Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Konservburk skrev:Nu kommer vi till packeteringen. Det går antingen att bygga in direkt i kärnavbilden. Då pekar du bara General Setup -> Initramfs source file på katalogen där din nya root-filstruktur ligger och bygger om bzImage.
Du ska även lägga in din kärna på samma ställe. Om du inte är säker på att du har lyckats bygga din egen kärna rätt så kan du köra med ubuntus standardkärna till att börja med.
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/initramfs# cp /boot/vmlinuz* /media/disk/boot/linux.img
cp: målet "/media/disk/boot/linux.img" är inte en katalog
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/initramfs# cp /boot/vmlinuz* /media/disk/boot/
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/initramfs# ls
bin init
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/initramfs# cd /media/disk/boot
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/boot# ls
grub vmlinuz-2.6.35-22-generic vmlinuz-2.6.35-28-generic
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/boot#
Du får felet cp: målet "/media/disk/boot/linux.img" är inte en katalog.
Se till så att USB-minnet är monterat och att den har en boot-katalog där du kan lägga kärnavbilden och initramfs.cpio.gz
Konservburk skrev:Du får felet cp: målet "/media/disk/boot/linux.img" är inte en katalog.
Se till så att USB-minnet är monterat och att den har en boot-katalog där du kan lägga kärnavbilden och initramfs.cpio.gz
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk# ls boot
grub initramfs.pico.gz vmlinuz-2.6.35-28-generic
initramfs.cpio.gz vmlinuz-2.6.35-22-generic
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk#
Så?
Jag har inte hittat linux.img.
Du kan döpa filen till precis vad du vill. Jag kallade den för linux.img, bygger du en egen kärna kallas den bzImage, ubuntu kallar den vmlinuz-2.6.35-28-generic, men det spelar ingen roll vad den heter så länge som du skriver samma namn i filen menu.lst så att grub hittar den.
Jag ser även att du har kallat den andra filen för initramfs.pico.gz, dvs samma fil som jag kallade initramfs.cpio.gz tidigare. Åter igen spelar det ingen roll vad filen heter så länge som du skriver ekakt likadant i menu.lst även denna gång.
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk# ls boot
grub initramfs.pico.gz vmlinuz-2.6.35-28-generic
initramfs.cpio.gz vmlinuz-2.6.35-22-generic
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk#
Så?
Jag har inte hittat linux.img.
Du kan döpa filen till precis vad du vill. Jag kallade den för linux.img, bygger du en egen kärna kallas den bzImage, ubuntu kallar den vmlinuz-2.6.35-28-generic, men det spelar ingen roll vad den heter så länge som du skriver samma namn i filen menu.lst så att grub hittar den.
Jag ser även att du har kallat den andra filen för initramfs.pico.gz, dvs samma fil som jag kallade initramfs.cpio.gz tidigare. Åter igen spelar det ingen roll vad filen heter så länge som du skriver ekakt likadant i menu.lst även denna gång.
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/boot# l
grub/ initramfs.cpio.gz vmlinuz-2.6.35-22-generic vmlinuz-2.6.35-28-generic
Filen initramfs.cpio.gz är inte omdöpt till .cpio.gz. Så är man klar nu eller?
Du ska fixa menu.lst innan du är klar.
Heretic skrev:Jag ska ju ha linux.img i media/disk/boot men vart hittar jag den img filen?
Det är åter igen bara ett namn som jag har hittat på. Du har reda den filen, i två olika varianter till och med. Det är vmlinuz-2.6.35-22-generic och vmlinuz-2.6.35-28-generic, vilket är kärnavbilder med olika versionsnummer. Häng inte upp dig så mycket på att jag kallade kärnavbilden för linux.img i mitt exempel.
root@desktop-GA-7VAXFS:/media/disk/boot# l
grub/ initramfs.cpio.gz vmlinuz-2.6.35-22-generic vmlinuz-2.6.35-28-generic
Filen initramfs.cpio.gz är inte omdöpt till .cpio.gz. Så är man klar nu eller?
Du ska fixa menu.lst innan du är klar.
Heretic skrev:Jag ska ju ha linux.img i media/disk/boot men vart hittar jag den img filen?
Det är åter igen bara ett namn som jag har hittat på. Du har reda den filen, i två olika varianter till och med. Det är vmlinuz-2.6.35-22-generic och vmlinuz-2.6.35-28-generic, vilket är kärnavbilder med olika versionsnummer. Häng inte upp dig så mycket på att jag kallade kärnavbilden för linux.img i mitt exempel.
Jag har fixat menu.lst i /media/disk/boot/grub
okej, så då kan jag ta bort vmlinuz-2.6.35-22.
Jag vet att filen kan heta vadsomhelst.img, men det är just .img filen jag inte hittar.
Heretic skrev:okej, så då kan jag ta bort vmlinuz-2.6.35-22.
Om du inte tänker använda den versionen av kärnan så kan du ta bort den, ja.
Heretic skrev:Jag vet att filen kan heta vadsomhelst.img, men det är just .img filen jag inte hittar.
Du får kalla filen precis vad som helst (Det måste inte vara .img på slutet). Just nu heter den vmlinuz-2.6.35-28-generic. Antingen ser du till att det står precis samma sak i menu.lst, eller så döper du om den:
Heretic skrev:okej, så då kan jag ta bort vmlinuz-2.6.35-22.
Om du inte tänker använda den versionen av kärnan så kan du ta bort den, ja.
Heretic skrev:Jag vet att filen kan heta vadsomhelst.img, men det är just .img filen jag inte hittar.
Du får kalla filen precis vad som helst (Det måste inte vara .img på slutet). Just nu heter den vmlinuz-2.6.35-28-generic. Antingen ser du till att det står precis samma sak i menu.lst, eller så döper du om den:
Det ser ut att vara ganska likt, ja. Skillnaden är att du har en egen initramfs istället för den som kommer med tinycore.
Heretic skrev:Så då ska jag bara stoppa in den här i min gamla dator. Har gjort en disket som bootar från USB.
Edit:
*** BOOT ERROR ***
No boot device found, please retry it
Kan det vara filsystemet som är fel på? ext4 kanske inte fungerar?
Eller måste jag göra Unetbootin ?
Det är inget fel på ext4. Du måste in och pilla i bios så att den hittar var den ska boota ifrån. Det är möjligt att ett alltför gammalt bios inte klarar av att boota från usb. Då kan du kanske lägga grub på en floppy istället.
Det kan också vara så att du inte har lyckats installera grub på usb-minnet ordentligt. Testa om det går att boota från samma usb-minne med en annan dator.
Det ser ut att vara ganska likt, ja. Skillnaden är att du har en egen initramfs istället för den som kommer med tinycore.
Heretic skrev:Så då ska jag bara stoppa in den här i min gamla dator. Har gjort en disket som bootar från USB.
Edit:
*** BOOT ERROR ***
No boot device found, please retry it
Kan det vara filsystemet som är fel på? ext4 kanske inte fungerar?
Eller måste jag göra Unetbootin ?
Det är inget fel på ext4. Du måste in och pilla i bios så att den hittar var den ska boota ifrån. Det är möjligt att ett alltför gammalt bios inte klarar av att boota från usb. Då kan du kanske lägga grub på en floppy istället.
Det kan också vara så att du inte har lyckats installera grub på usb-minnet ordentligt. Testa om det går att boota från samma usb-minne med en annan dator.
När jag körde andra linux distar på den gamla datorn så fungerade det när jag hade Unetbootin och fat32 på"usb. Kanske kan göra boot och initramfs till en liten iso-fil, sen använda Unetbootin för att göra det startbart.
Unetbootin fungera jätte bra Men ska kolla på grub
Heretic skrev:När jag körde andra linux distar på den gamla datorn så fungerade det när jag hade Unetbootin och fat32 på"usb. Kanske kan göra boot och initramfs till en liten iso-fil, sen använda Unetbootin för att göra det startbart.
Unetbootin fungera jätte bra
Jag vet inte exakt vad unetbootin gör, men det är troligtvis inget alltför magiskt.
desktop@desktop-GA-7VAXFS:~$ ls /media/disk/boot/grub
e2fs_stage1_5 menu.lst stage1 stage2
desktop@desktop-GA-7VAXFS:~$ ^C
desktop@desktop-GA-7VAXFS:~$
Ser inget fel iallafall. Så då blir det Unetbootin
Du har stage-filerna. Men frågan är om du har installerat själva boot-koden? Det är steget när du kör sudo grub och sedan från grub-prompten kör root (hd1,0) och setup (hd1) med rätt siffror.
Heretic skrev:När jag körde andra linux distar på den gamla datorn så fungerade det när jag hade Unetbootin och fat32 på"usb. Kanske kan göra boot och initramfs till en liten iso-fil, sen använda Unetbootin för att göra det startbart.
Unetbootin fungera jätte bra
Jag vet inte exakt vad unetbootin gör, men det är troligtvis inget alltför magiskt.
desktop@desktop-GA-7VAXFS:~$ ls /media/disk/boot/grub
e2fs_stage1_5 menu.lst stage1 stage2
desktop@desktop-GA-7VAXFS:~$ ^C
desktop@desktop-GA-7VAXFS:~$
Ser inget fel iallafall. Så då blir det Unetbootin
Du har stage-filerna. Men frågan är om du har installerat själva boot-koden? Det är steget när du kör sudo grub och sedan från grub-prompten kör root (hd1,0) och setup (hd1) med rätt siffror.
Så blev det efter jag gjore Unetbootin. Men nu vet jag vad problemet är och det är att den bootar inte. men undra om jag ska testa på ett USB som har FAT32, men vilken fil skulle man ha då?
Edit: nope tror inte det är ext4 som är fel på.
Men är verkligen e2fs_stage1_5 rätt?
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 31 gånger.
Den kör tydligen syslinux som boot-loader istället för grub.
Heretic skrev:Men nu vet jag vad problemet är och det är att den bootar inte. men undra om jag ska testa på ett USB som har FAT32, men vilken fil skulle man ha då?
Testa det du. Filen för FAT heter fat_stage1_5.
Skiter sig allt annat så kan du kanske utgå från ett USB-minne som du vet bootar i den gamla datorn och modifiera efter behag.
Den kör tydligen syslinux som boot-loader istället för grub.
Heretic skrev:Men nu vet jag vad problemet är och det är att den bootar inte. men undra om jag ska testa på ett USB som har FAT32, men vilken fil skulle man ha då?
Testa det du. Filen för FAT heter fat_stage1_5.
Skiter sig allt annat så kan du kanske utgå från ett USB-minne som du vet bootar i den gamla datorn och modifiera efter behag.
find: "fat_stage1_5": Filen eller katalogen finns inte
Jag tror att det är de. Men hur säker är du att man kan göra om vmlinuz-2.6.35.28-generic till linux.img?