Hur slippa använda lösenord?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hur slippa använda lösenord?
Hej Alla.
Nu kommer jag med mina nybörjarfrågor igen, hoppas ni orkar med en fråga till...
Jag har en burk där jag kör Ubuntu 10.10 och tanken är att bland annat använda den som filserver.
Jag har fått allt att funkar förutom en lite irriterande grej.
Jag måste logga in på utdelade ubuntu mappar för att komma åt dem, och det vill jag inte.
Till exempel: Varje gång jag startar om min Win 7 burk, så får jag kan inte återansluta till alla nätverksdiskar.
Då får jag klicka på den utdelade ubuntu mappen och logga in (eller rättare sagt bara skriva in användarnamn för jag har valt att inte ha nåt lösenord)
Men vi är flera i familjen som har egna datorer med andra användarnamn och de ska ju kunna komma åt allt smidigt.
Hur gör jag för att Ubuntu ska tillåta åtkomst till utdelat material utan att behöva ange användarnamn och lösen?
Det måste jag få till för att det ska bli en vettig fil & skrivarserver.
Fakta:
Ubuntu kunskaper= i princip noll. Så allt man kan göra via desktop underlättar...
Kör Ubuntu 10.10 Desktop
Win 7 på alla andra datorer.
Nu kommer jag med mina nybörjarfrågor igen, hoppas ni orkar med en fråga till...
Jag har en burk där jag kör Ubuntu 10.10 och tanken är att bland annat använda den som filserver.
Jag har fått allt att funkar förutom en lite irriterande grej.
Jag måste logga in på utdelade ubuntu mappar för att komma åt dem, och det vill jag inte.
Till exempel: Varje gång jag startar om min Win 7 burk, så får jag kan inte återansluta till alla nätverksdiskar.
Då får jag klicka på den utdelade ubuntu mappen och logga in (eller rättare sagt bara skriva in användarnamn för jag har valt att inte ha nåt lösenord)
Men vi är flera i familjen som har egna datorer med andra användarnamn och de ska ju kunna komma åt allt smidigt.
Hur gör jag för att Ubuntu ska tillåta åtkomst till utdelat material utan att behöva ange användarnamn och lösen?
Det måste jag få till för att det ska bli en vettig fil & skrivarserver.
Fakta:
Ubuntu kunskaper= i princip noll. Så allt man kan göra via desktop underlättar...
Kör Ubuntu 10.10 Desktop
Win 7 på alla andra datorer.
Senast redigerad av 1 Barbastark, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur slippa använda lösenord?
Har du provat att högerklicka på den mappen som du vill dela ut, och bockat i rutan för "Gäståtkomst"?
-
Japp...
Det funkar även om jag använder "guest" som användarnamn. Men jag måste fortfarande skriva "guest" varje gång...
Det funkar även om jag använder "guest" som användarnamn. Men jag måste fortfarande skriva "guest" varje gång...
Jag har letat på nätet men inte hittat något som kan hjälpa. Vi får hoppas att någon i forumet visar oss i rätt riktning.
Jag letade lite till och hittade något, dock är jag inte säker om det funkar och jag kan inte testa hemma heller. Och jag är rädd att du får jobba lite från terminalen.
Starta terminalen som finns under program tillbehör
skriv
du måste skriva in ditt lösenord, inget syns när du skriver, det är ok. Tryck enter.
Du kommer då att få upp konfigurationsfilen för samba, som är det protokoll och program som delar ut filer till bland annat windowsdatorer.
Bläddra neråt och leta efter nedan
Lägg till
security = share
guest account = nobody
Det ska se ut som nedan
Spara filen och starta sedan om din dator och kolla ifall det funkar.
Skulle det inte göra det, så får du in samma fil igen och ta bort de två raderna som vi lade till samtidigt som vi hoppas att någon förbarmar sig över oss.

Starta terminalen som finns under program tillbehör
skriv
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/samba/smb.conf
Du kommer då att få upp konfigurationsfilen för samba, som är det protokoll och program som delar ut filer till bland annat windowsdatorer.
Bläddra neråt och leta efter nedan
####### Authentication #######
# "security = user" is always a good idea. This will require a Unix account
# in this server for every user accessing the server. See
# /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/ServerType.html
# in the samba-doc package for details.
# security = user
security = share
guest account = nobody
Det ska se ut som nedan
####### Authentication #######
# "security = user" is always a good idea. This will require a Unix account
# in this server for every user accessing the server. See
# /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/ServerType.html
# in the samba-doc package for details.
# security = user
security = share
guest account = nobody
Skulle det inte göra det, så får du in samma fil igen och ta bort de två raderna som vi lade till samtidigt som vi hoppas att någon förbarmar sig över oss.

-
Tack, jag testade och det funkade inte.
Men sen löste jag problemet...
Vet inte varför men jag omformaterade disken och gjorde om samma procedur (högerklick share + guest) och det bara funkade..
Verkar som det var någon konstig rättighetsgrej eller nåt på disken.
Jag riktar ett stort tack för ert engagemang. Det är ju lite ovant med Linuxvärlden efter 10 år med win.
Så nu äntligen har jag min enkla server uppe och det ha gett mig mersmak.
SKa nog införskaffa en netbook eller nån anna leksak och köra lite med desktop ubuntu.
Men sen löste jag problemet...
Vet inte varför men jag omformaterade disken och gjorde om samma procedur (högerklick share + guest) och det bara funkade..
Verkar som det var någon konstig rättighetsgrej eller nåt på disken.
Jag riktar ett stort tack för ert engagemang. Det är ju lite ovant med Linuxvärlden efter 10 år med win.
Så nu äntligen har jag min enkla server uppe och det ha gett mig mersmak.
SKa nog införskaffa en netbook eller nån anna leksak och köra lite med desktop ubuntu.
Re: Hur slippa använda lösenord? (LÖST)
Skönt att du har fått det att fungera.