Jag glömde nästan:
Viktigt.
crystalspace måste installeras, det är spelmotorn. Installerades lätt med pakethanteraren synaptic.
Kan hända fler lib-filer krävs. Kolla felmedelanden i terminal-fönstret.
Om det är första gången man använder terminal-program, så borde man ha en liten fin guide på svenska.
Jag hittar lite på:
http://ubuntu-se.org/wiki/Huvudsida
Terminal-programet visar ett litet fönster. Där man kan skriva kommandon.
Där visas några tecken för pekaren först, som säger vilken map man är i, (sökvägen).
På min dator cn, står det "cn@cn-desktop:~$"
Om jag direkt skriver cd /home så ändras pekaren till: "cn@cn-desktop:/home$ "
(Jag brukar kopiera sökvägen från filbläddraren och klistra in).
(
På förra Linux använde jag filbläddrare med terminal -fönster under och som hade administratörättigheter (rot),där fick man sökvägen automatiskt).
cd används för att ändra sökvägen.
./ för att köra ett program. Om man skriver "./namn", då körs programet namn igång, om det finns i mapen, som sökvägen visar.
Det som är bra är att felmedelande visas vid installationen, så man kan ofta se vad som man måste installera. (t.ex. crystalspace).
I pakethanteraren synaptic, är det lättare, den hittar själv alla biblotek (lib) mm som behövs.
Jag vet inte om apt-get ger samma som pakethanteraren. Det är mycket jag inte vet.
Avinstallation:
Om man hittar mapen PlaneShift, så finns uninstall där.
Man skriver då cd sökväg dit i terminal-fönstret.
Därefter
Alltså programmet uninstall i mappen PlaneShift startas.
På min dator fick jag en liten planeshift-fil i /usr/bin. När jag öppnade den för att visa innehåll, så stod bara sökvägen till programmet planeshift. Alltså via denna länk kan man hitta mapen.
Köra PlaneShift:
I mappen PlaneShift skall filerna pslaunch och pslaunch.bin vara körbara.
Om inte så ändra egenskaper till körbar (se om sudo chmod a+x namn).
Wine:
Windowsversionen bör vara svårare att köra under wine eller PlayOnLinux, men möjlig.
Rättigheter: är nått som ofta irreterat mig, man har inte rätt att ändra eller köra filer.
Men kan fixas med sudo chmod a+x namn.
I framtiden kommer nog mer att kunna installeras med pakethanteraren.
Och PlaneShift borde finnas med.
När man väl börjar spela, så hamnar man i ett litet område, där man skall tränas spela.
Även om man väljer non-RP (roll playing) servern.
Men bara klicka på dator-styrda snubbar och på symbolen för att tala (mun).
Göra några uppdrag. Få en mining-tools (sten-hacka) mm.
Spoiler tips nedan:
Jag avslöjar bara lite, som man nog måste fråga om:
Viktiga quest (uppdrag) hos datorsnubben Harnquist och magikern. Senare ca 15 uppdrag vid "Bronzedoor"för att komma till "Winch", därefter kan man köpa riddjur.
Man kan göra avancerade kommandon, flera på en gång under en tangent (hotkeys).
t.ex. få riddjuret att tala, atackera mm. Eller flera "/dig iron /dig coal."
Järn finns (utanför Norra porten första staden, efter en bit till höger Magikern och där finns coal. Till vänster förbi en enda kulle finns järn. Euquip hackan och kör komandot /dig iron. Svårt att förklara enkelt.
Men bara prova, testa, leta. finns många fler mineraler.
Nått som jag aldrig själv skulle komma på, var att hoppa i Lanx-well, men man dog inte.
Där nere kunde man /dig ruby i vatten bassänger och /dig diamonds kring pelare.
Christer
Tillägg:
Övning:
Skriv
i terminalfönstret.
Här behövdes inte " ./ ".
Efter 5 sec visar glxgears 9907 FPS på min dator och duger för PlaneShift mm.
FPS=frame per sec, för liten bildruta?
Jag har den riktiga drivrutinen för nvidia grafikkort Geforce 9800 GT.
(Utan denna vore datorn betydligt slöare i grafiken.)
Tillägg:
Om programmet låser sig:
Jag har lagt in ett snabbkomando i Ubuntu (Crt+pil) så jag växlar till nytt skrivbord, där jag ibland har programmet "Systemövervakare". Där kan jag markera program och tvinga avsluta det. (Man kan se vad datorn sysslar med.)
Denna brukar funka, även om programmet är helt låst.
Det finns andra snabbkomandon.
Vid stora fel i systemet:
Jag har aldrig testat, men det verkar som jag vid uppstart har ca 8 st återställningspunkter.
Jag gissar att om nått pajar rejält, så kan jag välja en tidigare återställningspunkt och köra vidare. (Jag kör multiboot windows och Ububtu).
Utanför ämnet: Jag är ganska gammal, men det blir fler och fler äldre som tycker vissa datorspel kan vara roligare än bingo och korsord. När nuvarande 30-åringar blir 60 så blir det säkert ännu fler äldre. Nu är åldern på medelspelare 35 år enligt någon studie.