Terminalen

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
fattaren
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Terminalen

Inlägg av fattaren »

Undrar lite över terminalens funktion, har fått uppfattningen att man ska skriva "koder" där, t.ex. när man iblan ska installera ett program, men om man skriver su som man ska göra har jag fattat, får man upp att man ska skriva lösenord,,,,,,men där går inte att skriva något alls...... vad är terminalen och hur använder man den.

sammanfatta lite kort, har sökt men inte hittat något begripligt svar för en nybörjare inom linux.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Terminalen

Inlägg av Konservburk »

fattaren skrev:men om man skriver su som man ska göra har jag fattat, får man upp att man ska skriva lösenord,,,,,,men där går inte att skriva något alls......
Det är meningen att ingenting visas när du skriver lösenord i terminalen. Tangenttryckningarna regsitreras som de ska, men visas inte.

Men du har ett annat värre problem med su. Den kräver nämligen att du skriver in det så kallade root-lösenordet. Något sådan lösenord finns dock vanligtvis inte i ubuntu.
fattaren skrev:vad är terminalen och hur använder man den.

sammanfatta lite kort, har sökt men inte hittat något begripligt svar för en nybörjare inom linux.
I ubuntu är terminalen (Program -> Tillbehör -> Terminal) ett fönster där du kan skriva in textkommandon som sedan utförs när du trycker på nyradstangenten (enter).
fattaren

Inlägg av fattaren »

är terminalen samma som linux shell, läst instruktioner om att man ska skriva sudo eller su ja de är mycket med ubuntu, men jag är ändå glad att det funkar på min dator och det är väl extraprogram, windowsprogram man kan sakna, :( testat wine, men inte heller det begriper jag mig på.. känner mig lätt handikappad just nu XD
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

fattaren skrev:är terminalen samma som linux shell
Det är inte riktigt samma sak, men du kan utan vidare se det så som nybörjare. Egentligen ska du inte behöva bry dig om terminalen alls.
fattaren skrev:, läst instruktioner om att man ska skriva sudo eller su ja de är mycket med ubuntu
I ubuntu så skriver man sudo framför ett kommando när man vill ha skrivrättigheter i hela systemet. När den frågar efter lösenord skriver du in ditt vanliga lösenord (utan att du ser att något skrivs in).

Det där med su används främst i andra varianter av linux, och då skriver du istället in det så kallade root-lösenordet (som ju i vanliga fall inte finns i ubuntu).
fattaren skrev:men jag är ändå glad att det funkar på min dator och det är väl extraprogram, windowsprogram man kan sakna, :( testat wine, men inte heller det begriper jag mig på.. känner mig lätt handikappad just nu XD
Om det är något speciellt windows-program du saknar så föreslår jag att du skapar en ny tråd där du talar om vad det är får program så kanske du kan få hjälp att få igång det i linux, eller kanske hitta et motsvarigande program som är skapat för linux.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

fattaren skrev: om man skriver su som man ska göra har jag fattat, får man upp att man ska skriva lösenord,,
Om du har adminrättigheter med användaren du är inloggad som, så skriver du sudo, tex sudo apt-get install lynx installerar en webbläsare i terminalen. Läs mer om att installera och ta bort program i terminalen på http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/apt-get
fattaren

Inlägg av fattaren »

provade att göra så, skrev "sudo apt-get install lynx" men får upp password for wiklund.

första gången sa den att "tex" inte var installerad och talade om för mig vad jag skulle skriva, skrev det som terminalen sa, (ubuntu verkar vara en artificiell intelligens XD) men det resulterade bara i "password for wiklund"

finns det ingen ububtu skola, där man går igenom de olika sakerna...kanske finns på youtube när jag tänker på det...
fattaren

Inlägg av fattaren »

missade konservburkens svar. det var ett steg i rätt riktning. :)

provade peetras ex. och fick det att fungera när jag läste konservburkeninlägg efter att först ha missat det, tack för hjälpen ni båda. mkt uppskattat.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"