Okej alla Ubuntu Kufar / Experter / Mästare här inne...
Nu har jag tröttnat på att läsa tutorials som säger samma sak (fast på olika sätt) eller som säger precis allt som jag inte behöver veta för att lösa just MINA problem. Jag har också tröttnat på att sitta på detta forum och skriva massa trådar som sen inte får svar, eller där svaren inte är svar på det som jag har problem med.
KORT SAGT SÅ ÄR JAG TRÖTT PÅ ATT INTE FÅ EN LÖSNING PÅ MINA PROBLEM !
Så, eftersom jag varken har tiden, orken och lusten att sitta på detta forum och skriva trådar samt läsa tutorials tills jag hamnar på dekis så skapar jag denna tråd som säkert kommer få fart på Er Kufar / Experter / Mästare som kan en massa och som givetvis skrattar åt en fucker som mig som inte kan eller vet något och som egentligen tycker att detta är rätt ointressant men som tyvärr behöver en egen server burk.
BAKGRUND
I stället för att spendera resten av mitt liv detta träsk så blir i stället min fråga "Vem har kunskapen att tjäna pengar ? ? ?"
Om du som läser detta VET med dig att du kan hjälpa mig i mina problem så är jag villig att betala en ersättning för att slippa sitta och skriva rader som dessa på detta forum. Jag kommer (så tydligt jag kan) att sammanfatta min situation så att den som tror sig VETA kan få en överblick i vad som skall göras. För att slippa idioter som vill försöka pippa mig på dineros så kommer jag att ta en inledande kontakt för att ställa frågor kring din "expertis" och varför just "DU" tror dig kunna lösa detta, samt känna av om vederbörande är pedagogiskt lagd så det inte är en upp speedad RedBull pundare som jag behöver försöka förstå.. (Då får jag mer utbyte i att prata med 3 åringar på dagis)
FÖRUTSÄTTNINGARNA
Okej, så tanken är att jag skall ha en egen server burk som skall stå och brumma samt kosta pengar. Låter nedlåtande, ja men tyvärr nödvändigt ! Burken skall användas som "webserver" för olika hemsidor som jag gör så att dessa snabbt och enkelt kan läggas upp och testköras samt presenteras ut mot nätet. Det kan även bli aktuellt att behöva kunna logga in externt på servern från min Notebook för att uppdatera / ändra eller ta bort filer, mappar, sidor eller annat som jag lagt upp på servern.
Tacksamt är om det även går att skapa olika "användar" konton med "logg in" funktion om en ev. "kund" skulle vilja uppdatera, ändra sin hemsida själv då jag inte har tid eller möjlighet.
Sidorna som görs är i HTML samt Flash och dessa hanterar funktioner som Php, Xml, Videostreaming, Mp3streaming samt viss databas hantering, kontaktformulär osv.. Det är således inte frågan om att lägga upp / kunna se en enkel html sida.
NUVARANDE SITUATION
Idag har jag en burk där Ubuntu Destop är installerad samt att jag har laddat hem och installerat paketen PHP5, MySql-Server, Apache2, phpMyAdmin.
Dessa skall (utgår jag ifrån) fungera då jag gjort följande:
Apache2 = It works !
Php5 = 127.0.0.1/phpinfo/php
phpMyAdmin = localhost/phpmyadmin/
Utöver detta så har jag även lagt upp en mapp / folder på "/var/www" med en "enkel" hemsida i. Denna visas när jag testar localhost/site/index.html till viss del. Php funktionerna fungerar inte, html scripten för sidans bakgrund fungerar inte. Det enda som syns är Flash.
MISSION (IMPOSSIBLE?)
Uppdraget är att få min server burk att kunna fungera efter de krav som jag har, samt klara de olika funktioner som sidorna kräver för att kunna fungera utan problem både local och www.
Jag skall enkelt och lätt kunna lägga upp nya sidor när dessa skall behöva testas / ses / visas och det skall gå att logga in på servern externt för att kunna ändra, uppdatera, ta bort osv. Det skall även gå att skapa "kund konton" med möjlighet att logga in och editera. Du som läser detta och som VET med dig att du KAN allt detta vet säkert vad som behöver göras när omständigheterna och kraven är som ovan nämnts.
SUMERING
För att slippa fuckers, idioter, skojare och icke kunniga samt andra personer som inte kommer göra annat än att ta min tid i anspråk så vill jag att du läser följande NOGA.
* Du skall VETA med dig att detta är något du gör i sömnen utan att tänka.
* Du skall på ett enkelt och pedagogiskt sätt kunna förklara dig utan att det blir i termer som enbart skaparen av universum förstår.
* Du skall ha tålamod med att jag inte kan eller vet och samtidigt förstå att jag kan en massa saker i livet men inte det DU kan. (Det är därför som jag skriver denna tråd). Detta innebär såldes att jag inte är insatt i Ubuntu, Servers, eller hur man gör alla kommandon, inställningar och konfigurationer som behövs göras.
* Du skall besvara denna tråd till mig privat och där ange varför du vill hjälpa mig, ditt ersättnings krav och hur jag kan kontakta dig.
* Du får gärna återkoppla på denna tråd om det finns frågor eller funderingar som kan hjälpa dig att lättare och snabbare lösa mina problem.
* Du skall INTE kontakta mig om du tror att du kan pippa mig på massa dineros !
Så, antar att detta kan vara en bra sammanställning av både situationen, kraven och mina önskemål. Förstår som jag skrev nyss att det kommer finnas många som tror sig kunna / veta hur allt skall göras, men detta är inte värt något om du INTE är pedagogisk, ENBART drömmer om stora pengar, eller helt enkelt SAKNAR kunskapen !
Okej, litar på att det kommer att strömma in mer eller mindre seriösa svar på min tråd. Håller dock tummarna att det finns någon där ute som har hjärta, kunskap samt viljan att hjälpa mig i detta mot en rimlig ersättning !
OBS: Skriv inga svar i denna tråd ! När jag fått hjälp så kommer jag under detta inlägg skriva ett nytt inlägg att denna tråd inte längre är aktuell !
Bästa förhoppningar
Mattias
OBS! OBS! OBS! TILLÄGG I TRÅDEN !
Efter att Håkan (nedan) tagit upp en frågan om vart jag bor så öppnar jag upp för 2 möjligheter.
1. Jag bor mitt ute i universums utkanter i byn som gud glömt (Degerfors) och har ej tillgång till bil att ta mig någonstans. Den som bor i domänerna Örebro - Kristinehamn kan mot ersättning komma över så gör vi detta på plats.
2. Alternativ två är att jag tar ut min HD och skickar den till någon av mina bröder eller far i Sthlm och de där stoppar in disken i en burk och att Ni gör upp om en plats och tid där allt kan ordans mot ersättning.
Dock är alternativ 2 mindre bra då jag själv inte får någon visuell guide av hur allt fungerar / skall göras, vilket enbart kommer generera massa nya frågor. Så bor du som jag mitt ute i spenaten och i närheten av byn som gud glömt så är det helt klart bättre.
VEM HAR KUNSKAPEN ATT TJÄNA PENGAR ? ? ?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
VEM HAR KUNSKAPEN ATT TJÄNA PENGAR ? ? ?
Senast redigerad av 1 Matheuz, redigerad totalt 23 gånger.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: VEM HAR KUNSKAPEN ATT TJÄNA PENGAR ? ? ?
Hej Mattias.
Det skulle nog underlätta om du uppger var du bor. Då finns ju möjligheten att någon kan hjälpa dig på plats.
/ Håkan
Det skulle nog underlätta om du uppger var du bor. Då finns ju möjligheten att någon kan hjälpa dig på plats.
/ Håkan
Om du vill betala för supporten så använd utvecklaren.
http://www.ubuntu.com/business/services/desktop
http://www.ubuntu.com/business/services/desktop
OBS! OBS! OBS! TILLÄGG I TRÅDEN !
Efter att Håkan tagit upp en frågan om vart jag bor så öppnar jag upp för 2 möjligheter.
1. Jag bor mitt ute i universums utkanter i byn som gud glömt (Degerfors) och har ej tillgång till bil att ta mig någonstans. Den som bor i domänerna Örebro - Kristinehamn kan mot ersättning komma över så gör vi detta på plats.
2. Alternativ två är att jag tar ut min HD och skickar den till någon av mina bröder eller far i Sthlm och de där stoppar in disken i en burk och att Ni gör upp om en plats och tid där allt kan ordans mot ersättning.
Dock är alternativ 2 mindre bra då jag själv inte får någon visuell guide av hur allt fungerar / skall göras, vilket enbart kommer generera massa nya frågor. Så bor du som jag mitt ute i spenaten och i närheten av byn som gud glömt så är det helt klart bättre.
/ Mattias
Efter att Håkan tagit upp en frågan om vart jag bor så öppnar jag upp för 2 möjligheter.
/ Mattias
För att bara delvis svara på din fråga: Du har inte funderat på att anlita ett företag som arbetar med webbdesign som kan skapa din webbplats åt dig?
Det du vill köpa låter mycket rimligt och jag anser att det kan skötas utan att man fysiskt kommer och hälsar på. Jag har inte ännu tillräckligt med träning för att påstå att jag kan göra det i sömnen, så jag kan inte erbjuda mina tjänster mot betalning, jag är mitt uppe i ett obligatoriskt skolarbete om att skriva manual för en stor del av det du behöver. Inga krångliga grejer, det är bara första året av min allmänbildande IT-utbildning, så jag tror att många härinne kan erbjuda dig denna tjänst.
Exempel på hur ni kan sköta det; Gör det över fjärrskrivbordkontakt och förklara över Skype vad din pekare gör då den går omkring, ifall du vill ha det grafiskt visat för dig. Mycket av det du vill ha kommer antagligen att vara enklare att sköta med SSH via termionalen och då är det typ så att jobbet tar 4 minuter och förklara tar 40 minuter....
Det att du både vill ha lärare och nån som gör jobbet gör din önskan ganska extrem, men jag hoppas att du redan fått några seriösa svar via pm.
Exempel på hur ni kan sköta det; Gör det över fjärrskrivbordkontakt och förklara över Skype vad din pekare gör då den går omkring, ifall du vill ha det grafiskt visat för dig. Mycket av det du vill ha kommer antagligen att vara enklare att sköta med SSH via termionalen och då är det typ så att jobbet tar 4 minuter och förklara tar 40 minuter....
Det att du både vill ha lärare och nån som gör jobbet gör din önskan ganska extrem, men jag hoppas att du redan fått några seriösa svar via pm.