ubuntu 10.10 och telia trådlöst internet

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
fattaren
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

ubuntu 10.10 och telia trådlöst internet

Inlägg av fattaren »

Hej alla glada ubuntare, hade hoppats att få allt att fungera på min laptop, har inte installerat ännu för när jag testkörde från cdrom så kunde jag inte installera programvaran i stickan... vad beror det på?

har använt sökfunktionen och hittat en lösning för ubuntu 10.04, gäller samma för 1010?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Re: ubuntu 10.10 och telia trådlöst internet

Inlägg av ZX Spectrum »

Har du kollat om stickan fungerar utan cd-skivan?
Cd-skivan är antagligen för windowsdatorer.
Du kan trycka på nätverksikonen uppe till höger i panelen och se om den hittas.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
fattaren

Inlägg av fattaren »

med cd skivan menar jag ubuntu skivan jag kör ubuntu från. menar du att programvaran på stickan(modemet) är för windows... ja det borde det ju vara. har tryckt på nätverksikonen, hittar inte modemet.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du behöver antagligen installera ett par paket för att få dongeln att fungera. Vet inte om de är installerade per default för 10.10 men det diskuterades att göra så.

Så kolla det med Synaptic som du hittar under System > Administration > Pakethanteraren Synaptic. Installera sen paketen usb-modeswitch och usb-modeswitch-data.

Prova sen med att plugga ur och i dongeln igen.

Orsaken är att dongeln detekteras felaktigt som ett vanligt usb-minne om de paketen inte är installerade.
fattaren

Inlägg av fattaren »

Tack, ja det fanns nog redan klar, antagligen så titta jag fel eller så var det för enkelt, man e ju van vid windows XD

DÅ har man installerat ubuntu och det ser ju riktigt trevligt ut. verkar lovand, tror jag blev biten av ubuntu ulven

Tack för hjälpen
Skriv svar

Återgå till "Internet"