta att det funkar.
Många klagar på att deras lagligt köpta böcker inte kan föras över, så det kan KANSKE finnas läge där det är moraliskt försvarbart.
Jag tror du kan ta bort DRM med Calibre i Ubuntu? Du behöver inte installera ett program i Wine. Det finns ett konverteringsalternativ i Calibre. Calibre går att köra grafiskt eller från Terminal-prompten. Sök på Calibre convert på youtube så hittar du olika videoguider. Aja, bra att det löste sig till slut. Då återstår bara det moraliska problemet då men det kanske du har löst redan?