Wget är för att kunna ladda ner en linuxkärna för att uppdatera.
VIM är för att kunna läsa text.
Python är för att kunna köra mina scripts.
Apache är för att kunna hosta upp en hemsida i HTML. MySQL behövs inte.
Irssi är för att kunna ha IRC - mest bara för det socialas skull.
bZip2 är för att kunna packa upp tarballs.
GRUB är för att boota linuxkärnan.
Lynx är för att kunna leta reda på en linuxkärna, om jag vill uppdatera den.
Och allt ska jag ha på ett USB minne. Men då kanske ni tänker att "nää, det går, men det kommer krasha". Men jag tänker inte skriva till minnet. Jag tänker bara läsa ifrån det.
Vi säger att jag har allt på ett USB minne. Det ska vara som en live-cd. Jag tänker inte installera själva oprativsystemet på USB, utan jag tänker bara ha filsystem ext3 på den, eller ext4. Jag stoppar in USB-stickan i USBenheten. Startar datorn från USB och sen installerar alla dessa program jag vill ha på usb minnet. Bara en gång räcker det.
Men alla rörlig data som kommer skrivas till USB-stickan ska lagras på RAM-minnet. Det kommer bara vara filer med lite text i. Filerna kommer bara vara några kb stort. Den disten ska vara så simpel som möjligt och jag kräver endast att den är snabb,stabil och all rörlig data lagras i RAM-minnet. Fast data som program + kärnan ska vara på USB-minnet och där ska den bara läsas. Visst om jag stänger av eller startar om datorn så tappar jag allt, därför tänker jag ha en mapp i USB minnet som en backup som sedan kopieras över till RAM-minnet, och då rullar allt på igen

Hårdvara:
* CDrom
* Floppy
* USB 1.0 2x
* 160 MB RAM
* 200 Mhz MMX
* Nätverkskort
Då är min frågeställning:
1. Det finns många manualer hur man kompelimerar program. Men just att kompelimera en linuxkärna och göra så GRUB bootar upp den, vet jag inte hur man gör. Det finns manualer hur man kompelimerar en ny linuxkärna, men inte hur man kompelimerar en linuxkärna och sedan gör den till en isofil som är bootbar.
2. Behöver jag swap? Hört att swap i USB är inget att rekommendera för jag ska inte skriva till USB, bara läsa. Kan jag ha en liten del av RAM-minnet som swap?
3. Hur lagrar man all rörlig data i RAM-minnet?
MvH