Hej Alla.
Jag är helt ny på det här med Linux & Ubuntu.
Jag har installerat Ubuntu Desktop (10.10) på en gammal burk jag har och ett syfte med detta är att använda den som NAS.
Nu till mitt problem som jag inte lyckats lösa.
Jag kommer inte år Ubuntu datorn ifrån Win 7 datorn.
Det fungerar år andra hållet, jag kommer åt allt utdelat på win 7 datorn ifrån ubuntu datorn.
I win datorn kommer inte ens Ubuntu datorn upp under nätverk - Datorer.
Detta har jag gjort:
Jag har testat:
- Högerklicka på en mapp och utdelningsalternativ - hjälpte inte.
-Skriva shares-admin i kommandofältet och fått upp gui:t för det - Funkar inte (verkar inte vilja installera samba) utan när jag kört den kan jag bara dela ut i Linux nätverk (NFS?)
-Har testat att dra ner samba manuellt i programhämtaren - Fattar inte. Får det inte att funka.
-Jag har testat att pinga ubuntu burken ifrån win datorn och det fungerar utan problem så de kan ju prata med varandra.
-Installerat om hela Ubuntu en gång till ifall det var nåt strul med installationen...
Vad göra?
Kan inte hitta utdelade Ubuntu mappar i Win 7
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kan inte hitta utdelade Ubuntu mappar i Win 7
Hej och välkommen
Har du samma namn på arbetsgruppen i båda datorerna?
Vill minnas att Windows bara hittar datorer på nätet som ligger i samma arbetsgrupp, åtminstone som default.
Här också en gammal guide som kanske kan ge dig några tips:
Dela ut filer till Windowsnätverket

Har du samma namn på arbetsgruppen i båda datorerna?
Vill minnas att Windows bara hittar datorer på nätet som ligger i samma arbetsgrupp, åtminstone som default.
Här också en gammal guide som kanske kan ge dig några tips:
Dela ut filer till Windowsnätverket
-
Jag har samma på båda "workgroup"
Har kört samba fast den via desktop med ett gui. Men det går inte helt enkelt. Eftersom jag inte kan dela ut till win nätverk så verkar det som nåt fel med samba, men jag fattar inte vad. Har följd en mängd olika guider och det ska ju vara ganska simpelt men det hoppar inte igång
Har kört samba fast den via desktop med ett gui. Men det går inte helt enkelt. Eftersom jag inte kan dela ut till win nätverk så verkar det som nåt fel med samba, men jag fattar inte vad. Har följd en mängd olika guider och det ska ju vara ganska simpelt men det hoppar inte igång
Japp, den är en förutsättning för att Ubuntu NASen ska dyka upp i Windows.Barbastark skrev:Eftersom jag inte kan dela ut till win nätverk så verkar det som nåt fel med samba
Är paketet samba installerat?
Kolla med Synaptic som finns under System > Administration.
Om samba är installerat, snurrar samba?
Kolla status genom att klistra in följande kommando i terminalen:
Kod: Markera allt
service smbd status
Om inte, går den att få igång med kommandot:smbd start/running, process xxx
Kod: Markera allt
sudo service smbd start
Terminalen hittar du under Program > Tillbehör.
-
NU verkar det funka. Måste blivit något fel i installationen. Installerade ubuntu för 3:e gången precis och då bara funkade det direkt.
Mycket märkligt, har nog gjort samma sak 25 gånger tidigare...
Men stort tack.
Mycket märkligt, har nog gjort samma sak 25 gånger tidigare...
Men stort tack.
Bra att det löste sig 
Har hänt mig också nån gång efter en installation att jag tvingats installera om vissa paket som inte blivit korrekt installerade. Mitt nästa förslag hade annars varit att installera om hela samba-komplexet inkl konfigurationsfiler.
Då tar jag mig friheten att markera tråden som löst denna gång.
Att markera tråden som löst gör normalt trådskaparen genom att klicka på den gröna bocken längst ner till höger i det inlägg, alternativt det första av de inlägg, som löste problemet. Så nästa gång är det din tur

Har hänt mig också nån gång efter en installation att jag tvingats installera om vissa paket som inte blivit korrekt installerade. Mitt nästa förslag hade annars varit att installera om hela samba-komplexet inkl konfigurationsfiler.
Då tar jag mig friheten att markera tråden som löst denna gång.
Att markera tråden som löst gör normalt trådskaparen genom att klicka på den gröna bocken längst ner till höger i det inlägg, alternativt det första av de inlägg, som löste problemet. Så nästa gång är det din tur